סרטי הקולנוע של וודי אלן: 32- "סוף הוליוודי" (2002)

"סוף הוליוודי". טריט וויליאמס, וודי אלן.

"סוף הוליוודי". טריט ויליאמס, וודי אלן.

כן, יש ב"סוף הוליוודי" ארבע דמויות עם השמות אל, האל, ואל ואֶלִי. על שמות של דמויות אחרות אצל אלן ראו בתחתית העמוד.

ואל וקסמן (וודי אלן), במאי שקרנו ירד וסובל מבימוי פרסומות, מקבל הזדמנות לביים סרט בתקציב 60 מיליון דולר תודות לאשתו לשעבר המפיקה אלי (טיה לאוני, שצעירה מאלן ב-31 שנה). הם היו נשואים במשך 10 שנים ויש לו בן מנישואים קודמים. אלי עזבה אותו בשביל ארוסה הנוכחי, האל ייגר (טריט ויליאמס), מנהל אולפן הפקות. היא משכנעת את האל שוואל המועמד המושלם לבימוי התסריט "העיר שלעולם לא ישנה" (כלומר ניו יורק, כמובן). מדובר בגרסה חדשה לסרט משנות ה-40 על יחסי אב ובן. ואל מציע לצלם את הסרט על ניו יורק בשחור-לבן (כמו "מנהטן"?), עם פסקול של קול פורטר או אירווינג ברלין.

את התפקיד הלא קטן של אל, סוכנו של ואל, שחוגג את ליל הסדר עם כיפה על הראש, מגלם מארק ריידל, שביים את "האגם המוזהב" (1981) ו"רוז" (1979), והוא מצטרף לשורה (ולא סוגר את הרשימה) של במאים שמשחקים בסרט של אלן. הקדימו אותו סידני פולק (בעלים ונשים), רוב ריינר (קליעים מעל ברודווי) וג'ון ווטרס (מתוק ומשוגע).

"סוף הוליוודי". טיה לאוני.

"סוף הוליוודי". טיה לאוני.

אחרי 38 דקות ואל מתעוור והוא בטוח שיש לו גידול במוח. פסיכולוג מאבחן שיש לו עיוורון פסיכוסומטי. הרעיון של הסרט נהדר אך התוצאה, למרבה הצער, הרבה פחות. זה מרגיש כמו בדיחה ארוכה מדי ויש סיבה שאין הרבה סרטי קומדיה שנמשכים 112 דקות. יש פה המון קטעים שבקלות אפשר היה לגלח את האורך שלהם. "שושנת קהיר הסגולה", שגם קצר בחצי שעה שלמה, הוא יותר מסיפור על דמות שיוצאת מסרט, יש בו רבדים ותפניות נוספות.

מעבר לעיוורון, בעיה קטנה כשרוצים לביים סרט, ואל צריך להתמודד עם צלם סיני שלא דובר אנגלית והתקשורת אתו מתנהלת באמצעות מתורגמן (אלן השתמש במתורגמנים עם הצלם של שלושת סרטיו הקודמים: "מתוק ומשוגע", "נוכלים בגרוש" ו"קללת אבן העקרב הירוקה") ועם אנדריאה פורד (ג'ודי מרקל, "אהבה גדולה"), כתבת ירחון שמגיעה לסקר את צילומי הסרט. כמו דיויד (ג'ון קיוזאק) שהתחיל לכתוב יומן ולקריין ב"קליעים מעל ברודווי" (1994) עם התחלת החזרות על ההצגה שלו, אנדריאה מתחילה לרשום הערות לריאיון ומתחילה הקריינות המלווה שלה. הסרט נשען על זה וזה די מיותר. היא חוזרת יותר מדי על דברים שאנחנו כבר יודעים. (רשימת הסרטים הארוכה עם קריינות בסקירה על "אהבה ומלחמה".)

"סוף הוליוודי".

"סוף הוליוודי". טיה ליאוני, וודי אלן, מריאן סלדיס, אייזק מזרחי

אל (מארק ריידל) לוואל (אלן): .Calm down. You’re getting all red [הירגע. אתה נעשה כולך אדום.] (ראו רשימה בסקירה על "רגשות".)
ואל יורד על קליפורניה (מה שקרה כבר ב"בננות", "ישנוני", "אנני הול" ו"רסיסי אדיפוס") ומוזכרים: היטלר, הימלר, פליני. לראשונה אלן משתמש במסך מפוצל לשיחת טלפון. אלי קוראת לאוסטאופת שלה "גאון" והכתבת אנדריאה פורד מכנה כך את ואל. (ראו רשימה מלאה בסקירה על "אליס".)
ואל ואלי נזכרים בלילה שלהם בפריז שבו נשארו ערים כל הלילה (כמו סטפי וג'ו ב"כולם אומרים אני אוהב אותך") ומצאו את עצמם בבוקר בתא מעצר. ליאונה היתה מתאימה להיות שחקנית טובה לסרט נוסף (או יותר) של אלן. הוא יכול היה לכתוב לה עוד תפקידים.

"סוף הוליוודי". דברה מסינג, וודי אלן.

"סוף הוליוודי". דברה מסינג, וודי אלן.

בין השחקנים הנוספים בסרט: דברה מסינג ("ויל וגרייס", שהופיעה גם ב"סלבריטי") כלורי פוקס, חברתו של ואל, שחקנית בהצגת פרינג', שמקבלת תפקיד קטן בסרט שלו. מסינג קיבלה רק את דפי התסריט עם החלק שלה וסיפרה שעד שראתה את הסרט לא ידעה שאלן מגלם עיוור; ג'ורג' המילטון כאד, מפיק שסובל מכיב קיבה; טיפאני ת'יסן ("הצלצול הגואל", "בוורלי הילס") כשחקנית שרון בייטס; אייזק מזרחי (בסרט שלישי ואחרון של אלן!) כמעצב התפאורות אליו סבסטיאן, שמעדיף לבנות תפאורות באולפן במקום לצלם ברחובות האמיתיים; גרג מוטולה (גילם את הבמאי בתחילת "סלבריטי") כעוזר במאי; אנת'וני ארקין (בן של השחקן אלן ארקין) כשחקן שבא למבחן בד (והוא יופיע גם בסרטו הבא של אלן); סטפני רות', ש"פשעים ועבירות קלות" היה סרטה הראשון (גילמה את בתו של ג'ודה), והופיעה בשלושה סרטים נוספים של אלן: "לפרק את הארי", זה ו"מלינדה ומלינדה".

בסוף ואל ואלי מתנשקים ונכנסים למכונית שתיקח אותם לנמל התעופה ולפריז. מכוניתם מתרחקת במורד הרחוב.

 

שמות של דמויות
עם כל כך הרבה סרטים אי אפשר שלא לחזור כמה פעמים על אותם שמות. לאלן 9 סרטים עם שמות של הדמויות: הרומן שלי עם אנני (במקור: אנני הול), זליג, דני רוז האיש מברודווי, חנה ואחיותיה, אליס, לפרק את הארי, מלינדה ומלינדה, ויקי כריסטינה ברצלונה ויסמין הכחולה.
הוא השתמש בכמה שמות נדירים כמו וירג'יל, אלווי, פילדינג, ייל, הובי, ולנשים: יודורה, לונה, פלין, רנטה, אֵרמִי, סקיילר, וון.
כללתי פה שמות של דמויות שהופיעו ביותר משני סרטים.

דיויד (4 פעמים): סם ווטרסטון, אדריכל (חנה ואחיותיה); ג'ון קיוזאק, מחזאי (קליעים מעל ברודווי); יו גרנט, סוחר אמנות (נוכלים בגרוש); וודי אלן, קומיקאי (כל דבר אחר). ומוזכר גם פרופסור של מרי, שהיא קוראת לו בשמו הפרטי במקום מר …, ב"מנהטן".
סאלי (4 פעמים): מיה פארו שהופכת מכלום לכוכבת ברדיו (ימי הרדיו); ג'ודי דיויס העצבנית והישירה (בעלים ונשים); נעמי ווטס שרוצה לפתוח גלריה לאמנות (כשתפגשי זר גבוה ומסתורי); גרטה גרוויג שלומדת באיטליה (לרומא באהבה). ועוד שתי סאלי שרק מוזכרות: זו שבביתה נערכת המסיבה שבה יסמין (קייט בלנשט) וג'ינג'ר (סאלי הוקינס) פוגשות את דוויט (פיטר סארסגארד) ואת אל (לואי סי-קיי) ב"יסמין הכחולה"; והיו שמועות שלהארי המנוח, בעלה של גרייס (ג'קי ויבר), היה רומן ארוך עם סאלי סאמרס ב"קסם לאור הירח".
ג'ק (4 פעמים; זה שם וכינוי נפוצים מאוד באנגלית): ג'רי אורבך, אח של רופא עיניים (פשעים ועבירות קלות); ג'ון קיוזאק, סטונדט (צללים וערפל); סידני פולק, עורך דין (בעלים ונשים); ג'סי אייזנברג, סטודנט לאדריכלות (לרומא באהבה).
האוורד (4) דנהולם אליוט שמאוהב בליין (מיה פארו) ב"ספטמבר"; טום וילקינסון, דוד של שתי הדמויות הראשיות, ב"חלומה של קסנדרה"; כריסטופר אוון וולץ' כגבר נעזב בסוף "מה שעובד"; סיימון מקבורני, שמגייס את סטנלי (קולין פירת') למשימה שבמרכז העלילה ב"קסם לאור הירח".
דאג (3 פעמים): ג'ין ויילדר, רופא (כל מה שרצית לדעת על מין ולא העזת לשאול); ויליאם הארט, בעלה של אליס (אליס); כריס מסינה, ארוסהּ של ויקי (ויקי כריסטינה ברצלונה).
ג'רי (3 פעמים): פיטר ולר כמשקיע בגלריה לאמנות (אפרודיטה הגדולה); ג'ייסון ביגס ככותב בדיחות לקומיקאים (כל דבר אחר); וודי אלן שיצא לפנסיה מעבודתו בחברת תקליטים (לרומא באהבה).
לארי (3 דמויות): ג'ין הקמן ב"אשה אחרת"; וודי אלן ב"תעלומת רצח במנהטן"; בילי קריסטל ב"לפרק את הארי".
פול (3 דמויות משמעותיות ועוד 6[!] בתפקיד קטן או שמוזכר בלבד): ג'ון רותמן כבן דוד של יודורה (מיה פארו) ב"זליג"; האריס יולן כאח של מריאן (ג'נה רולנדס) ב"אשה אחרת"; ג'ון מלקוביץ' כליצן בקרקס ב"צללים וערפל"; חבר לעבודה של סאלי (ג'ודי דיויס) ב"בעלים ונשים"; השכן (ג'רי אדלר) שחשוד ברצח אשתו ב"תעלומת רצח במנהטן"; חבר של הארוס של ויקי (רבקה הול) ב"ויקי כריסטינה ברצלונה"; האח המנוח של סאלי (נעמי ווטס) ב"כשתפגשי זר גבוה ומסתורי"; בא להרצות בפריז (מייקל שין) וגם הצייר פול גוגן ב"חצות בפריז"; בעלה של עמיתה לעבודה של אייב (ואקין פינקס) שמופיע בשני קטעים ב"איש ללא הגיון".
אל (5 תפקידי משנה עד תפקידים קטנטנים): סטנלי אקרמן, אבא של הדמות הראשית ב"קח את הכסף וברח"; אנת'וני לה-פלייה, מחסל מטעם המאפיה ב"מתוק ומשוגע"; בריאן מרקינסון, שודד בנקים ב"נוכלים בגרוש"; מארק ריידל, הסוכן של הדמות הראשית, ב"סוף הוליוודי"; לואי סי-קיי, רופא שיניים ב"יסמין הכחולה".
גרג (4 בתפקידים קטנים): הבעל של וון (ג'וליה רוברטס), שחקן (רוברט נפר) ב"כולם אומרים אני אוהב אותך"; במאי תאטרון (ג'פרי רייט) ב"סלבריטי"; רופא שיניים עשיר (ג'וש ברולין) ב"מלינדה ומלינדה"; מנהל גלריה (אנטוניו בנדרס) ב"כשתפגשי זר גבוה ומסתורי".
קרול (4 דמויות, רק אחת ראשית): דיאן קיטון ב"תעלומת רצח במנהטן"; חברה של פול שבא להרצות בפריז ב"חצות בפריז"; אשתו של האדריכל ג'ון (אלק בולדווין) ב"לרומא באהבה"; האישה בדיינר שמרגישה שנעשה לה אי צדק בידי שופט ב"איש ללא הגיון".
נולה (רק שתיים אבל זה שם יוצא דופן): וינונה ריידר כמלצרית שרוצה להיות שחקנית (סלבריטי); סקרלט ג'והנסון כאישה מאורסת שמתאהבת בחבר של גיסתה-לעתיד (נקודת מפגש).

[…] מתוק ומשוגע, נוכלים בגרוש, קללת אבן העקרב הירוקה, סוף הוליוודי, כל דבר אחר, מלינדה […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?