"ילדות בהסתר" – ביקורת

"ילדות בהסתר".

"ילדות בהסתר".

"ילדות בהסתר" מציג את חייו של חואן בן ה- 12 אשר משפחתו משתייכת לארגון גרילה נרדף. חואן חי תחת זהות בדויה ובכוננות מתמדת לבריחה ובמקביל הולך לבית הספר ומפתח חברויות ואהבות כמו שאר הילדים. הסרט, שמתואר מנקודת מבטו, מצליח בחלקים מסוימים להמחיש את הכפילות הטמונה בחיים אלה, אך ברובו אינו מצליח להחזיק בשתי הזוויות יחד. ההיצמדות לנקודת מבטו של חואן גובה מחיר יקר מדי והסרט מעביר תחושה של חוסר מיקוד בעלילה. על אף הסיפור בעל הפוטנציאל המרתק, בסופו של דבר נוצרת דרמה היסטורית מעניינת בפרטיה אך לא מאוד בהירה ואף מוגבלת מבחינת חוויה קולנועית מרגשת.

את הסרט כתב וביים בנג'מין אווילה, שמאחר ופעילותו ממוקדת בתחומי ארגנטינה, יצירותיו הנוספות אינן מוכרות לצופה הישראלי. כבמאי, "ילדות בהסתר" הוא סרטו הראשון באורך מלא והסרט זכה להצלחה בקאן האחרון, ייצג את ארגנטינה בטקס האוסקר, וכן זכה בפרס מיוחד בפסטיבל סן סבסטיאן. הרקע בו בחר אווילה להתמקד הוא פיסה חשובה מאוד בהיסטוריית ארגנטינה, שידעה שנים לא-מעטות של הפיכות משטר. עם זאת, מיקוד הסרט אינו פוליטי אלא לחלוטין אישי, דרך עיניו של נער מתבגר המנסה להכיל את האידיאליזם של הוריו ובד בבד לבסס את חייו שלו.

העלילה נפתחת ב-1979, אז מחליטה משפחתו של חואן לשוב מגלותה בקובה לארץ מולדתם, ארגנטינה. ההחלטה נובעת מתחושת הוריו כי הגיע הזמן להמשיך בפעילותם הפוליטית נגד השלטון הצבאי במדינה, החלטה המחייבת את המשפחה לחיות תחת זהות בדויה ופעמים רבות בסכנה.

"ילדות בהסתר".

"ילדות בהסתר".

הוריו של חואן (תאו גוטיירז מורנו), שכעת מקבל שם בדוי, אינם מסתירים ממנו את האידיאלים שלהם. הוא חשוף למפגשים החשאיים של קבוצת הגרילה אותה הם מובילים ולמצבורי הנשק והתעמולה עמם הם עוסקים. הוא מורגל היטב בשינויי שגרה ומקום מגורים, ובביתם החדש יש מקום מיסתור בו הוא מצופה להתחבא עם אחותו התינוקת בעת סכנה.

במקביל מנהל חואן חיי תלמיד שגרתיים. הוא חוגג יום הולדת בתאריך בדיוני, רוכש חברים מצטרף לטיול השנתי ואף מתאהב. הסרט מנסה לבדוק את המתח בין שני העולמות ובעיקר את הנקודות בהן שתי המציאויות קורסות זו לתוך זו- באחת הפעמים מסתבך חואן בקטטה ילדית שמקורה הוא סירובו להניף את דגל ארגנטינה, שלפי תורת הוריו, אינו הנכון; בפעם אחרת סבתו מגיעה לביקור והשמחה והרוך שהיא מביאה עמה אפופים בשגרת חשאיות ומתח. כך מתקדמת העלילה בתוך מציאות, שהתוקף שלה הוא בעיקר משפחתי ואידאולוגי והעולם החיצוני עבור חואן הוא רק תפאורה זמנית ומתחלפת, שיש להעמיד בה פנים.

מן הסתם, צילה של המציאות הקשה בה חי חואן אמור היה להיות בעל השפעה משמעותית על חלקי חייו הנורמטיביים. עם זאת, הסרט אינו עושה עבודה טובה בהעברת מורכבות זו וחלקים כגון חיי בית הספר של חואן נחווים כמנותקים מהעלילה המרכזית, ולא באופן סימבולי. על אף שימוש בזוויות צילום מאוד ממוקדות ומצומצמות למען הדגשת האישי ועל אף שהשחקן הצעיר המגלם את חואן עושה עבודה טובה, בכל זאת, העלילה מרגישה לא ממוקדת או מורכבת כראוי מבחינת החוויה של הגיבור.

"ילדות בהסתר".

"ילדות בהסתר".

הקושי של הסרט מובלט במיוחד בהשוואה לרגעים קטנים בהם הקושי הרגשי המתבקש כן מודגש. למשל, השימוש מצויין שעושה הסרט במדיום המצויר. לאורך הסרט, מעט סצנות עוברות להיות מתוארות באנימציה. מדיום זה מאפשר למקד את הצופה בנקודות הקושי של חואן, ולתת תיאור מצויין לרגשות הפחד והעצב שהוא חווה. עם זאת, כאמור, סצנות אלה הן מעטות ביותר ולדיוק שבהן אין הד או תואם בשאר העלילה. בסצנה אחרת מציע חואן לאהובתו לברוח עמו לברזיל ומראה לה ערמת שטרות שגנב מהוריו. תגובתה הרגשית של הנערה הצעירה, הנבהלת מההצעה ואף אינה מבינה אותה, מדגישה לראשונה כמעט את המציאות הקשה והמבולבלת בה חי חואן.

הוא, שמתקיים בעולם של מבוגרים רדופים ומנותקים מהחוקים החברתיים הרשמיים, מעלה בפני אהובתו הצעה ילדית ונאיבית, אך כזו שלמירב ידיעתו היא נורמלית. הנערה לעומת זאת, נבהלת מפריצת הגבולות בין הצעיר למבוגר ובין הפנטזיה לממשי. הדמעות הילדיות הזולגות מעיניה מחזירות את הצופה באחת ובאופן מרגש, לידיעה שמולו עומד ילד צעיר הנושא בתוכו עולם מבולבל ובודד.

העובדה שרגעים מעין אלה הם מעטים בסרט, הופכים את המורכבות בה הוא מבקש לגעת, לנעלמה ברובה. הצופה נעזר בקוגניציה שלו על מנת להבין אותה או להסיק על קיומה והרבה פחות באמוציות שלו, וכאן נקודת החולשה המרכזית של הסרט. קושי זה גורם לכך שהצופה מחפש להשלים את המידע במקומות אחרים, אך אין בנמצא. מבחינה זו, הסרט הופך להיות מלא בפערי המידע- בין אם אינפורמציה גרידא על הרקע ההיסטורי של הסיפור ובין אם אינפורמציה על קורות המשפחה ברגעים אליהם לא היה חשוף חואן. לכאורה פערים אלה לא היו אמורים להוות בעיה מאחר ומטרת הסרט היא להיעזר באותם חורים שחורים על מנת לתאר מציאות חסרה ולא ברורה. עם זאת, הקושי המתואר סביב דמותו של חואן הופך אותם לנקודות תורפה בעלילה ומחסיר מחווית הצפייה הכללית.

דירוג: ★★★☆☆

ילדות בהסתר (ארה"ב, 2011)
בימוי: בנחמין אווילה | תסריט: בנחמין אווילה, מרסלו מולר | משחק:נטליה אוריירו, ארנסטו אלטריו, תאו גוטיירז מורנו
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-11.04.2013 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?