סרטי הקולנוע של וודי אלן: 27- "לפרק את הארי" (1997)

"לפרק את הארי". וודי אלן, מיוראל המינגוואי.

"לפרק את הארי". וודי אלן, מיוראל המינגוואי ואריק לויד.

יש משהו בג'ודי דיויס ("בעלים ונשים") שגורם לעריכה להשתנות. כתוביות הפתיחה מופיעות לסירוגין אִתה.
הסרט "לפרק את הארי" נפתח בקן (ריצ'רד בנג'מין), רופא שבוגד באשתו עם אחותה לסלי (ג'וליה לואי-דרייפוס). ואז מתברר שמדובר בסיפור שכתב הארי בלוק (וודי אלן), אשר משתמש בעלילות חייו בספרים שלו. זה לא הסיפור היחיד שנראה במהלך הסרט.

בנג'מין, במאי "בתולות הים" ו"שתולים באמריקה" (עם סידני פואטיה וריבר פינקס), ששיחק בסרטים לפני שעבר לבימוי, מצטרף לבמאים נוספים ששיחקו בסרטים של אלן: סידני פולק ("בעלים ונשים"), רוב ריינר ("קליעים מעל ברודווי"), ג'ון ווטרס ("מתוק ומשוגע") ומארק ריידל ("סוף הוליוודי").

הארי בדיכאון. לראשונה בחייו הוא סובל ממחסום כתיבה (writer’s block, כמו שם המשפחה שלו). הוא היה נשוי שלוש פעמים, הולך לפסיכולוג ויש לו פסנתר בדירה. כשהיה נשוי לג'יין (איימי אירווינג), כנרת שלא רצתה ילדים, ניהל רומן עם אחותה לוסי (ג'ודי דיויס), הנשואה למרווין. הארי עזב את אשתו והמאהבת שלו (מה שמוביל לקטע טוב במיוחד) בשביל פיי, שהיתה סטודנטית שלו ורוצה להיות סופרת. בסופו של דבר פיי (אליזבת' שאו, "לעזוב את לאס וגאס") עזבה אותו בשביל החבר הכי טוב שלו לארי (בילי קריסטל) אחרי שהזהיר אותה שלא תתאהב בו (כמו ב"מנהטן" ונראה עוד בעתיד).

"לפרק את הארי". בילי קריסטל, אליזבת' שו, וודי אלן.

"לפרק את הארי". בילי קריסטל, אליזבת' שאו, וודי אלן.

כמו ב"אנני הול" וב"אבק כוכבים", הארי נעצר. הוא מדבר עם דמויותיו ורואה דברים שלא היה עד להם בזמן אמת.
הסרט מורכב מאוסף זיכרונות בלי התפתחות מספקת, אך עם מספר רעיונות יפים מאוד.

על נישואיו הראשונים הוא כתב סיפור על הארווי (טובי מגוויר), שמספר לפסיכולוג שלו שהוא כבר לא שוכב עם אשתו. חבר לעבודה (אירווינג מצמן) מספר לו על זונה שהוא הולך אליה. וגם מלאך המוות מופיע בסיפור הזה.

אחד ה"סיפורים" האהובים עליי בסרט כלשהו של אלן, פשוט גאוני, על השחקן מל (רובין ויליאמס) ואשתו גרייס (ג'ולי קבנר) במשהו שאפשר לתאר במילים אך לא ניתן לעשות בצורה דומה בתאטרון או לכתוב בספר אלא עובד רק באופן חזותי בסרט.
גרייס (קבנר) למל (ויליאמס): .You’re a little pale [אתה קצת חיוור.]
ג'יין (אירווינג) ללוסי (דיויס): .You’re all red [כולך אדומה.] (ראו רשימה בסקירה על "רגשות".)

"לפרק את הארי". ג'ולי קבנר, רובין וויליאמס.

"לפרק את הארי". ג'ולי קבנר, רובין ויליאמס.

בסיפור נוסף משתתפים דמי מור כפסיכולוגית וסטנלי טוצ'י כמטופל. מור "מגלמת" את ג'ואן (קירסטי אלי), אשתו לשעבר של הארי, ששונאת אותו בכל מאודה, ואם בנו הִילִי בן ה-9. הארי רוצה לקחת את הילי לטקס קבלת תואר כבוד באוניברסיטה שהוא עומד לקבל, שאליו מצטרפת קוקי, זונה שהארי נפגש עמה. "תותי בר" (1957) של אינגמר ברגמן עוסק בפרופסור שנוסע במכונית לקבלת תואר כבוד. ג'יימס אל. ברוקס, שכתב וביים את "תנאים של חיבה" והמפיק של סדרות טלוויזיה מצליחות רבות ("מרי טיילר מור", "טקסי", "משפחת סימפסון") אמר: "אם גונבים מסרט שחור-לבן זה הומאז'."

בקטע בגיהינום מתנגן Sing Sing Sing של בני גודמן ששמענו כבר פעמיים: ב"רסיסי אדיפוס" וב"תעלומת רצח במנהטן".

ב"אפרודיטה הגדולה" ופה אלן מדבר על השלט הרחוק של הטלוויזיה. בחנות צעצועים בסוף "אפרודיטה הגדולה" הוא פוגש במקרה עם בנו את לינדה (מירה סורבינו), ופה עם בנו הוא פוגש במקרה בחנות צעצועים את לארי.
מזכיר את הנשיא קלינטון מבלי לציין את שמו, וגם את: פרוסט, פרויד, סופוקלס, השואה, היטלר, בייסבול, פוטבול, איום בהתאבדות, יהדותו.

"לפרק את הארי". וודי אלן, קירסטי אלי.

"לפרק את הארי". וודי אלן, קירסטי אלי.

עוד משחקים: פול ג'יאמטי ופיליפ בוסקו כפרופסורים באוניברסיטה; טוני סירקו ("הסופרנוס") בסרט רביעי ברציפות של אלן, הפעם כשוטר; טוני דארו ("הסופרנוס") בסרט שלישי מתוך חמישה (קליעים מעל ברודווי, אפרודיטה הגדולה, מתוק ומשוגע, נוכלים בגרוש); בוב באלבן כחבר היפוכונדר של הארי; קרוליין ארון כדוריס, אחותו למחצה של הארי, ואריק בוגוסיאן כברט בעלה; מיוראל המינגווי (טרייסי הצעירה ב"מנהטן") כבט קריימר, שילדיה הולכים לבית ספר עם בנו של הארי; צלם הסרט בסיפור עם רובין ויליאמס הוא ג'ונתן לה-פלייה ("המחוז", "הסטירה") בתפקיד הקולנועי הראשון שלו; וג'ניפר גרנר לרגע קצרצר במעלית (בסיפור על דמותה של אליזבת' שאו) בהופעתה הקולנועית הראשונה.

הסרט בן 96 הדקות היה מועמד לאוסקר לתסריט (הפסיד ל"סיפורו של ויל הנטינג").

[…] ברודווי, אפרודיטה הגדולה, כולם אומרים אני אוהב אותך, לפרק את הארי, […]

[…] ברודווי, אפרודיטה הגדולה, כולם אומרים אני אוהב אותך, לפרק את הארי, סלבריטי, מתוק ומשוגע, נוכלים בגרוש, קללת אבן העקרב […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?