סרטי הקולנוע של וודי אלן: 9- "אבק כוכבים" (1980)

"אבק כוכבים". שרלוט רמפלינג, וודי אלן.

"אבק כוכבים". שרלוט רמפלינג, וודי אלן

"אבק כוכבים" הוא סרט שחור-לבן שני ברציפות של וודי אלן. לראשונה עבד אלן עם המעצב האמנותי סנטו לוקווסטו שעבד אתו על 28 סרטי קולנוע נוספים, האחרון שבהם "גלגל ענק" (2017).
"אבק כוכבים" מתחיל ונגמר ברכבת נוסעים, וקטע הסיום ממש באולם קולנוע ריק. סנדי בייטס (אלן), במאי קולנוע גרוש זוכה אוסקר, שביים קומדיות מצליחות, מגיע מניו יורק למלון "אבק כוכבים" לפסטיבל סרטים שבו עורכים לו מחווה. אנשים כל הזמן ניגשים אליו לחתימות, בקשות, שאלות, הצעות, הערות לגבי סרטיו ובקשות להצטלם. אומרים לסנדי "אתה אוהב ג'ז."

הרטרוספקטיבה שנערכת לו גורמת לו לחשוב על הסרטים, העבר והנשים בחייו. בפלאשבק רואים אותו כנער צעיר עם משקפיים שחורי מסגרת עורך מופע קסמים, וכבוגר עם שלוש נשים יפות: דורי (שרלוט רמפלינג), דייזי (ג'סיקה הרפר, נאטשה ב"אהבה ומלחמה") ואיזבל (מארי-כריסטין בארו, שהיתה מועמדת לאוסקר לשחקנית ראשית על הסרט הצרפתי "בני דודים" [1975]).

"אבק כוכבים". וודי אלן, מרי-כריסטין בארו.

"אבק כוכבים". וודי אלן, מרי-כריסטין בארו

דורי היא שחקנית שאִתה התחיל כששיחקה בסרט שלו, צלמת שאמה היתה מאושפזת בבית חולים לחולי נפש; דייזי היא כנרית בתזמורת פילהרמונית שהתגוררה בעבר בישראל וניהלה רומן עם מרצה נשוי שלה; ואיזבל עזבה את בעלה ושני ילדיה כדי להיות עם סנדי. היא ישבה בכלא ב-68' במסגרת ההפגנות בפריז.

סנדי נעצר ויושב בתא מעצר (קרה לו גם ב"אנני הול"), סבל מדיכאון ומבקר את אחותו, בעלה סם ובנותיהם. כמו במציאות, יש לו אחות בסרטים ולא אח.
מוזכרים: "גונבי האופניים", מרסל פרוסט, פרנץ קפקא, גראוצ'ו מרקס, נאצים, שופנהאואר, פסיכולוג, שיעורי טניס, הורים שתמיד רבו, קיומו של אלוהים. במוזיקה שומעים קטעים של ג'אנגו ריינהארדט (שיוזכר ב"אפרודיטה הגדולה" וב"מתוק ומשוגע") ואת Night at Bald Mountain (שעוד נשמע גם ב"סקופ").

"אבק כוכבים". וודי אלן.

"אבק כוכבים". וודי אלן

עוד משחקים: תפקיד קטן לטוני רוברטס ("שחק אותה סם", "אנני הול") בקטע שהוא כמו מערכון ואחרי זה הוא יושב על במה לשאלות ותשובות מהקהל בפסטיבל; סרטו הראשון של ג'ון רות'מן, שמוכר מתפקידי משנה קטנים בסרטים שונים ותפקידי אורח רבים בסדרות לאורך השנים, שישחק גם ב"זליג" וב"שושנת קהיר הסגולה"; ג'ואן ניומן, שגילמה את אמו של אלן גם ב"אנני הול", שניים משלושת הסרטים היחידים שלה; לואיז לסר בתפקיד קצרצר כמזכירה שלו; אירווינג מצמן (קירח, עם משקפיים וקול מזוהה מאוד) יגלם את מנהל בית הקולנוע ב"שושנת קהיר הסגולה" ומוכר נעליים ב"לפרק את הארי"; דניאל שטרן (בהמשך: "דיינר", "חנה ואחיותיה" ו"שכחו אותי בבית") כשחקן שעובד במלצרות; וברנט ספינר (בהמשך דאטה ב"מסע בין כוכבים: הדור הבא") בתפקיד קטנטן כמעריץ של סנדי; וגם שרון סטון בתפקידה הקולנועי הראשון.

בסוף שומעים את Stardust Memories של לואי ארמסטרונג וכמו ברוב הסרטים -אבל לא בסרטים של אלן- הכתוביות בסוף רצות מלמטה למעלה.

89 דקות

[…] A Midsummer’s Night Sex Comedy, הוא על משקל "חלום ליל קיץ". אחרי הסרט הקודם, "אבק כוכבים" בהשראת פרדריקו פליני מגיע סרט (נוסף, […]

[…] לשאול, ישנוני, אהבה ומלחמה, אנני הול, רגשות, מנהטן, אבק כוכבים, קומדיה סקסית של ליל קיץ, זליג, דני רוז האיש מברודווי, […]

[…] A Midsummer’s Night Sex Comedy, הוא על משקל "חלום ליל קיץ". אחרי הסרט הקודם, "אבק כוכבים", בהשראת פרדריקו פליני מגיע סרט (נוסף, […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?