"אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל" – ביקורת #1: חסר חוש הומור

"אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל". האריסון פורד.

"אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל". הריסון פורד.

"אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל" הוא הסרט החמישי שבו הריסון פורד מגלם את אינדיאנה ג'ונס, אחת הדמויות המוכרות בתולדות הקולנוע. הסרט מזכיר אבל לא דומה לשלושת הסרטים הראשונים, והוא עוד פחות טוב מהסרט הרביעי הנשכח והמיותר. אין ספק שהיו צריכים לעצור בטרילוגיה. ב"חוגת הגורל" חסר חוש הומור, הוא לא מספיק מבדר, ויש בו חלקים רבים מדי של סרט דרמה ולא סרט הרפתקאות.

בשנות ה-80 הריסון פורד היה כוכב ענק, אולי הגדול ביותר של העשור. אחרי "מלחמת הכוכבים" (1977), שממנו מארק האמיל (שגילם את לוק סקייווקר) היה אמור לצאת הכוכב מעצם תפקידו הראשי, שיחק פורד בשני ההמשכים (האימפריה מכה שנית, שובו של הג'דיי, 1980, 1983), "בלייד ראנר" (1982), "העד" (1985), "מפרץ מוסקיטו" (1986), "נערה עובדת" ו"פרנטיק" (שניהם 1988) ובעוד שלושה סרטים אדירים: "שודדי התיבה האבודה" ושני המשכיו: "אינדיאנה ג'ונס והמקדש הארור" (1985) ו"אינדיאנה ג'ונס ומסע הצלב האחרון" (1989).

שלושת סרטי אינדיאנה ג'ונס הם סרטים מצוינים, אהובים עליי מאוד, שראיתי פעמים רבות מאוד-מאוד (הו, ימי קלטות הווידיאו). פורד הפך את אינדיאנה ג'ונס לדמות אייקונית בקולנוע, עם כובע הפדורה, מעיל העור, השוט וחצי חיוך ממזרי. כל שלושת הסרטים נפתחו בקטעים בלתי נשכחים, ומשם המשיכו לרצף כמעט בלתי פוסק של הרפתקאות מפתיעות, מלהיבות, מצחיקות. הקרוניות במכרה והגשר התלוי ב"מקדש הארור", פתיחת התיבה האבודה, הטנקים ובפטרה ב"מסע הצלב האחרון", ועוד ועוד, מלווים במוזיקה המופלאה של ג'ון ויליאמס.

איזו עוד סרט הבמאי סטיבן סודברג המיר לשחור-לבן והוריד לו את הפס-קול כדי לנתח אותו? הפתיחה של "שודדי התיבה האבודה" השפיעה על עשרות סרטים עם הקברים הממולכדים, כולל אך לא רק סרטי "טומב ריידר" ו"המומיה", וזכתה לחיקויים ופרודיות רבות (נא לא לשכוח את תנועת היד על הזיפים).

שלושת הסרטים הצליחו מאוד ובמשך שנים דיברו על סרט המשך נוסף. כששנות ה-90 עברו וחלפו נדמה שזה כבר לא יקרה. למה להרוס סדרת סרטים טובה כל כך? ואז זה קרה. סטיבן ספילברג הסכים לחזור לרעיון ישן של ג'ורג' לוקאס, והריסון פורד -שמאז 1997 עם "אייר פורס 1" לא כיכב בסרט מצליח ו/או טוב- חזר לאחד משני התפקידים המוכרים ביותר שלו. את "אינדיאנה ג'ונס וממלכת גולגולת הבדולח" ראיתי רק בקולנוע, ב-2008, ועל אף חזרתה של קארן אלן הנפלאה בתפקיד מריון, שאותו גילמה בסרט הראשון מ-1981, ועם קייט בלנשט בתפקיד הנבל, זה לא התקרב לרמה של הסרטים הראשונים. הסרט הצליח מאוד, יותר משלושת הסרטים הראשונים, בזכות הנוסטלגיה וההתלהבות לקראתו. (גם "מת לחיות 4", שנעשה הרבה אחרי שלושת הראשונים המוצלחים, הצליח יותר מקודמיו.)

כעת, כשהריסון פורד בן 80 -ואי אפשר להתעלם מהגיל הזה- מגיע הסרט החמישי בסדרה, כשהפעם הבמאי הוא לא ספילברג. כשרואים את הסרט עוד יותר מעריכים את הגדולה של ספילברג כבמאי, למקרה שהיה ספק. בסוף הסרט הרביעי נראה שפורד מעביר את השרביט (/כובע) לשיאה לה באף, שגילם בסרט את בנו, אך ב-2023 (15 שנים אחרי הסרט הקודם!) ויתרו עליו כי הוא לא הפך לכוכב שציפו ממנו.

"אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל". מדס מיקלסן.

"אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל". מאדס מיקלסן.

קטעי הפתיחה של שלושת הסרטים הראשונים הם בלתי נשכחים. בסרט הנוכחי מדובר בחלק ארוך ונכבד שנראה כמו משהו מסרט פעולה ממוצע, ואין בו את הרושם שהותירו האבן המתגלגלת, בקבוקון עם החומר נוגד-רעל על רצפה מלאה בלונים, ריבר פינקס כאינדי הצעיר. החלק הזה מתרחש בשלהי מלחמת העולם השנייה, ויש היגיון בכך כי לנאצים היה חלק נכבד בעלילות הקודמות של אינדיאנה ג'ונס. בפתיחה הריסון פורד ומאדס מיקלסן נראים צעירים יותר. הטכנולוגיה הזאת, שנעשה בה שימוש בשנים האחרונות בסרטי מארוול ושליחות קטלנית, משתפרת והתוצאה כמעט טובה, אך עדיין לא לגמרי כמו שצריך. אחרי כן קופצים ל-1969.
פרופ' ג'ונס עדיין מרצה בפני סטודנטים. בעל כורחו הוא נקלע ונסחף למרדף אחר פריט ארכאולוגי שחושקים בו הלנה (פיבי וולר-ברידג', "פליבאג"), בתו של חבר ותיק של אינדי (טובי ג'ונס בתפקיד דומה למדי לזה של דנהולם אליוט), ויורגן מולר (מיקלסן), שמוביל חבורה של נבלים חסרי אישיות מעניינת.

הלנה מלהיבה ומקסימה אך נראה שהיא מנסה לעורר יחסים מעניינים עם ג'ונס (לא רומנטיים) שלא צולחים. הם לא צמד שרוצים לצפות בהם עוד ועוד… (ההשוואה לסרטים הקודמים בלתי נמנעת), כמעט כאילו היא משחקת בסרט אחר, משלה, שלא תואם את מה שקורה סביבה. גם בתוספת של ילד (שוב) אין שום הצדקה, הוא מיותר לחלוטין ואף אחד לא היה מרגיש בחסרונו בשום חלק של העלילה. פה ושם יש אזכורים ומחוות לסרטים הראשונים (תמונה של שון קונרי, מערה שורצת זוחלים), וגם אנטוניו בנדרס מגיח לזמן קצר.

"אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל". האריסון פורד, פיבי וואלר-ברידג'.

"אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל". הריסון פורד, פיבי וולר-ברידג'.

הסרט, כאמור, לא מספיק מצחיק או מלהיב; יש קטע צלילה שדורך במקום, כאילו זו הפעם הראשונה שמצלמים סרט מתחת למים; מספרים על משהו שקרה בעבר, ואז יש פלאשבק לקטע המדובר, בדיוק כמו שסופר, מבלי להוסיף דבר. לא היתה שום סיבה לא לחתוך את זה בעריכה, מה גם שהאורך של ארבעת הסרטים הראשונים נע בין 115 דקות ל-127 דקות, והסרט הזה בן 154 דקות. ואז, לקראת הסוף, מגיעים למחוזות מביכים ממש, עד שמייחלים שזה ייגמר. ואז, אחרי משיכה קטנה במיתרי הלב, מגיע הסוף הסתמי.

דירוג: ★★★☆☆

אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל (ארה"ב, 2023)
בימוי: ג'יימס מנגולד | תסריט: ג'יימס מנגולדג'ז באטרוורת'ג'ון-הנרי באטרוורת'פיליפ קאופמן | משחק: הריסון פורדפיבי וואלר-ברידג'מאדס מיקלסן | מוסיקה מקורית: ג'ון ויליאמס | צילום: פדון פאפאמייקל
הפצה: פורום פילם, החל מה-29.06.2023 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?