"מלחמת הכוכבים 7: הכוח מתעורר" – ביקורת #1

"מלחמת הכוכבים: פרק 7 - הכוח מתעורר". ג'ון בויגה, דייזי רידלי.

"מלחמת הכוכבים: פרק 7 – הכוח מתעורר". ג'ון בויגה, דייזי רידלי.

קשה לכתוב על "מלחמת הכוכבים 7: הכוח מתעורר" מבלי לגלות דברים שעדיף לראות. אולי אפרסם בקרוב ביקורת שכוללת פרטים רבים יותר על העלילה ומה חשבתי על הגילויים, האזכורים והתפניות שבו. את זו אפתח בכך שחיכיתי מאוד לסרט הזה (כמו עוד כמה אנשים בעולם) ומדובר בסרט המשך טוב ומהנה. הסרט הוא המשך ישיר לטרילוגיה המקורית. מלבד הדמויות המוכרות שחוזרות -האן סולו, ליאה, לוק, צ'ואי ועוד- הוא גם מתבסס על הסרטים הראשונים, מזכיר ומאזכר אותם. עם כל הדברים הטובים שיש להגיד על הסרט הראשון הזה בטרילוגיה החדשה (סרטי ההמשך יגיעו ב-2017 וב-2019), החיסרון הגדול שלו הוא שאין בו מספיק דברים חדשים ומקוריים ואני מקווה שבסרט השני יצליחו להשתחרר מהעבר. זהו גשר טוב לחזרה לאיכות הסיפור של שלושת הסרטים הראשונים, ואני מקווה שיתקדמו בכיוון הנכון. ולמרבה הצער, כצפוי אין שום סיבה לראות את הסרט בתלת-מימד.

"מלחמת הכוכבים 7" (או בקרוב: הסרט המצליח ביותר אי פעם; נמכרו מראש כרטיסים ביותר מ-100 מיליון דולר) חוזר לנופים המוכרים של הסרט הראשון (אם לא בשמות המקומות אז במראה שלהם), כוכבי הלכת, החלליות והברים. לכל אורכו משובצים דברים משלושת הסרטים הראשונים בצורה יפה ולרוב לא גסה מדי, ועדיין השאירו דברים גם לסרטים הבאים. גם דרך הסיפור והבסיס שלו מזכירים את הסרט הראשון. יש פה אפילו משהו שנקרא starkiller, שם המשפחה המקורי של לוק לפני שלוקאס שינה אותו לסקייווקר.

כפי שמסבירים בכיתוב הצהוב הנטוי על רקע הכוכבים בהתחלה: לוק סקייווקר בחזקת נעלם. הגנרלית ליאה שולחת טייס (פו, שאותו מגלם אוסקר אייזק) לאסוף רמז בנוגע למקום הימצאותו של אחיה. זהו חלק ממאבק הרפובליקה נגד ארגון בשם המסדר הראשון, שמתבסס על שאריות של האימפריה ואחד מראשיה הוא רֶן קיילו (אדם דרייבר, "בנות") שנמשך לצד האפל של הכוח.

התסריטאים שמקבלים קרדיט בסרט הם הבמאי ג'יי-ג'יי אברהמס, לורנס קסדן שכתב את "האימפריה מכה שנית" ו"שובו של הג'דיי" ומייקל ארנדט, התסריטאי של "מיס סאנשיין הקטנה" ו"צעצוע של סיפור 3". יחד עם אלמנטים מהסרט הראשון, כאמור, העלילה נובעת ממישהו שתהה: כל החיילים האלה בלבן, אין להם אישיות? מה יקרה אם אחד מהם יוריד את המסכה שלו? פין (ג'ון בויגן) הוא חייל שכזה, storm trooper עם מצפון. הוא החוליה שמקשרת בעל כורחו כמעט בין הטייס פו לאספנית הגרוטאות ריי (דייזי רידלי) שמתגוררת לבדה בכוכב מדברי. וזה כל מה שאגיד על העלילה שכוללת בהמשך בעיקר את האן סולו ומאבקיהם ברן קיילו, המסדר הראשון והחיילים בלבן.

ב-1999 קירה נייטלי היתה שחקנית לא ידועה. היא פרצה עם "שחקי אותה כמו בקהאם" (2002) ו"אהבה זה כל הסיפור" (2003). ב"מלחמת הכוכבים פרק 1: אימת הפנטום" קירה הופיעה לשנייה וחצי ככפילה של הנסיכה אמידלה (נטלי פורטמן). דייזי רידלי דומה לה בפנים ובמבנה הגוף (כלומר: הפסיקו להתפתח בגיל 10, בערך). היא משחקת טוב אבל לא בטוח שיש מקום בעולם הקולנוע לשתיים כמוה.

"מלחמת הכוכבים: פרק 7 - הכוח מתעורר".

"מלחמת הכוכבים: פרק 7 – הכוח מתעורר". דייזי רידלי.

קטעי הפעולה והעיצוב הכללי טובים מאוד וגם הקצב של הסרט סוחף ומהנה ויש איזון יפה בין כל המרכיבים. אחד החטאים של של "אימת הפנטום" ("הפרק הראשון") היה שכל הזמן היו אזכורים לעבר שלא ראינו או נראה. ג'ורג' לוקאס שכח שמדובר ב-"1" ולא בסרט "רביעי" כמו בסוף שנות ה-70. גם כאן יש עקבות של הטעות הזאת, בעיקר עם דמותו של הטייס פו ודמותו של מקס פון סידוב. נדמה שאוסקר אייזק, שנהנה משנה טובה במיוחד עם "שנה קשוחה מאוד" ו"אקס מכינה", רוצה להיות האן סולו (מי לא?).

לכל אורך הסרט חיכו בסבלנות להכניס את הנעימות המפורסמות של ג'ון ויליאמס במקומות הנכונים, ובכל פעם זה מרגש לשמוע את המוזיקה המוכרת כל כך. השימוש במוזיקה הידועה נעשה בתבונה. מלבד הניסיון להיות מקורי וחדש זה הדבר אחד ש"אימת הפנטום" עולה בו על סרט זה: אין פה קטע מרשים כמו Duel of the Fates שוויליאמס כתב לסרט מ-99'.

"מלחמת הכוכבים: פרק 7 - הכוח מתעורר".

"מלחמת הכוכבים: פרק 7 – הכוח מתעורר".

לעומת שלושת הסרטים הראשונים בסדרה שהסתיימו בתמונה אייקונית נייחת של הדמויות מול המצלמה, סרט זה מסתיים בתנועת מצלמה. כמו שאמרתי, נהניתי מהסרט ואני מקווה שסרטי ההמשך ימשיכו בכיוון אחר. להכיר בעבר זה נפלא, להמשיך ולהיות נוסטלגי זה מעייף. אני רוצה עוד בבקשה, אבל אחרת בפעם הבאה.

דירוג: ★★★★☆

מלחמת הכוכבים: פרק 7 – הכוח מתעורר (ארה"ב, 2015)
בימוי: ג'יי-ג'יי אברמס | תסריט: לורנס קסדן, ג'יי-ג'יי אברמס, מייקל ארדן, ג'ורג' לוקאס | משחק: דייזי רידלי, ג'ון בויגה, אדם דרייבר, אוסקר אייזק, דומנל גליסון, אנדי סרקיס | מוסיקה מקורית: ג'ון וויליאמס | צילום: דניאל מינדל
הפצה: החל מה-17.12.2015 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

[…] ראו את הסרט בארץ וביקורת נקייה מגילויים תוכלו לקרוא כאן. אם עוד לא ראיתם את הסרט המדובר ואתם לא רוצים לדעת מה […]

[…] וסוחף כמו שסרט "מלחמת הכוכבים" צריך להיות. כתבתי כמה דברים על […]

[…] הג'דיי" (83'). "פרק 7: הכוח מתעורר" משנה שעברה היה תוספת מוצלחת ופתיחה מבטיחה לטרילוגיה חדשה. בשנה הבאה נראה את "פרק […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?