סרטי הקולנוע של וודי אלן: 33- "כל דבר אחר" (2003)

"כל דבר אחר". כריסטינה ריצ'י, ג'ייסון ביגס.

"כל דבר אחר". כריסטינה ריצ'י, ג'ייסון ביגס.

"כל דבר אחר" היא דרמה-קומית עם וודי אלן בתפקיד משנה. באופן לא רגיל, שם הסרט נאמר די בהתחלה. השיר בכתוביות הפתיחה ובכתוביות הסיום: So Easy to Love של קול פורטר בביצוע בילי הולידיי. יותר מפעם אחת שומעים את The Way You Look Tonight בביצוע הולידיי.

בפתיחה יושבים דיויד דוֹבֶּל (וודי אלן) וג'רי פאלק (ג'ייסון ביגס, "אמריקן פאי") על ספסל בסנטרל פארק. שניהם קומיקאים וסובלים מפחד מהמוות. ג'רי הצעיר גרוש, כותב בדיחות לסטנדאפיסטים, רוצה לכתוב רומן, רואים אותו אצל הפסיכולוג שלו ולפעמים הוא מרכיב משקפיים. הוא הלקוח היחיד של סוכנו הארווי (דני דה ויטו). ג'רי מרבה לדבר למצלמה.

דיויד, שהיה נשוי יותר מפעם אחת, הוא מורה בבית ספר, מעט אובססיבי בנוגע לנאצים, היה מאושפז בבית חולים לחולי נפש ונוהג במכונית עם גג נפתח.

"כל דבר אחר". כריסטינה ריצ'י, ג'ייסון ביגס.

"כל דבר אחר". כריסטינה ריצ'י, ג'ייסון ביגס.

ג'רי גר עם חברתו אמנדה (כריסטינה ריצ'י), שחקנית, מאחרת כרונית, שפרופסור נשוי באוניברסיטה התאהב בה קשות (רשימת הפרופסורים שהתאהבו בתלמידות שלהן בתחתית הדף; רשימת הדמויות השחקניות פה). בפלאשבק בן כמה דקות טובות אנחנו רואים איך אמנדה וג'רי נפגשו: כשפגש אותה שניהם היו במערכת יחסים, הוא גר עם ברוק (קיידי סטריקלנד, "מרפאה פרטית") והיא גרה עם בוב (ג'ימי פאלון) שעבד בחברת תקליטים. בפלאשבק נוסף רואים שלב מתקדם יותר ביחסיהם.

"כל דבר אחר". ג'ייסון ביגס, ג'ימי פאלון.

"כל דבר אחר". ג'ייסון ביגס, ג'ימי פאלון.

36 דקות אחרי ההתחלה מגיעה פולה צ'ייס (סטוקרד צ'נינג, "הבית הלבן"), אמה של אמנדה. היא אלכוהוליסטית בגמילה שעזבה את חבר שלה ועוברת לגור עם ג'רי ואמנדה. היא רוצה לחזור לשיר לפרנסתה ושוכרת פסנתר שמובא לדירתם. אחרי זה היא שרה ומנגנת עליו.
לראשונה בסרט של אלן: רואים את ג'רי מקליד במחשב הנייד שלו, כותב רומן. בכל זאת מדובר פה בשחקן בן 25. (רשימת הדמויות הכותבות פה.) סרט שני ברציפות שבו מתנהלת שיחת טלפון במסך מפוצל, הפעם בצורה מקורית ויפה. מוזכרים: אלבר קאמי, ז'אן-פול סארטר, אמונה באלוהים, מאדאם בובארי, טנסי ויליאמס, המפרי בוגרט, פרנק סינטרה, בילי הולידיי, המשוררת עדנה מוליי, קול פורטר, יהדות, סקוט וזלדה פיצג'רלד, גרמניה הנאצית, דוסטוייבסקי, קאראווג'ו, ונציה, רצון להתאבד והסרט "המלאך המשמיד" של בונואל.

"כל דבר אחר". דני דה'ויטו.

"כל דבר אחר". דני דה-ויטו.

ג'רי (ביגס) לאמנדה (ריצ'י): .You’re pale [את חיוורת]; והארווי (דה ויטו) לג'רי (ביגס): .You’re all flushed [אתה סמוק.] (ראו רשימה בסקירה על "רגשות".)

בסרט בן 108 הדקות משתתפים גם אדריאן גרנייה (שנה לפני "הפמליה") כשחקן בשם ריי פוליטו. הוא הופיע ללא שורת דיאלוג ב"סלבריטי"; ואריקה לירסן ("הסנגור" עם סיימון בקר) שאחרי סרטה הראשון, "פרויקט המכשפה מבלייר 2", גילמה שחקנית פה וב"סוף הוליוודי" ואחר כך גם ב"קסם לאור הירח", סרטה האחרון כרגע.

"כל דבר אחר". אדריאן גרנייר, כריסטינה ריצ'י.

"כל דבר אחר". אדריאן גרנייה, כריסטינה ריצ'י.

בסוף ג'רי נוסע במונית לכיוון נמל התעופה, לטיסה לקליפורניה, שם יעבוד כתסריטאי בטלוויזיה. בדרך הוא רואה את אמנדה עם בן זוגה החדש.

 

פרופסור ותלמידה
מעבר לפרש הגילים הצפוי במערכת יחסים כזאת, יש בקשר הזה גם סוג של הערצה/הערכה לדמות הבוגרת, שרואים בה אדם בעל שיעור קומה שיודע יותר ממך (לפחות בתחום מסוים).

1977 אנני הול: אלווי (וודי אלן) מאשים את אנני (דיאן קיטון) בניהול רומן עם פרופסור שלה.

1979 מנהטן: ג'רמיה (וואלס שון), בעלה לשעבר של מרי (קיטון), היה פרופסור שלה.

1980 אבק כוכבים: דייזי (ג'סיקה הרפר) ניהלה רומן עם מרצה נשוי שלה.

1985 חנה ואחיותיה: לי (ברברה הרשי) יצאה בעבר עם דאג, פרופסור לספרות שלה, וחברה הנוכחי פרדריק (מקס פון סידוב) היה מורה שלה.

1992 בעלים ונשים: גייב (אלן), פרופסור לספרות, ותלמידתו ריין (ג'ולייט לואיס).

1997 לפרק את הארי: הארי (אלן), מורה לספרות, ותלמידתו פיי (אליזבת' שאו).

2003 כל דבר אחר: פרופסור נשוי היה מאוהב קשות באמנדה (כריסטינה ריצ'י).

2004 מלינדה ומלינדה: לי (ג'וני לי מילר), מורה למשחק, עם תלמידה שלו.

2015 איש ללא הגיון: אייב (ואקין פינקס), פרופסור לפילוסופיה, ותלמידתו ג'יל (אמה סטון).

[…] נוכלים בגרוש, קללת אבן העקרב הירוקה, סוף הוליוודי, כל דבר אחר, מלינדה […]

[…] כמו כולם, ליחסים הנרקמים בינו לבין ג'יל (אמה סטון), סטודנטית שלו, על אף שיש לה חבר (גם הוא סטודנט). בבית הוריה של ג'יל יש […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?