לקראת "אחוזת דאונטון": סדרות טלוויזיה שהמשיכו לסרטי קולנוע

"אחוזת דאונטון: הסרט".

"אחוזת דאונטון: הסרט".

בפרק האחרון של העונה השלישית של "משפחה בהפרעה", הסוף המקורי של הסדרה, נאמר שבמקום עונה נוספת אולי ימשיכו קורות המשפחה בסרט. זה לא קרה. במקום זאת הסדרה הוחייתה ב-2013 בתחילת דרכה של "נטפליקס" כמפיקת סדרות טלוויזיה. מאז הופקו שתי עונות נוספות, שלושתן תוספות שלא מתקרבות למקור.
אנדרו לינקולן עזב את התפקיד הראשי בסדרה המצליחה מאוד "המתים המהלכים", אך לא חיכו הרבה זמן לפני שהודיעו שחתם לככב בשלושה סרטי קולנוע שבהם ימשיך לגלם את ריק גריימס.

בסוף השבוע יגיע לבתי הקולנוע הסרט "אחוזת דאונטון", המשך לסדרה הבריטית המצליחה שהחלה כמיני סדרה מעולה ב-2010 ושזכתה להצלחה ובפרסים ששכנעו את היוצר והמפיקים להמשיך אותה כסדרה (זה קרה בסוף שנות ה-70 עם "אדונים ומשרתות" הבריטית). הסדרה ירדה אחרי חמש עונות ב-2015, ועכשיו אחרי 4 שנים הצליחו לקבץ שוב את צוות השחקנים הגדול מאוד כדי לצלם סרט.

סרטי קולנוע כהמשך לסדרת טלוויזיה אינם נפוצים. זו תופעה חדשה יחסית, והתוצאות מבחינה מסחרית חצויות, כמובן.

הסיבה העיקרית שסדרות יורדות הן ירידה במספר הצופים, אחרי זה מגיעה הסיבה (שלפעמים משמשת רק כתירוץ לדברים אחרים): היוצרים מרגישים שאין להם מה להגיד ולעשות עם הדמויות שלהם ו/או מעדיפים לצאת בשיא או קרוב לשיא ולא לרדת ברמה, ועזיבת שחקנים שרוצים לגלם דמויות אחרות.
בעוד שלאורך עונות אפשר להראות צדדים שונים של דמויות שונות, עם עלילות מקבילות שנמשכות לאורך פרקים רבים, בסרט העלילה מוגבלת לזמן קצר יותר. בסרט על פי סדרה אין צורך להציג את הדמויות: הן כבר מוכרות ומבוססות; בסרטים האלה התקציב גדול יותר (פי כמה מאשר לפרק; תקציב לסרט יכול להגיע לזה של עונה שלמה) ובהתאם גם סדר הגודל של העלילה וההשקעה בצילומים- פרק של סדרת דרמה ממוצעת מצולם בתוך 8 ימים בלבד, כך שיש יותר זמן גם להפקה, לתפאורה, לאפקטים וכו'.

"מסע בין כוכבים". וויליאם שאטנר, לאונרד נימוי.

"מסע בין כוכבים". ויליאם שאטנר, לאונרד נימוי.

ברשימה הזאת מדובר בסרטים עם אותם שחקנים מהסדרות ולא בסרטים שמבוססים על סדרות ישנות כמו "משימה בלתי אפשרית", "המלאכיות של צ'רלי" ואחרות.

"מסע בין כוכבים", הסדרה המקורית והמהפכנית, שודרה במשך שלוש עונות בשנים 1969-1966 ולפני סדרות נוספות, אחרי עשור הגיע סרט הקולנוע עם הצוות המקורי, שנקרא "מסע בין כוכבים- הסרט", לציון המאורע המיוחד. הסרט הצליח יפה, היה מועמד ל-3 פרסי אוסקר, ונעשו חמישה סרטי המשך עד 91'. הסרט הרביעי מ-1986 המצליח ביותר.
ב-94', עם סיום שבע עונות מצוינות של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", הגיע הסרט "מסע בין כוכבים: דורות" עם קפטן קירק וצוות האנטרפרייז מ"הדור הבא". לאחר מכן הופקו שלושה סרטים נוספים עם צוות שחקני "הדור הבא", האחרון שבהם לפני עשר שנים. בשנה הבאה פטריק סטוארט חוזר לתפקיד ז'אן לוק פיקארד בסדרה חדשה, עם 10 פרקים בעונה הראשונה.

"טווין פיקס". קייל מק'לכלן.

"טווין פיקס". קייל מק'לכלן.

"טווין פיקס" רצה במשך שתי עונות בלבד (עם 30 פרקים) ב-1991-1990 כשנקודת הפתיחה שלה היתה "מי רצח את לורה פאלמר?" ובואו של חוקר האף-בי-איי דייל קופר לעיירה. שנה לאחר מכן הגיע הסרט המקדים "טווין פיקס: אש הולכת עמי", שבו לורה פאלמר חיה. הסרט לא הצליח, ובכל זאת אחרי 25 שנה חזרה הסדרה עם 10 פרקים, דייל קופר, וללא תעלומת רצח.

בסדרת המדע בדיוני "פיירפליי" (Firefly) היו 14 פרקים ששודרו בסדר לא לגמרי כרונולוגי ב-2003-2002, חלקם מצוינים, חלקם איומים. הסדרה לא הספיקה למצוא את עצמה, ועיקר הקהל שלה מצא אותה אחרי ירידתה. ב-2005 הגיע הסרט "סרנטי", שם החללית בסדרה, הסרט הראשון שביים יוצר הסדרה ג'וס וידון, שסרטו הבא היה "הנוקמים" (2012) שהרוויח מעל מיליארד דולר. "סרנטי" הרוויח 38 מיליון דולר, מיליון פחות מהתקציב שלו.

"סקס והעיר הגדולה". קים קטרל, סינת'יה ניקסון, שרה ג'סיקה פרקר, קריסטין דייוויס.

"סקס והעיר הגדולה". קים קטרל, סינת'יה ניקסון, שרה ג'סיקה פרקר, קריסטין דייוויס.

ב-2008, ארבע שנים אחרי סוף שש עונות  "סקס והעיר הגדולה", כל אחת יותר מצליחה מהקודמת, הגיע הסרט על קארי, מירנדה, שרלוט וסמנתה. הסרט הצליח מעל ומעבר לכל הציפיות עם הכנסות של מעל 400 מיליון דולר. שנתיים לאחר מכן סרט ההמשך הצליח הרבה פחות (מעל עשר שנים אמרו שהעיר ניו יורק היא כמו דמות בסדרה, זו העיר שבשם הסדרה, ואז מטיסים את הדמויות למדינה ערבית?!) אולם עדיין היה נדמה שסרט שלישי בדרך עד שקים קטרל (סמנתה) נפגעה עמוקות (לא לגמרי ברור ממה) ופסלה על הסף השתתפות בסרט נוסף.

"תיקים באפלה" רצה במשך 9 שנים בין 1993 ל-2002, שמה שקרה בעונותיה האחרונות הוא תעלומה גדולה כי דיויד דוקובני עזב ושחקנים אחרים הצטרפו ולמי אכפת (דוקובני הופיע בפרק האחרון). הסדרה, שבה מולדר וסקאלי חוקרים תעלומות עם אלמנטים על-טבעיים, הפכה לתופעה עולמית ובקיץ 1998, בין העונה החמישית לשישית, יצא סרט! הם לא חיכו לסוף הסדרה. 6 שנים אחרי שירדה הסדרה, בקיץ 2008, הגיע סרט בכיכובם של דוקובני וג'יליאן אנדרסון, כמובן, שבסופו השניים מנופפים לשלום למצלמה. הסרט הרוויח 68 מיליון דולר בלבד ונדמה שלא נראה אותם יותר. עם תחילת האופנה של החזרת סדרות ישנות זכינו לשתי עונות (6 פרקים ב-2016, 10 ב-2018), שבכל אחת מהן היו גם פרקים טובים כמו פעם. אנדרסון אמרה שלא תחזור לגלם את סקאלי שוב. קצת חבל וקצת בסדר.

"תיקים באפלה". דיוויד דוקובני, ג'יליאן אנדרסון.

"תיקים באפלה". דיוויד דוקובני, ג'יליאן אנדרסון.

"סאות' פארק- הסרט", שהיה לו קדימון טוב, הרוויח 83 מיליון דולר ב-1999 ואף היה מועמד לאוסקר על שיר מקורי. הסרט הופק כבר אחרי שתי עונות מצליחות מאוד של הסדרה, שתתחיל החודש את עונתה ה-23.

"משפחת סימפסון- הסרט" היה מצחיק, מוצלח ומצליח מאוד (מעל 500 מיליון דולר) והופק במקביל לסדרה שתתחיל בקרוב את עונתה ה-31. הסרט הוקרן בקיץ 2007 בין העונה ה-18 לעונה ה-19. יהיה סרט נוסף רק אחרי שהסדרה תרד, וזה קצת מפחית מערך הפרק האחרון (איך כותבים פרק אחרון לסדרה בת 30 ומשהו?!).

"ורוניקה מארס" רצה במשך שלוש עונות מ-2004 ל-2007. ב-2014 הופק סרט קולנוע, כשהתקציב הראשוני הגיע מאנשים ב-Kickstarter, גיוס המונים. הסרט נכשל ועיקר הביקורת שחטף היתה שלא הצליח לפנות לקהל המעריצים של הסדרה או לאנשים שלא הכירו את הסדרה, וצריך לבחור קהל יעד מסוים. השנה הגיעו 8 פרקים של עונה רביעית, ויכול להיות שתהיה עונה נוספת.

"הפמליה" רצה במשך 8 עונות, כל אחת טובה מזו שלפניה, מ-2004 עד 2011. הסרט מ-2015 לא הצליח, אחרת היו לו המשכים. הסדרה הצליחה אך לא הפכה לתופעה (כמו "סקס והעיר הגדולה", למשל) והסרט סיפק עוד מאותו דבר. היה כיף לראות את הסרט כי הסדרה היתה נהדרת אבל לא היה בו משהו זכור במיוחד.

הסדרה הבריטית "פשוט נהדרת" עשתה דרך ארוכה עד שהגיע הסרט ב-2016. אחרי שלוש עונות בשנות ה-90 (סה"כ 18 פרקים), בתחילת שנות ה-2000 הופקו שתי עונות (עוד 15 פרקים), והיו פרקים מיוחדים לאורך השנים, כולל ב-2012 לכבוד האולימפיאדה שהתקיימה בלונדון.

ואחרון חביב אינו סרט המשך אלא סרט מקדים: בספטמבר בשנה הבאה נוכל לראות את The Many Saints of Newark, סרט מקדים לסדרה "הסופרנוס", שבו מייקל גנדולפיני מגלם את טוני סופרנו, הדמות שגילם אביו בסדרה המעולה במשך שש עונות.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?