האקדמיה הישראלית מתקנת עוול של שנים: מועמדות לפרסי אופיר רק אחרי הפצה מסחרית לקולנוע

"באבא ג'ון". אשר אברהמי, נאביד נגאהבאן.

"באבא ג'ון". אשר אברהמי, נאביד נגאהבאן.

יו"ר האקדמיה הישראלית לקולנוע ולטלויזיה, מוש דנון, הכריז בפייסבוק על תיקון עוול של שנים בתחרות פרסי אופיר השנתית: כדי להיכנס לתחרות על פרסי אופיר לקולנוע, יהיה חייב סרט לצאת קודם בהפצה מסחרית. מובן שלהחלטה הזו יש השלכות חשובות על מפיקי ומפיצי הסרטים, שמעתה יאלצו לתזמן אולמות הקרנה מסחריים וכדומה, בטרם יוכלו להתחרות על פרסי אופיר. כמו כן, לא נקבעו עדין הקריטריונים המדויקים שיבהירו מהי הפצה מסחרית, כמו האם מדובר על שבועות של הפצה בקומפלקסי הקולנוע, על סינמטק תל אביב או שמספיק סיבוב של יום-יומיים בכמה קיבוצים ומתנ"סים? לשם כך המפיק חיים מקלברג יעמוד בראש 'ועדת תקנון הפרס' שהוקמה ותגבש את הקריטריונים הללו בדיוק, והשינוי יחל מ-2017.

בסופו של דבר, ללא ספק זהו צעד משמעותי מאד וצריך לחזק רבות את יושב הראש הטרי של האקדמיה שקידם את הצעד. סיכם נכונה דנון: "המשמעות הגדולה יותר היא שהנהלת האקדמיה החליטה לשנות כיוון, לשנות דרך, לצאת מהבועה המצומצמת של תעשיית הקולנוע ובכך בין היתר לעזור למספר גדול יותר של סרטים להיחשף בפני הציבור הישראלי הרחב."

אין לי ספק שהצעד יהפוך את פרסי אופיר לאטרקטיבים הרבה יותר בעיני הקהל הישראלי, וגם יהפכו את שבועות התחרות למעניינים יותר בקופות הכרטיסים: לא עוד פוסטרים שמסתירים את העובדה שהסרט מאחוריהם היה מועמד לפרס לפני שנתיים – אלא הקרנות חוזרות של סרטים סביב טקס הענקת הפרסים, שבהם הקהל הולך כדי להיזכר או להתלהב לראשונה, ממש כמו באוסקר. עוד קצת חיזוקים, ואולי דנון גם יגרום לאקדמיה להפריד בין בחירת המועמד לאוסקר לבין בחירת הסרט הטוב של השנה, כמו מקרה "באבא ג'ון" השנה, שחברי האקדמיה בחרו בו כסרט הטוב של השנה במטרה להיכנס לאוסקר, אבל לא אהבו בו מספיק את הבימוי, התסריט או המשחק (שבהם זכו סרטים אחרים).

לשון הודעתו של דנון:

"ביום חמישי האחרון ה 24/12/2015 . קיבלה הנהלת האקדמיה לקולנוע וטלוויזיה החלטה אמיצה חסרת תקדים. 'לא יתחרה סרט עלילתי בתחרות לפרס אופיר אלא אם יצא בהפצה מסחרית לפני כן'.להחלטה זו ישנן כמובן השלכות תכנוניות וכספיות והיא משפיעה ישירות על מסלול ההפצה שמפיץ/מפיק/במאי מתכננים לסרטם. אולם המשמעות הגדולה יותר היא שהנהלת האקדמיה החליטה לשנות כיוון, לשנות דרך, לצאת מהבועה המצומצמת של תעשיית הקולנוע ובכך בין היתר לעזור למספר גדול יותר של סרטים להיחשף בפני הציבור הישראלי הרחב.בעקבות זאת עולות שאלות רבות ומגוונות הנוגעות לאיך תתקיים התחרות, איך מונעים השתלטות עוינת בנושא הפצה ואיך באמת מגיעים למספר מקומות רב ככל האפשר לבצע את ההקרנות. לשם כך הקימה הנהלת האקדמיה ועדה 'ועדת תקנון הפרס' בראשות המפיק חיים מקלברג אשר תדון ותבחן את כל ההשלכות תוך התייעצות עם גורמים מקצועיים שונים. ומכאן יתכן שאפשר יהיה ליישם את ההחלטה רק בשנת 2017. על כך נדע בשבועות הקרובים מאד.
בנוסף, התחייבה הנהלת האקדמיה לעצמה לפעול וללוות את הסרטים בכל דרך אפשרית לאורך המסלול בכדי לאפשר למפיקים וליוצריהם להפיצם בצורה נכונה וטובה.
אני משוכנע שהחלטה זו תשנה את פני תעשיית הקולנוע ובעיקר תנגיש את כלל הסרטים לציבור הישראלי הרחב מדן ועד אילת."

[…] שהמצב הזה יקרה, משום שיו"ר האקדמיה, מוש דנון, הכריז כי המועמדות על הפרסים תידרוש הפצה סדירה בבתי הקולנוע […]

[…] אחרי 26 שנים. שינוי חשוב נוסף שמנהיג היו"ר דנון הוא ההבטחה כי תהיה זו הפעם האחרונה שהמועמדים לא מוכרים לקהל […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?