"טרולים 2" הכניס כמעט 100 מיליון דולרים בהזמנות VOD תוך פחות מ-20 יום

"טרולים 2 מסביב לעולם".

"טרולים 2 מסביב לעולם".

הניסוי של אולפני יוניברסל בחסות מחלת הקורונה לשבור את הסכמי חלונות ההפצה לבתי הקולנוע ולהפיץ את סרט האנימציה המשפחתי "טרולים 2 מסביב לעולם" ישירות ל-VOD בתשלום בארה"ב, מוכתר כהצלחה מסחררת עם הכנסות המוערכות בכ-95 מיליון דולרים בתוך 19 ימים. על ההערכות אחראי העיתון היוקרתי 'וול סטריט ג'ורנל', המעריך עוד כי הסרט הוזמן בידי 5 מיליון בתי אב בארה"ב, וכי להבדיל מהפצה לבתי הקולנוע בארה"ב שבה לאולפנים יש נתח קטן בהרבה בהכנסות, בהפצה ל-VOD בתשלום הנתח של יוניברסל הוא כ-80 אחוזים, משמע הסרט הכניס לאולפנים ישירות מעל 75 מיליון דולרים. "התוצאות של 'טרולים 2 מסביב לעולם' עלו על הציפיות שלנו," מסר מנכ"ל חברת-האם אן-בי-סי-יוניברסל ג'ף של, "והדגימו את החיוניות של VOD בתשלום."

לשם השוואה, "טרולים" הראשון גרף 120.8 מיליון דולרים בתוך 19 ימים כאשר יצא לבתי הקולנוע בנובמבר 2017 בידי אולפני פוקס. על פי הערכות, הנתח של אולפני פוקס מהפצת "טרולים" הראשון לבתי הקולנוע הוא בערך 50 אחוזים בלבד מההכנסות. זה אמנם לא נראה פער גדול באחוזים, אבל מדובר על עשרות מיליוני דולרים. המצב 'חמור' יותר בהקשרים בין-לאומיים, שם יש עוד שותפים שגוזרים נתח מההכנסות (כמו מפיצים מקומיים). "טרולים" הראשון הכניס 193.2 מיליון דולרים מחוץ לצפון אמריקה (ארה"ב וקנדה), ואחרי הנתח של כל השותפים, מדווח כי הפער בין ההכנסות של סרט ההמשך ב-VOD בתשלום בתוך 19 יום גדול בהרבה מההכנסות של הסרט הראשון בבתי הקולנוע מחוץ לצפון אמריקה בכל התקופה שבה הוקרן.

הזמנות VOD בארה"ב עולות 19.90 דולרים ואורכות 48 שעות (לאחריהן ניתן להזמין שוב כמובן). בגלל מחלת הקורונה, בתי הקולנוע ושאר מקומות בילוי גדולים בארה"ב סגורים וחלקים נרחבים של הארץ היו בהסגר בבית. במקרה של הסרט הזה, נוח לאולפני יוניברסל להשתמש בפלטפורמת ה-VOD ולרכוב על קמפיין הפרסום שהיא כבר בזבזה עליו כסף לקראת התאריך שיצא ב-VOD אבל במקור היה אמור להיות היציאה לבתי הקולנוע. עוד נוח ליוניברסל הוא המסחור סביב הסרט (מרצ'נדייס), ולא רק הסרט עצמו: ישנם בובות, סדרות טלויזיה ועוד – אשר מבוססים על הסרט. החדשות הללו על "טרולים 2" מגיעות יום אחרי שאולפני יוניברסל הכריזו כי הם ימשיכו בניסוי עם סרט נוסף שידלג על בתי הקולנוע ישירות אל ה-VOD בתשלום – הקומדיה "המלך שלך סטטן איילנד" (ש.ל.ר, The King of Staten Island) בבימויו ובכיכובו של פיט דוידזון. במקרה שלו אין מסחור סביב הסרט, אז יהיה מענין לראות מה יקרה.

יוניברסל מעזים ומנצלים את כוחם כדי לעשות את מה שנטפליקס רצו לעשות ולא הצליחו: הפצה מקבילה לקולנוע ולטלויזיה כדי למקסם רווחים לעצמם ולקצץ בעלויות (למשל קמפיין פרסום מאוחד – גם לקולנוע וגם לטלויזיה). לא נראה כי המאבק נועד בראש ובראשונה לקבור את בתי הקולנוע – והסרטים 'הגדולים' של האולפנים ככל הנראה יכבדו את הסכמי חלונות ההפצה עם בתי הקולנוע. הם בינתים החלוצים והנועזים ביותר בשבירת הסכמי חלונות ההפצה, ואולפנים אחרים מזדחלים בעקבותיהם עם צעדים מדודים יותר, כמו וורנר שבינתים רק קיצרו את חלונות ההפצה; ודיסני שהודיעו כי מבטלים את ההפצה של "ארטמיס פאול" לבתי הקולנוע ושולחים אותו ישירות לשירות הסטרימינג 'דיסני פלוס'.

שיוכים: שוברי קופות

[…] בארץ) תוקפות את אולפני יוניברסל בעקבות הערכותיהם כי הצלחת "טרולים 2" ב-VOD בתשלום תשלח סרטים עתידיים של ה…. יוניברסל לא הודיעו כי זו תהפוך למדיניות רשמית, אבל […]

[…] שהם שלפו מהתוכניות לקולנוע אל שירות הסטרימינג שלהם, דוגמת "ארטמיס פאול". על כן, הם קובעים תקדים לשירותי […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?