סרטי הקולנוע של וודי אלן: 25- "אפרודיטה הגדולה" (1995)

"אפרודיטה הגדולה". מינה סורבינו, וודי אלן.

"אפרודיטה הגדולה". מירה סורבינו, וודי אלן

"אפרודיטה הגדולה" היא קומדיה עם מוטיבים של המיתולוגיה היוונית, כולל מקהלה מדהימה בתאטרון עתיק שמלווה את הסרט, לכן כתוביות הפתיחה על רקע מוזיקה יוונית עם מנדולינות. מזל וגורל, שני אלמנטים מרכזיים אצל וודי אלן, מקבלים מקום מרכזי הפעם.

"אפרודיטה הגדולה" נפתח במסעדה שבה לני ויינרב (אלן) ואשתו אמנדה (הלנה בונהם קרטר) אוכלים עם זוג חברים. הוא כתב ספורט, ועל כן נראה אותו במגרש פוטבול, מסלול מרוצי סוסים ובמועדון אגרוף. היא עובדת בגלריה לאמנות ובעבר היא לא רצתה ילדים; אשתו הראשונה של לני לא רצתה ילדים והוא מתנגד לאימוץ. אמנדה ולני מאמצים תינוק בן יומו. השמות שהם מציעים לילד: גראוצ'ו (מרקס), ג'אנגו (ריינהארדט, נגן ג'ז שידובר עליו רבות ב"מתוק ומשוגע"), שוגר ריי (רובינסון/לנורד, שניהם מתאגרפים), הולדן (השם הפרטי של הדמות הראשית ב"התפסן בשדה השיפון", ושם של דמות בסרטו הבא של אלן), קול (פורטר), הרפו (מרקס), שיין ות'לוניוס (מונק; פסנתרן ג'ז). זמן קצר לאחר מכן קופצים 5 שנים קדימה.

"אפרודיטה הגדולה". הלנה בונהם קרטר, פיטר וולר.

"אפרודיטה הגדולה". הלנה בונהם קרטר, פיטר ולר

לאמנדה, שסובלת מכיב קיבה, יש טלפון נייד אישי, לא מהעבודה שלה. ושומעים מכונת פקס!
כמו ב"אשה אחרת", "בעלים ונשים" ו"תעלומת רצח במנהטן" בני הזוג סובלים מירידה בתשוקה ביניהם ויש גבר שדלוק על האישה, במקרה הזה ג'רי בנדר (פיטר ולר, "רובוקופ").
לני סקרן לגבי אמו הביולוגית של בנם. 28 דקות אחרי תחילת הסרט הוא מגיע אל דירתה של לינדה (מינה סורבינו), שעובדת כזונה, השתתפה בסרטי פורנו ושואפת להיות שחקנית. היא בת דודתה הרוחנית של אוליב ניל, שגילמה ג'ניפר טילי ב"קליעים מעל ברודווי" שנה לפני כן. בדירה שלה המים קצת חומים (כמו ב"מנהטן").
בניסיון של לני "לשקם" את אמו הביולוגית של בנו, כי הוא משער שבעתיד בנו ירצה לדעת מיהי אמו, הוא מכיר לה בדקה ה-63 את קווין (מייקל רפפורט), מתאגרף לא מבריק, וטוב שהוא עושה את זה כי הסרט מתחיל לאבד מומנטום לפני כן.
מוזכרים: אדיפוס (כמובן), "סיפור פילדלפיה" (שראו בקולנוע ב"ימי הרדיו"), נאצים, התאבדות ושומעים את Take Five הקלאסי.

"אפרודיטה הגדולה". מינה סורבינו, וודי אלן.

"אפרודיטה הגדולה". מינה סורבינו, וודי אלן

עוד משחקים: פול ג'יאמטי, שישחק גם ב"לפרק את הארי" לפני שיתקדם ל"דרכים צדדיות" ו"משחקי שלטון" של ג'ורג' קלוני; ג'ק וורדן (ששיחק ב"ספטמבר", "קליעים מעל ברודווי" וזה סרטו האחרון עם אלן); רוזמרי מרפי, שהופיעה גם ב"ספטמבר"; טוני סירקו מ"הסופרנוס", בסרט השני ברציפות שלו; דניאל פרלנד, המגלמת את קסנדרה רואת השחורות, ששיחקה כילדה ב"ימי הרדיו" ואלו שני הסרטים הראשונים שלה. מאז שיחקה בארבעה סרטים נוספים, כולל כניצבת ב"גלגל ענק" (2017) של אלן, ובארבעה פרקים של "ג'סיקה ג'ונס"; קלייר בלום ("פשעים ועבירות קלות") כאמה של אמנדה. במקהלה היוונית: אולימפיה דוקאקס ("מגנוליות מפלדה", "מוכת ירח"), דיויד אוגדן סטיירס (סרט שני מתוך חמישה של אלן) ואף. אברהם מורי ("אמדאוס") כראש המקהלה.
לינדה (סורבינו) ללני (אלן): .Are you okay? You look all white [אתה בסדר? כולך לבן.] (ראו רשימה בסקירה על "רגשות".) והיא משתמשת במילת התואר "גאון". (ראו רשימה בסקירה על "אליס".)

הסרט בן 95 הדקות היה מועמד ל-2 פרסי אוסקר: שחקנית משנה (מירה סורבינו, שזכתה) ותסריט.

בסוף לני נתקל עם בנו בלינדה ובנה בחנות הצעצועים FAO Schwarz (החנות המפורסמת נסגרה ב-2015). והוא ואמנדה חוזרים לגור יחד.

בזמן שאלן ניהל מערכת יחסים עם פארו: ב"קומדיה סקסית של ליל קיץ" בני הזוג (מרי סטינבורג'ן ואלן) חווים משבר בנישואים, זמן רב כבר לא שכבו, ואחרי שמתגלה בגידה שלה בעבר ומשיכתו למישהי מאורסת מעברו הם חוזרים להיות יחד, מאוהבים מתמיד; ב"זליג" יודורה (פארו) עוזבת את בעלה בשביל זליג (אלן); ב"חנה ואחיותיה" חנה (פארו) נשארת עם בעלה (מייקל קיין) אחרי שבגד בה עם אחותה; ב"אליס" אליס (פארו) נפרדת בסוף מבעלה הבוגד והיא לא עם הגבר שחשקה בו כשהיתה עוד נשואה; ב"בעלים ונשים" ג'ודי (פארו) נפרדת מבעלה (אלן), שנישק מישהי אחרת, ומתחתנת עם הגבר שבו חשקה בזמן נישואיה.
אחרי שנפרד מפארו כדי להיות עם סון-יי, בתה המאומצת: ב"תעלומת רצח במנהטן" הזוג הנשוי (דיאן קיטון ואלן) חווים מהמורה בנישואין, הרגשה של עייפות, מקנאים בתשומת הלב שכל אחד מהם מקדיש למישהו אחר (הוא לסופרת שאִתה הוא עובד, היא לחבר גרוש טרי), ואחרי כל מה שהם עוברים לפתרון תעלומת הרצח הם מחוזקים, מאוהבים כבעבר; ב"קליעים מעל ברודווי" בני הזוג (ג'ון קיוזאק ומרי לואיז פרקר) בוגדים זה בזה (הוא עם שחקנית שאִתה הוא עובד, היא עם חבר מחזאי שלהם) אך בסוף חוזרים זה לזרועות זה והיא נענית להצעת הנישואין שלו; ב"אפרודיטה הגדולה" בני הזוג (הלנה בונהם קרטר ואלן) נפרדים אחרי שהאש ביניהם דועכת וכל אחד מהם בוגד בשני (הוא עם האם הביולוגית של בנו המאומץ, היא עם מכר משותף), והם חוזרים זה לזרועות זה כי הם מבינים שהם אוהבים זה את זה והתשוקה חוזרת לחיי המין שלהם; וב"כולם אומרים אני אוהב אותך" וון (ג'וליה רוברטס) עוזבת את בעלה כדי להיות עם ג'ו (אלן) וסקיילר (דרו ברימור) עוזבת את ארוסה (אדוורד נורטון) כדי להיות עם צ'רלס (טים רות') ובסוף שתיהן חוזרות לבני זוגן.

 

דמויות של זונות
1985 שושנת קהיר הסגולה: טום (ג'ף דניאלס), שיצא מסרט לעולם האמיתי, נאסף לבית בושת בידי אמה (דיאן ויסט).
1992 צללים וערפל: כדי למצוא מחסה מרוצח שמסתובב בעיר נכנסת ארמי (מיה פארו) לבית בושת ומנהלת שיחה עם העובדות שם (לילי טומלין, קאת'י בייטס, ג'ודי פוסטר).
בעלים ונשים: ג'ק (סידני פולק) הולך לנערת ליווי.
1995 אפרודיטה הגדולה: לני (וודי אלן) מתחזה כלקוח של לינדה (מירה סורבינו) כדי להכיר אותה מכיוון שהיא אם בנו המאומץ.
1997 לפרק את הארי: הארי (אלן) מזמין אליו את קוקי (הייזל גודמן), שמצטרפת אליו לנסיעה לטקס קבלת תואר כבוד באוניברסיטה; בסיפור שהארי כותב: הארווי (טובי מגוויר) נפגש עם זונה.
1998 סלבריטי: רובין (ג'ודי דיויס) הולכת לביתה של זונה (ביבי ניווורת') כדי לקבל ממנה עצות לשיפור חיי המין שלה.
1999 מתוק ומשוגע: גיטריסט הג'ז אמט ריי (שון פן) מסרסר מהצד שתי נשים.
2006 סקופ: רוצח סדרתי מחסל זונות בלונדון, וסונדרה וסידני (סקרלט ג'והנסון ואלן) חושדים שזה פיטר ליימן (יו ג'קמן).
2008 ויקי כריסטינה ברצלונה: לא ממש דמות אבל רואים שורה שלהן עומדת ברחוב והקריין אומר "חואן אנטוניו הכיר את כל הזונות [בעיר] וחשב שהן יהיו נושא טוב לצילום."
2010 כשתפגשי זר גבוה ומסתורי: אלפי (אנת'וני הופקינס) מתחתן עם שרמיין (לוסי פאנץ'), שהכיר כשהזמין אותה אליו כנערת ליווי.
2011 חצות בפריז: גיל (אוון וילסון) ואנדריאנה (מריון קוטיאר) הולכים בלילה ברחוב בפריז שלאורכו עומדות זונות.
2012 לרומא באהבה: אנה (פנלופה קרוז) שוכבת עם גברים בשביל הכסף. היא מצליחה מאוד.
2016 קפה סוסייטי: בובי (ג'סי אייזנברג) מזמין אליו את קאנדי (אנה קאמפ). הוא הלקוח הראשון שלה.
2019 יום גשום בניו יורק: גטסבי (טימות'י שאלמיי) פוגש אחת, ויש יצאנית לשעבר נוספת בסרט.

זאב סולר

אני שמח שאתם חולקים כבוד גדול לוודי אלן, למרות שבתקשורת הוא הפך לפרסונה נון גרטה.
לאחרונה תרגמתי את גלגל ענק שבשל ביקורת מרושעת לא צפיתי בו בזמנו בקולנוע.
מה אגיד ומה אומר? – סרט נפלא, מהטובים שלו בכל הזמנים.

את התרגום ניתן להשיג, חינם, באתרי כתוביות באינטרנט ולי אין שום תועלת כספית מכך, לבד מהתקווה שהצופה הישראלי ירחיב את אופקיו

[…] כבוד באוניברסיטה שהוא עומד לקבל, שאליו מצטרפת קוקי, זונה שהארי נפגש עמה. "תותי בר" (1957) של אינגמר ברגמן עוסק […]

[…] גבוהה, שאוהב לצפות ברכבות ולירות בעכברושים במזבלה. הוא מסרסר שתי נשים (את אחת מהן מגלמת הורנטס שולמן מ"כתום הוא […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?