"אל תסתכלו למעלה" – ביקורת: קצבי ומרתק עם גלרית שחקנים זוהרת

"אל תסתכלו למעלה". ג'ניפר לורנס, ליאונרדו די'קפריו.

"אל תסתכלו למעלה". ג'ניפר לורנס, ליאונרדו די'קפריו.

"אל תסתכלו למעלה" הוא דרמה סאטירית שמציגה תרחיש קרוב מדי למציאות (ודואגת שנדע את זה כבר בפתיחתה) במקרה שכדור הארץ יהיה בסכנה קיומית עקב פגיעת גורם שמיימי. המשחק, הבימוי והתסריט המשובח פועלים בהרמוניה להביא סרט שהפגם העיקרי שלו הוא האורך שלו. הנקודה פשוט יכולה הייתה להיות מועברת בזמן קצר יותר. זהו סרט נטפליקס שגם מציג בקולנוע, כדי שיוכל לקחת חלק בעונת הפרסים הקרבה. הסיבה היחידה שהייתי ממליץ לצפות בו בכל זאת בקולנוע הוא היעדר הסחות הדעת שחשוב בסרט מעל שעתיים, כמו זה.

הבמאי והתסריטאי אדם מק'קיי שבמשך שנים כתב לתכנית המערכונים המצליחה "סאטרדיי נייט לייב", התפרסם בדרכו בבימוי בסרט "והרי החדשות", מאז הספיק לביים את "מכונת הכסף" ואת "סגן הנשיא" שגררו מועמדויות לאוסקר על בימוי ותסריט וזכייה על התסריט המעובד של "מכונת הכסף". גם סרטים אלו הראו צדדים מורכבים יותר של אמת שחשבנו שידענו וגם הם השתמשו בהומור כדי לחדד את הפואנטה שלהם, אבל הם היו מבוססים על מקרים אמיתיים, בעוד שלסרט זה חירויות גדולות יותר. כהרגלו, יצר מק'קיי סרט קצבי ומרתק שקשה להסיר ממנו את העיניים, גם כשהסצינה על המסך לא נוחה לצפייה.

קייט דיביאסקי (ג'ניפר לורנס, "משחקי הרעב", "אופטימיות היא שם המשחק") מגלה במקרה באחת הסקירות שלה של צילומי טלסקופ כוכב שביט חדש. תגלית כל כך מרגשת בשביל הדוקטורנטית הצעירה שמזכה אותה בכבוד שיקראו לכוכב השביט על שמה. המנחה שלה, פרופסור ד"ר רנדל מינדי (לאונרדו דיקפריו, "האיש שנולד מחדש", "טיטניק"), מחשב ביחד איתה את הנתיב של כוכב השביט ומגלה לאימתו שהוא עתיד להתנגש בכדור הארץ. כמדענים אחראיים, השניים עושים את המעשה ההגיוני של ליידע את הרשויות, מתוך ההנחה שהן ייקחו את זה קדימה לגורמים הנכונים שיטפלו בבעיה או לפחות יודיעו לציבור. הם רק לא הבינו עד הסוף אמת איומה אחת – הכל פוליטי.

הם נכנסים למערבולת שלמה שכוללת את נשיאת המדינה (מריל סטריפ), הבן שלה שמכהן כראש הסגל שלה (ג'ונה היל, "מוניבול", "כלבי מלחמה"), ראש תאגיד טכנולוגי ענק ועשיר (מארק ריילנס, "דנקירק", "שחקן מספר אחת") ומגישי תכנית אקטואליה (קייט בלאנשט, "אליזבת'", "יסמין הכחולה" וטיילר פרי, סדרת סרטי הקומדיה "מדיאה"). הם נסחפים פנימה, מסתבכים עם עצמם ועם הסביבה שלהם ומנסים לשמור על השפיותם, בעוד כוכב השביט ממשיך להתקרב. כך שהפנטזיה על התגייסות בסגנון "ארמגדון", לא יכולה להיות רחוקה יותר מהמציאות.

"אל תסתכלו למעלה". מריל סטריפ, ליאונרדו די'קפריו.

"אל תסתכלו למעלה". מריל סטריפ, ליאונרדו די'קפריו.

לורנס ודיקפריו טובים בתפקיד שלהם, אבל אלו התפקידים המשניים שזוהרים חזק יותר במשחק שלהם. אין מה להאריך מילים על סטריפ ובלאנשט, שתיהן מדהימות בכל תפקיד שהן עושות. זה אולי לא פייר כלפי שאר השחקנים, אבל זה מה שיש. טימות'י שאלאמיי, שנראה שמשחק בכל סרט חדש בערך, גם כאן עושה עבודה מצוינת בתור צעיר מחוק עם יותר עומק ממה שנראה על פני השטח. ריילנס עושה את תפקיד האקצנטרי המיליארדר בצורה קורעת מצחוק ובעיקר מושחזת. אריאנה גרנדה בתפקיד קטן וגאוני עם קטע מוזיקלי שאני מקווה שיוציאו כסינגל (אולי כבר עשו את זה).

האפקטים הם צד פחות חזק של הסרט, אבל הנושא נסלח, כי יש בו כל כך הרבה דברים טובים, כמו איפיון הדמויות המקסים והמדויק, שמתבצע באמצעות הלבוש שלהן ומשקף גם את השינוי שהן עוברות.

אני לא יכול להסביר עד כמה מבאסת ההבנה שמה שמתואר בסרט מהדהד מאוד אותנטי, ושבעצם אנחנו חווים את זה כל פעם מחדש (כשהקיצוניות האמיתית שוכנת בארה"ב). למזלנו, מק'קיי אוהב לתת את כדורי האמת המרירים שלו עטופים בממתקי שוקולד.

דירוג: ★★★★☆

אל תסתכלו למעלה (ארה"ב, 2021)
בימוי: אדם מק'קיי | תסריט: אדם מק'קיידיויד סירוטה | משחק: ליאונרדו די'קפריוג'ניפר לורנסקייט בלאנשטטימותי שאלאמהמלאני לינסקיג'ונה הילמריל סטריפ | מוסיקה מקורית: ניקולס בריטל | צילום: ליינוס סנדגרן
הפצה: נטפליקס וגם לב בתי קולנוע וסרטים, החל מה-24.12.2021 בנטפליקס והחל מה-09.12.2021 בבתי קולנוע נבחרים. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?