האולפנים שוברים הסכמים עם בתי הקולנוע בצל הקורונה, לטובת VOD בתשלום בארה"ב

"טרולים 2 מסביב לעולם".

"טרולים 2 מסביב לעולם".

אולפני יוניברסל יצאו במהלך חסר תקדים והודיעו כי סרט המשפחה בתקציב הגבוה "טרולים 2 מסביב לעולם" יהיה זמין בפלטפורמות ההשכרה הדיגיטלית בארה"ב (VOD בתשלום) החל מה-10 באפריל, התאריך שבו הסרט היה אמור לעלות על המסכים הגדולים של בתי הקולנוע שם. המהלך נעשה כאשר משבר מחלת הקורונה סוגר בתי קולנוע בארה"ב (ועד כה נסגרו כל הרשתות הגדולות שם, מה שמסתכם בכ-4000 בתי קולנוע), ובכל זאת האולפנים רוצים להנות מפירות קמפיין השיווק שהשקיעו בו כסף עד כה; וכמובן לנצל את העובדה שמשפחות אמריקאיות סגורות בבית, שהטלויזיה היא אופציה דומיננטית להעברת הזמן ודרושים לה תכנים חדשים ומעניינים. בכוונת האולפנים לקיים מהלך דומה גם בחלקים נוספים של העולם (שברובו הסרט היה אמור לעלות ב-20 באפריל), אך לא ברור אם ישראל נכללת בינהם.

עוד הודיעו אולפני יוניברסל כי יעלו גם את הסרטים "בלתי נראה", "משחקי צייד" ו"אמה" ל-VOD בתשלום כבר הלילה (בין שישי 20.3 לשבת), וזאת על אף שהסרטים הללו הספיקו להיות רק שבוע או כמה שבועות בודדים על המסכים הגדולים בארה"ב. שימו לב שלא כל גלרית הסרטים של יוניברסל תעלה מידית ל-VOD בתשלום, ובכלל זאת אפשר למנות את הכישלון הקופתי בקולנוע "דוליטל", שלא ממהר לעלות לטלויזיה.

שני המהלכים הללו שוברים הלכה למעשה את הסכמי חלונות ההפצה של האולפנים עם בתי הקולנוע. כאשר סרט עולה לאקרנים בצפון אמריקה (ובכל העולם), לאולפנים יש הסכם בלעדיות עם בתי הקולנוע שלפיו תהיה לסרטים תקופת צינון (משתנה) בטרם יגיעו לפלטפורמות אחרות, כגון טלויזיה בתשלום או בחינם. בארה"ב, תקופת הצינון עומדת בדרך כלל 75-90 ימים בעידן הנוכחי (בערך חודשיים וחצי עד שלושה) כשפעם היא היתה לרוב 120 ימים (בערך 4 חודשים), ואף במקרים מסוימים התארכה עד חצי שנה או יותר. מי שמסרב לתקופת הצינון למעשה מסרב להפצה בשלוש רשתות בתי הקולנוע הגדולות בארה"ב: איי-אם-סי (AMC), 'סינמרק' (Cinemark) ו'ריגל' (Regal, שבבעלות הישראלים שמאחורי 'תיאטראות ישראל', קרי 'יס פלנט').

נטפליקס למשל ניסתה להימנע או לכווץ את תקופת הצינון משמעותית כדי לא לשבור את היעוד האמיתי שלה, הוא ההפצה בסטרימינג שלה. עם זאת היא לא הצליחה להגיע להסכם עם רשתות הקולנוע בארה"ב, וסרטים כגון "האירי" עלו רק במבחר מצומצם של בתי קולנוע ולא בשלוש הרשתות הגדולות.

"האירי". אל פאצ'ינו, רוברט דה נירו.

"האירי". אל פאצ'ינו, רוברט דה נירו.

אולפני יוניברסל מבקשים לשנות את חוקי המשחק עוד משנת 2011, משניסו להפיץ את הסרט "מיליארד סיבות לשוד" אל שירותי ה-VOD בתשלום רק שלושה שבועות אחרי שעלה לאקרנים. כשרשתות בתי הקולנוע איימו להפסיק את הפצת הסרט, יוניברסל נסוגה. על כן, ברור שיש מי שיראה את המעשה עכשיו עם "טרולים 2" בפרט, בתור ניצול הזדמנות שחיכו לה באולפנים שנים. ההפצה המהירה ל-VOD בתשלום משמעה עוד כסף: עוד אפיק שבו הסרט יכול להכניס לאולפנים כסף תמורת אותו קמפיין שיווקי. האולפנים הם בדרך כלל גם חלק מתאגידי תקשורת ענקיים אשר חולשים גם על ערוצי טלויזיה ושירותי VOD (להבדיל מבתי הקולנוע שהם מנועים בחוק מלהיות הבעלים) כך שהרווח שלהם עבור סרטים שיעלו באפיקים אלה הוא גדול יותר מאשר בקולנוע. יוניברסל ספציפית הם חלק מתאגיד 'אן-בי-סי-יוניברסל' (NBCUniveral) ששייך לתאגיד התקשורת 'קומקאסט', אשר בבעלותו גם תאגיד הטלויזיה 'סקיי' הבריטי, חברות מוסיקה וחברות הוצאה לאור ספרותיות. או במילים אחרות – הרבה דרכים להכניס כסף שלא מקולנוע.

מהר מאד אחרי יוניברסל (באותו היום!) הודיעו אולפני האחים וורנר ואולפני דיסני כי גם הם ישברו את חלונות ההפצה בדומה ליוניברסל, ויעלו ב-24 במרץ סרטים שלהם לשירותי ה-VOD בתשלום מוקדם מהצפוי. בין הסרטים אפשר למצוא את "ציפורי הטרף: והארלי קווין המהממת" (וורנר), את "לשבור את הקרח 2" ואת "מלחמת הכוכבים: פרק 9 – עלייתו של סקייווקר" (דיסני). אולפני קולומביה שבבעלות סוני הצטרפו יום אחרי והודיעו ש"בלאדשוט" יעלה ל-VOD בתשלום באותו התאריך עם השאר, כלומר רק 11 ימים אחרי שעלה לאקרנים.

"ציפורי הטרף: והארלי קווין המהממת". מרגו רובי, ג'רני סמולט-בל.

"ציפורי הטרף: והארלי קווין המהממת". מרגו רובי, ג'רני סמולט-בל.

נזכיר כי גם בישראל נקטו שתי חברות הפצה בצעד דומה, אך אחת מהן היא חברת 'יונייטד קינג' שבבעלותה רשת 'סינמה סיטי' אשר נסגרה בצל הקורונה. המעבר של האולפנים בארה"ב סולל את הדרך לפעולה דומה גם בישראל בקרב מפיצים נוספים, אך טרם הוכרזו דברים רשמיים.

עדכון: עוד סרטים שממהרים לעלות ב-VOD בתשלום בארה"ב: "הדרך חזרה" (וורנר, החל ב-24 במרץ), "קדימה" (דיסני, החל ב-3 באפריל ב'דיסני פלוס' שלהם), "סוניק: הסרט" (פאראמאונט, 31 במרץ).

"סוניק: הסרט".

"סוניק: הסרט".

שיוכים: חדשות סרטים

[…] הניסוי של אולפני יוניברסל בחסות מחלת הקורונה לדלג על בתי הקולנוע ולהפיץ את סרט האנימציה המשפחתי "טרולים 2 מסביב לעולם" ישירות ל-VOD בתשלום בארה"ב, מוכתר כהצלחה מסחררת עם הכנסות המוערכות בכ-95-100 מיליון דולרים בתוך 19 ימים. על ההערכות אחראי העיתון היוקרתי 'וול סטריט ג'ורנל', המעריך עוד כי הסרט הוזמן בידי 5 מיליון בתי אב בארה"ב, וכי להבדיל מהפצה לבתי הקולנוע שבה לאולפנים יש נתח קטן בהרבה בהכנסות, בהפצה ל-VOD בתשלום הנתח של יוניברסל הוא כ-80 אחוזים, משמע הסרט הכניס לאולפנים ישירות מעל 75 מיליון דולרים. […]

[…] הרשתות תוקפות את יוניברסל ולא אולפנים אחרים משום התעוזה המוגברת של יוניברסל וההכרזה הפומבית כי הפצה מקבילה תחל מעתה להיות קבועה […]

[…] בעקבות מהלך ההפצה של "טרולים 2 מסביב לעולם", אשר עלה לשירותי ה-VOD בתשלום באותו היום שכביכול עלה לאקרנים. המהלך נחל הצלחה, ודווקא 'איי-אמ-סי' נקטו בקו לוחמני […]

[…] אמריקה הם בעלי ענין (על אף שהאחרונים הם גם אלה שהיו הראשונים לשבור את חלונות ההפצה לקולנוע בארה"ב). בהקשר של הפרדה בין סוגי הפצה למדינות שונות כבר יש […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?