סופי ותקדימי: "מולאן" ידלג בארה"ב על בתי הקולנוע ישירות לסטרימינג בדיסני פלוס, אבל בתשלום נוסף; בארץ לקולנוע

"מולאן". ייפיי ליו.

"מולאן". ייפיי ליו.

אולפני דיסני הכריזו הלילה כי סופית הם לא מחכים לבתי הקולנוע בארה"ב, ויפיצו את הסרט "מולאן" ישירות לשירות הסטרימינג שלהם 'דיסני פלוס' בארה"ב-קנדה-ניו זילנד-ועוד, בעוד שבמדינות בהן השירות לא פועל כמו ישראל וכמו סין (השוק החשוב ביותר לסרט הספציפי הזה) הסרט כן יעלה על המסך הגדול. בכך, מנסה לשמר דיסני כמה עוד מומנטום שנשאר לעיבוד החי שהם יצרו לאגדה הסינית הידועה (שגם היתה לסרט אנימציה מצליח ומוצלח מאד), מתוך ההשקעה הכספית הגבוהה בשיווק שלו וחרף הפעמים הרבות שבהן הוא נדחה. התאריך שבו הסרט יעלה ב'דיסני פלוס' הוא ה-4 בספטמבר.

רבים צפו את המהלך הזה כבר מזמן, ברם דיסני נוקטים בו בפועל עם שני אלמנטים מעניינים: עיתוי ואופן ההנגשה. נתחיל בעיתוי: רק בשבוע שעבר, אולפני יוניברסל ורשת בתי הקולנוע הגדולה בעולם 'איי-אמ-סי' הסכימו על קיצור עצום בחלונות ההפצה לקולנוע, שמגבילים סרטים מלעלות בשירותי VOD בתשלום וסטרימינג. על פי ההסכם, סרט של יוניברסל ימתין רק 17 ימים (שלושה סופי שבוע) בין היום שבו הוא עלה לאקרנים לבין היום שבו הוא יכול לעלות לשירותי VOD בתשלום. יוניברסל חתמו על ההסכם רק עם רשת בתי קולנוע אחת, ושאר רשתות הקולנוע לא נראות מתלהבות מההסכם, אז כדי להימנע מכניסה למים הרותחים הללו, מנכ"ל דיסני, בוב צ'ייפק, הכריז כי ההפצה הישירה של "מולאן" לסטרימינג היא חד פעמית. בכך, הוא רמז למשל ש"האלמנה השחורה" שגם כן נדחה מספר פעמים, דבק בהפצה המתוכננת לבתי הקולנוע בנובמבר הקרוב. אגב, אין מן הנמנע ש"מולאן" יעלה גם בבתי קולנוע נבחרים בארה"ב, הם פשוט יצטרכו להסכים להקרין סרט שכבר הוצג ב'דיסני פלוס'.

אשר לאופן ההנגשה המענין: דיסני מתיחסים ל"מולאן" בתור תוכן פרימיום, להבדיל מתכנים אחרים שהם שלפו מהתוכניות לקולנוע אל שירות הסטרימינג שלהם, דוגמת "ארטמיס פאול". על כן, הם קובעים תקדים לשירותי סטרימינג שכדי לצפות ב"מולאן" ב'דיסני פלוס' יהיה על הצרכנים לשלם סכום נוסף וגבוה במיוחד של 29.99 דולרים! זה מחיר ששווה לבערך 3 כרטיסי קולנוע בארה"ב, יקר בערך פי שניים ממחיר סרטים ב-VOD בתשלום בארה"ב (לרוב בין 10 ל-20 דולרים, תלוי בפופולריות של הסרט; "טרולים 2" עלה כ-20 דולרים), וכל זאת על אף ששירות 'דיסני פלוס' גם ככה עולה מנוי חודשי (של 6.99 דולרים, הנמוך מעט משל נטפליקס). יצוין כי להבדיל מ-VOD בתשלום שמאפשר לצפות בסרט שוב ושוב לאורך 48 שעות בלבד, "מולאן" ב'דיסני פלוס' יהיה זמין למשלמים כל עוד הם נשארים מנוים של שירות הסטרימינג, ללא הפסקה, ולצפיה כמה פעמים שירצו.

"מולאן". ייפיי ליו.

"מולאן". ייפיי ליו.

"אנו שמחים להביא את מולאן לצרכנים שחיכו לו בגלל שנאלצנו להזיז את תאריכי [ההפצה] שלו מספר פעמים," מסר צ'ייפק. "אנחנו מסתכלים על מולאן בתור ענין חד פעמי במקום לומר שזהו מודל חדש של חלונות [הפצה] עסקיים." הוא הוסיף: "כידוע לכם, זה די יקר להפיק את האיכות שאנו ידועים בה לצרכנים. במקום פשוט לגלגל [את הסרט] להפצה בחינם, חשבנו שאנו יכולים לבחון כל דבר כשיש לנו את הפלטפורמה שלנו [הכוונה לדיסני פלוס, א.ש.] אנו מנסים לבסס זמינות של חלון בכורה כדי להחזיר את ההשקעה שביצענו [בסרט]. תהיה לנו הזדמנות ללמוד מזה. מהמחקר שלנו על זמינות חלון בכורה, לא רק שנקבל הכנסות על VOD בתשלום מקורית משלנו, אלא אפשר גם לומר בביטחון כי זה יהיה תמריץ להירשם ל'דיסני פלוס'."

שימו לב לסוג-של-סתירה בדבריו של צ'ייפק. מצד אחד, ההפצה בתשלום נוסף לסטרימינג היא חד פעמית (על אף העלויות של פיתוח יכולת כזו), ומצד שני הם ילמדו את התוצאות שלה. ואם התוצאות יהיו מדהימות, האם זה עדין יהיה ענין חד פעמי? והאם המחיר הגבוה במיוחד של "מולאן" נועד גם הוא רק לצורכי למידה, כדי להבין האם זה יקר מדי לצרכנים או שזה יכול להיות סטנדרט מבחינתם? יותר סביר שבדיסני מנסים להישען קצת יותר על שירות הסטרימינג שלהם מאשר על אפיקי רווח אחרים שלהם. לדוגמה, הכנסותיהם מחנויות קצה (retail) ומפארקי השעשוע שלהם צנחו דרמטית עקב משבר מחלת הקורונה והסגרים מסביב לעולם. בתוך כך, צ'ייפק מסר כי מספר המנוים של 'דיסני פלוס' הגיע כבר ל-60.5 מיליון (עליה של כ-6 מיליון מהרבעון הקודם), שזה מרשים ביחס לכמות הארצות המועט שבו השירות פועל. לשם השוואה, לנטפליקס יש 193 מיליון מנוים מסביב לעולם.

בתי הקולנוע משוועים לסרטים גדולים שיוציאו קהל מהבתים ויביאו אותם אליהם. שני הסרטים הגדולים שהיו אמורים למלא את התפקיד הם "טנט" (שבינתים הוסר מתוכניות ההפצה אחרי שנמאס לו להידחות שוב ושוב) ו"מולאן". בדיסני רוצים ככל הנראה להימנע כמה שיותר מהפצה פיראטית של "מולאן", ולכן ישתדלו להציג אותו במקביל בעולם ככל שיעלה בידם. השוק החשוב ביותר לסרט הזה הוא כאמור סין, שבמרבית חלקיה בתי הקולנוע כבר פתוחים, וכמוהם גם במדינות רבות באירופה (כולל בריטניה, השוק השלישי בחשיבותו אחרי ארה"ב). עוד אין הכרזה רשמית שההפצה לכל המדינות הללו תהיה גם כן ב-4 בספטמבר, אבל אפשר לנחש שזה יהיה כך או בסמוך לתאריך הזה. בישראל עוד אין לנו צפי לפתיחת בתי הקולנוע, ברם אם יתאפשר, סביר שהתאריך יהיה זהה או סמוך ל-4 בספטמבר גם כן.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?