"הבטחה עם שחר" – ביקורת #2

"הבטחה עם שחר". שרלוט גינסבורג.

"הבטחה עם שחר". שרלוט גינסבורג.

"הבטחה עם שחר" הוא סרט דרמה צרפתי המבוסס על ספרו האוטוביוגרפי של רומן גארי העוקב אחר התפתחותו מילד לבחור צעיר כבן יחיד לאם חד הורית שתלטנית. לסרט מוטיבים קומיים לא מעטים, אך הוא בעיקרו בעל נופך רגשי בשל התעסקותו הניכרת ביחסי בן ואם, על כל המורכבות בהם. הוא עצמתי ומהפנט, פיסת מציאות היסטורית שמוגשת כמראה אפלה של פנטזיה מקורקעת. יתאים לצופים בוגרים שלא אלרגיים לשפה הצרפתית (שמעתי על המחלה הזאת).

זהו סרטו החמישי של הבמאי אריק ברבייה וכמו את קודמיו, גם את תסריטו כתב. תסריט סרט זה עיבד ביחד עם מארי איינרד והוא עשיר במידה הנכונה. הניסיון של ברבייה בסרטי מתח בוודאי תרם להתגלגלות הסרט ושמירה על איזון כמעט מושלם בין דרמה לקומדיה (ואף לרגעים אבסורדיים). על אף האתרים השונים שהסרט לוקח אותנו, ברבייה מגיש אותו כמקשה אחת בעלת צמיחה טבעית מסצינה לסצינה. לעומת הסרט "להיות אסטריד" שנמנע כמעט לחלוטין מהתפתחותה של אסטריד לנדגרן לסופרת, סרט זה מציג לנו את הסיבות המדויקות להתעצבותו המקצועית של גארי.

"הבטחה עם שחר". שרלוט גינסבורג, פייר ניני.

"הבטחה עם שחר". שרלוט גינסבורג, פייר ניני.

הסרט מתחיל בסיפור מסגרת לא מקורי בכלל של לסלי (קת'רין מקורמק, "לב אמיץ"), אשתו של רומן גארי המבוגר, הקוראת את הספר שכתב וזהו הפתח להצגתו בפני הצופים בצורה ויזאולית. ספרו מתחיל בורשה, רומן קצב הצעיר (פבל פולצ'סקי) מנוהל על ידי אמו נינה (שרלוט גינסבורג, "מלנכוליה", "נימפומנית") ברמה הבסיסית ביותר מתחביבים ועד ללבוש ולהתנהלות חברתית. למעשה, היא זאת שמכוונת אותו מקצועית. נינה קצב אישה קשת יום ומלאת גאווה שמכירה מספיק את האופי האנושי בשביל להרים את עצמה ואת הילד שלה למעלה בסולם החברתי. היותם יהודים רק מחזקת את השונות שלהם מהסביבה ומכבידה עוד יותר על חייהם ומספקת לנינה סיבה נוספת להוכיח לכולם את שוויה, על חשבון בנה.

חוויותיו כילד מטלטלות והקרבה הגדולה לאמו והתלות באישורה זורעים בנפשו זרעים שאת פירותיהם השנויים במחלוקת יטעם בעתיד. בחציו השני של הסרט, לאחר שנות נערותו של רומן (בגילומו של נימו שיפמן), הוא מתחיל במסע האמיתי של חייו כבחור צעיר (פייר ניני, "איב סן לורן", "פרנץ"). המקומות השונים שהיו בהם רומן ואמו הם כאין וכאפס לעומת עושר ההרפתקאות שעוד ממתינות לו לבדו, מהלימודים האקדמיים ועד לשירותו הצבאי ושנותיו במלחמת העולם השנייה. בתחילת הסרט מוצגת השאלה האם אפשר לאהוב מישהו יותר מדי והיא תמשיך להדהד לכל אורכו – מהסצינות האבסורדיות והדמיוניות ועד לחלקים המציאותיים והאישיים.

"הבטחה עם שחר". פייר ניני.

"הבטחה עם שחר". פייר ניני.

למרות שגיבור הסרט הוא רומן גארי, הרושם האמיתי נותר מדמותה של נינה. מלבד היותה דמות עגולה ומרתקת, שרלוט גינסבורג מבצעת אותה נפלא. בכפיפה אחת היא מרגשת, מכעיסה, מתמיהה ומעוררת חמלה. אפשר לחוש בשינוי בהתנהלותה ככל שגילה מתקדם, מבלי שהיא מאבדת מגרעין האופי שלה. היא נשארת אמינה גם כשהיא לא מתנהגת ברציונליות. כשרונו של פייר ניני ניכר גם, דמותו המוקצנת עוברת בזכותו כלא מוגזמת לנוכח האירועים שהיא חווה. שאר השחקנים, שנמצאים בעיקר ברקע, עושים עבודתם בצורה טובה למדי.

אחד החסרונות הבולטים בסרט הוא האיפור, בעיקר חוסר האמינות בהזקנתה של גינסבורג, למרות השינוי הפיזי שהיא מנכיחה בעבודתה. מלבד חלקים קצרים של פיוטיות יתר בתסריט (בחלקי קריינות), הדיאלוגים תמציתיים ומשרתים מטרתם כראוי. עיצוב התפאורה והתלבושות נהדר, גם מבחינת רוח התקופה וגם מבחינה יצירתית, בייחוד ברגעי הפנטזיה. ישנם אפקטים מרשימים מאוד בסצינות של הפעילות הצבאית עם צילום דינמי שמסייעים למתח ולהתרגשות (שהאיפור הבעייתי פוגע בהם במקצת).

"הבטחה עם שחר". פייר ניני.

"הבטחה עם שחר". פייר ניני.

אז נכון, הסרט לא מושלם, אבל הוא מעניין, מצחיק ובעיקר מהנה – אסקפיזם מופתי לכל דורש. המלווה שלי לסרט גם נהנה ממנו, אך הוא מצא טעם נפגם בחוסר ההיצמדות לאירועים אמינים. לי זה לא הפריע כלל, אפילו הוסיף.

דירוג: ★★★★☆

הבטחה עם שחר (צרפת, בלגיה, 2017)
בימוי: אריק ברבייה | תסריט: אריק ברבייה, רומן גארי | משחק: פייר ניני, שרלוט גינסבורג, דידייה בורדו, ז'אן-פייר דרסן | צילום: גלין ספיקרט
הפצה: עדן סינמה, החל מה-28.02.2019 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?