"אווטאר: דרכם של המים" – ביקורת: שעתיים של שעמום ואז שעה אחרונה מסעירה

"אווטאר 2: דרכם של המים".

"אווטאר 2: דרכם של המים".

"אווטאר: דרכם של המים" מגיע לקהל עמוס בציפיות שכמעט ולא ניתן לעמוד בהן. הוא בו-זמנית מצליח ונכשל במשימה הזאת. התוצאה מוזרה ביותר: סרט לא מספיק טוב שכדאי מאוד ללכת לראות בקולנוע.

13 שנים חלפו מאז יצא הסרט הראשון. סרטי ההמשך המוכרזים היו אמורים לצאת כבר מזמן אבל נדחו שוב ושוב. גיבורי העל של "מארוול" השתלטו על הקולנוע והעולם הקולנועי שבו עולה "אווטאר" השני אינו אותו עולם של הסרט הראשון, כשפעלולי המחשב נמצאים בכל פינה ומאיימים להפוך את "אווטאר 2" לסתם עוד סרט.

הסרט ממשיך את סיפורם של ג'ייק ונייטירי (סם וורת'ינגטון וזואי סלדנה), עכשיו הורים ל-4 ילדים. הם חיים להם בשקט ובשלווה בפנדורה, עד שבני האדם חוזרים ואיתם האויב הגדול של ג'ייק מהסרט הראשון, קווריץ' (סטיבן לאנג) וחבורתו, או נכון יותר: נאבים (אותם יצורים כחולים וגבוהים ששוכנים בפנדורה) שגודלו בכדור הארץ והושתלו בהם הזיכרונות של איש הצבא ואנשי הצוות שלו שנהרגו בסרט הראשון. הם חוזרים כדי לנקום בג'ייק.
כדי לא לסכן את אנשי היער בורחים ג'ייק ומשפחתו אל אנשי הים. שם הם לומדים את דרכם של המים, אבל השקט כמובן מופר כשאנשי הצבא מגלים שהמשפחה שם ובאים לנקום.

הסיפור הוא הצד החלש של הסרט. הוא ממוחזר מהסרט הראשון והתסריט של השעתיים הראשונות פשוט גרוע. הפעולות שנעשות בו בידי הדמויות אינן משכנעות ובעיקר לא קורה שום דבר שיצליח לעורר עניין. זו הבעיה המרכזית והחמורה של הסרט, השעתיים הראשונות שלו פשוט משעממות וכל כמה שהוא מרהיב, הן פוגעות בו ומונעות ממנו להיות באמת סרט טוב.

נכון, הוא מרשים ויזואלית באופן מפעים, ותכף אחזור לזה, אבל השעתיים הראשונות הן בעיקרן סרט טבע על עולם המים של פנדורה. חלקים ארוכים מתענגים על אנימציית המחשב שיצרה את העולם הזה אבל עם כל היופי שמופיע על המסך, היופי של עולם המים הארצי שלנו לא נופל, אם לא עולה, על זה של הסרט. כך אנו נשארים עם שעתיים של חוסר עניין והשתהות ויזואלית שמתרגלים אליה מהר וגם אם היא ממשיכה להרשים, היא מפסיקה לרגש.

"אווטאר 2: דרכם של המים".

"אווטאר 2: דרכם של המים".

עכשיו אפשר סוף סוף לעבור לדברים הטובים. מבחינה ויזואלית, הסרט מדהים. סרטי האקשן וגיבורי העל של השנים האחרונות הרגילו אותנו לפעלולים ואנימציית מחשב באיכות לא מבריקה במיוחד. הסרט הזה לא נראה כמו שום דבר אחר. כל פריים בו מושלם. גורמים בהפקה מעריכים כי התקציב שלו הוא בין 450 ל-500 מליון דולר (התקציב לשני סרטי ההמשך שצולמו יחד הוא כמיליארד דולר; הסרט הבא מתוכנן לדצמבר 2024). אמנם זה סכום עצום, אבל כל סנט מתוכו נראה על המסך. העולם שמתחת למים, שכבר הזכרתי, נראה אמיתי לחלוטין. זה נכון לגבי רוב החלקים של הסרט. הצופה שוכח לחלוטין שמדובר בעבודת מחשב ונשאב לעולם שמרגיש אמיתי לחלוטין. זה הישג עצום שאי אפשר לקחת מיוצר הסרט המוכשר, ג'יימס קמרון.

הדבר היחידי שמפריע הוא השימוש בטכנולוגית HFR (קצב פריימים גבוה). בטכנולוגיה זו משתמשים בכמות כפולה של פריימים לשנייה והתוצאה היא תחושה לא נעימה של חדות מוגזמת. זה לא עבד טוב בסרטים קודמים (למשל בסרטי "ההוביט" של פיטר ג'קסון) וזה עובד כאן באופן חלקי בלבד. כשמשתמשים בטכנולוגיה הזו בעולם היער ובעולם הים מחוץ למים זה נראה רע, מסיח את הדעת ולא נעים לצפייה. לעומת זאת, מתחת למים זה נראה נפלא, גם אם לא בטוח שהכרחי.

"אווטאר 2: דרכם של המים".

"אווטאר 2: דרכם של המים".

אחרי שעתיים חלשות מאוד מגיעה השעה האחרונה (אורכו של הסרט 192 דקות) והיא נפלאה. השעה הזו היא כל מה שנפלא בג'יימס קמרון ("שליחות קטלנית 2", "טיטאניק"). תוך שהוא מתכתב עם סרטי עבר שלו, הוא יוצר שעה של אקשן מתוזמר בצורה מופתית. קשה להאמין לשינוי שמתרחש פתאום בסרט, וזה רק מדגיש כמה חבל שקמרון התעניין בחלקו הראשון של הסרט בטבע יותר מאשר בסיפור. זוהי שעה סוחפת שהייתי שמח לראות שוב ושוב, אם רק לא הייתי צריך לצפות שוב בשעתיים שקדמו לה.

מבחינת שחקנים, אל סם וורת'ינגטון וזואי סלדנה מצטרפים קליף קרטיס וקייט וינסלט כראשי אנשי המים וכולם טובים מאוד. לכידת התנועה, הטכניקה שבה השחקנים מצטלמים עם חליפות מיוחדות והמחשב קולט את התנועות והבעות הפנים ומעביר אותן לדמויות הממוחשבות, עובדת בצורה מושלמת בסרט הזה. זה נכון גם לגבי סיגוורני ויבר הנהדרת שמשחקת את תפקיד הבת הקטנה של הדמות ששיחקה בסרט הקודם.

לגבי השחקנים שנשארים בדמות בשר ודם – הם לא קיימים כמעט ועל כן מוזר שהביאו את אידי פאלקו הגדולה וג'מיין קלמנט הנהדר לעשות כלום ושום דבר. אבל בינינו, מי רוצה לראות שחקנים בשר ודם בסרט אנימציה כל כך מרהיב?

האם שעה אחרונה מצוינת והישג טכנולוגי כביר מכפרים על שעתיים ראשונות חלשות כל כך? קשה לי להחליט. הסרט הזה ראוי מאוד לצפייה בקולנוע גם מכיוון שוויזואלית הוא מהמם וגם כי השעה האחרונה מסעירה יותר מכל מה שראיתם בשנה האחרונה. מצד שני, סרט כל כך ארוך צריך להצדיק את אורכו ואין שום סיבה ש"אווטאר 2" יימשך למעלה משעתיים.

"אווטאר 2: דרכם של המים".

"אווטאר 2: דרכם של המים".

בסופו של דבר, אני ממליץ מאוד על הסרט, למרות שהוא לא סרט טוב במיוחד במכלול, אבל מה שטוב בו מצדיק צפייה בקולנוע, כל עוד אתם מכינים את עצמכם לבעיות שבו. ג'יימס קמרון הוא יוצר כל כך מוכשר שכנראה שרק הוא יכול ליצור סרט בינוני שחייבים לראות.

5 כוכבים לצד הוויזואלי טכני.
4.5 כוכבים לשעה האחרונה.
2 כוכבים לשעתיים הראשונות.
ציון כללי: 3 כוכבים.

דירוג: ★★★☆☆

אווטאר 2: דרכם של המים (ארה"ב, 2022)
בימוי: ג'יימס קמרון | תסריט: ג'יימס קמרוןג'וש פרידמןן | משחק: סם וורת'ינגטוןזואי סלדנהמישל יוקייט וינסלטג'ובאני ריביסיסיגורני וויבראונה צ'פליןסטיבן לאנג | מוסיקה מקורית: סיימון פרנגלן | צילום: ראסל קרפנטר
הפצה: החל מה-14.12.2022 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?