"גולדה" – ביקורת #3: לגלות נרטיב מעט שונה ממה שחינכו אותנו

"גולדה". הלן מירן.

"גולדה". הלן מירן.

"גולדה" הוא סרט המגולל את סיפור מלחמת יום הכיפורים מהזווית של ראשת הממשלה גולדה מאיר, ומאיר נקודות שנעלמו מהעין הציבורית הישראלית. אמת היסטורית בצד, סרט אמור להזיז בנו משהו ובעוד שהוא לא חף מבעיות, את זה הוא עושה בהצלחה. הבעיה העיקרית שלו הוא שהוא באופן קבוע שובר את האשליה של המציאות, שאמורה להיות חלק מהקסם הקולנועי, באמצעות שילוב קטעי ארכיון וערבוב של אנגלית ועברית לכל אורכו. האלמנט הרגשי עשוי לעבוד על אנשים שהם ישראלים-יהודים, ועבורם בהחלט שווה צפייה – ספק גדול לגבי האחרים.

בשנת 2019 זכה הבמאי גיא נתיב ביחד עם אשתו ג'יימי ריי ניומן באוסקר על הסרט הקצר "סקין" (2018), שיש לו גם גרסה ארוכה יותר בכיכובו של ג'יימי בל (לנצח "בילי אליוט"). זה בטח תרם להרמת ההפקה של סרט הוליוודי שהוא כל כך ישראלי ולליהוק של השחקנית האגדית הלן מירן לתפקיד הראשי. איכויות הבימוי שלו בהחלט נוכחות וישנם מספר קטעים מאוד סוחפים ואפקטיביים, אך הוא נופל לא מעט לסחטנות רגשית ושימוש מיותר בטריקים קולנועיים עם מטאפורות צולעות. הבחירה למנות את ימי המלחמה מוסיפה עומס ומחדדת את החזרתיות ובמקביל מנכיחה את הפערים העלילתיים שקיימים בהשתלשלות המלחמה.

"גולדה". רמי הויברגר, הלן מירן, ליאור אשכנזי, דביר בנדק.

"גולדה". רמי הויברגר, הלן מירן, ליאור אשכנזי, דביר בנדק.

ועדת אגרנט חוקרת את התנהלות מלחמת יום הכיפורים ומזמנת אליה את גולדה מאיר (הלן מירן, "המלכה", "נערות לוח השנה"), שמספרת את הצד שלה. ישנה מתיחות אזורית, כתמיד, ונראה שרוחות מלחמה מנשבות שוב. שר הבטחון משה דיין (רמי הויברגר, "החמישיה הקאמרית") מתנגד לגיוס חיילי מילואים, כיוון שמעשה זה עלול להתפרש כתוקפנות, ראש המוסד, צבי זמיר (רותם קינן, "מי מפחד מהזאב הרע"), משתף שיש לו מקורות שתומכים בהתארגנות המדינות העוינות לקראת מלחמה, מפקד אמ"ן אלי זעירא (דביר בנדק, "סברי מרנן") לא מאמין שיש היתכנות אמיתית למלחמה, ולבסוף הרמטכ"ל דוד אלעזר (ליאור אשכנזי, "חתונה מאוחרת", "הערת שוליים") משכנע את מאיר לאשר גיוס חלקי.

ברקע לכל ההתרחשות הזאת, מאיר עוברת בחשאי טיפולים נגד סרטן בבית חולים הדסה, בליווי עוזרתה וחברתה הקרובה לו קדר (קאמי קוטין הצרפתייה, "מים שקטים"). ביום הכיפורים, אחד הימים הקדושים ביותר בשנה בדת היהודית, פורצת מלחמה משולבת של סוריה ומצרים וישראל לא ערוכה מספיק וסובלת אבידות קשות. מאיר נמצאת תחת לחץ כבד להחליט בדילמות הרות גורל שבחירה לא נכונה עלולה להוביל לכיבוש של מדינת ישראל.

"גולדה". הלן מירן, קאמי קוטן.

"גולדה". הלן מירן, קאמי קוטן.

גם תחת איפור כבד מאוד הלן מירן משחקת נפלא. היא עוצמתית ופגיעה, מבולבלת וחרדתית, בטוחה ותוקפנית. כשהיא מוקפת בשחקנים ישראליים היא נמצאת בעמדת נחיתות קלה, כי הבריטיות שלה משתלבת פחות טוב בנוף הישראלי, אבל בכל זאת יש בה כוכבות שלא ניתנת לעמעום. שחקן הוליוודי מוכר נוסף הוא ליב שרייבר ("ריי דונובן", "צעקה"), שמגלם את הנרי קיסינג'ר, בהבלחות קצרות שמהוות אתנחתא קומית במתיחות הגדולה. מי שעוד מפציע לתפקיד קומי הוא אוהד קנולר ("יוסי וג'אגר") בגילום גרוטסקי של אריק שרון. בכלל השחקנים הישראליים עושים עבודה סבירה למדי, אך קצת נעלמים ברקע של הסיפור שמתרכז בראשת הממשלה ותחושותיה.

המעברים התדירים בין צילום אולפני לבין צילום ארכיוני לא מוסיפים אמינות או תהודה עוצמתית יותר לסיפור, אלא מבליטים את ההבדלים בין מירן למאיר, וצובעים את מירן כזיוף. זה מגיע לאיזשהו שיא כשמירן מוטמעת בצילום ארכיוני שרגע לפני כן נראתה בו מאיר האמיתית. אותו הדבר אפשר לראות גם במעבר בין הצילומים של קיסינג'ר לאלו עם שרייבר. בחירה אומנותית תמוהה למדי. השחזורים ההיסטוריים מרשימים, וממש הצליחו לקלוע לפשטות הישראלית מבחינת עיצוב פנים, גם כשמדובר בשולחן ישיבה ממשלתית. חבל שאלו לא עודדו את ההפקה לשחרר את השימוש בארכיון.

"גולדה". ליאור אשכנזי, הלן מירן.

"גולדה". ליאור אשכנזי, הלן מירן.

לא סרט חובה, ובטח שלא ייכנס לשום פנתאון (ישראלי או הוליוודי), אבל לכבוד ציון יום השנה ה-50 למלחמה בחודש הבא, בהחלט ששווה לצפות בו, ולו רק כדי לגלות נרטיב מעט שונה ממה שחינכו אותנו.

דירוג: ★★★☆☆

גולדה (בריטניה, 2023)
בימוי: גיא נתיב | תסריט: ניקולס מרטין | משחק: הלן מירןקאמי קוטןאלי פירסירמי הויברגרליאור אשכנזילייב שרייבר | צילום: ג'ספר וולף
הפצה: יונייטד קינג, החל מה-24.08.2023 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?