כל סרטי וורנר של 2021 יעלו בסטרימינג ובקולנוע במקביל, כולל "חולית" ו"מטריקס 4"; רשתות הקולנוע מתנגדות

"חולית". אוסקר אייזק, ג'וש ברולין.

"חולית". אוסקר אייזק, ג'וש ברולין.

אולפני האחים וורנר הכריזו כי ימשיכו את התקדים של "וונדר וומן 1984" לכל סרטיהם המיועדים לשנת 2021, ויעלו את כולם במקביל בבתי הקולנוע ובשירות הסטרימינג HBO Max שלהם (או ליתר דיוק של תאגיד-האם וורנר-מדיה, WarnerMedia). זוהי מכה כואבת לרשתות בתי הקולנוע שעשויות להפסיד הרבה כסף פוטנציאלי בעקבות המהלך. כשוורנר רקמו את המהלך סביב "וונדר וומן 1984", היה ניתן לחשוב שמדובר בניסוי שמטרתו להקטין נזקים לסרט שעלה 200 מיליון דולרים ונדחה כבר 3 פעמים בגין הקורונה, אך עם החדשות המרעישות על ההפצה המקבילה של כל סרטיהם ל-2021, וורנר מבהירים כי הם מהמרים בגדול על HBO Max.

וזהו בהחלט הימור גדול. מדובר בשירות סטרימינג קטן מאד עד כה, שבסוף אוקטובר דיווח לבורסה על 38 מיליון מנוים בלבד בארה"ב (57 מיליון בכל העולם, שזה מעט מאד מדינות בנוסף לארה"ב), 8.6 מיליון מהם הצטרפו ברבעון השלישי – אבל יותר מענין הוא שבמסגרת עסקות חבילה של ערוץ הכבלים HBO (ערוץ שהתשלום עליו הוא בנפרד בארה"ב), 28.7 מיליון בתי אב היו זכאים לקבל אותו בחינם, אבל רק 12.7 מיליון עשו זאת. כלומר התכנים של HBO Max לא עניינו מספיק אפילו את המנוים של ערוץ HBO בכבלים, כדי שיתאמצו לצפות בו בחינם. 57 מיליון מנוים מסביב לעולם זה אמנם דומה ל-60 מיליון המנוים של המתחרה 'דיסני פלוס', אבל הרישום אליו הוא ישיר בינתים, ללא עסקאות המרה בחבילות צפיה, ורחוק מאד מ-195.2 מיליון המנוים בערך שיש לנטפליקס.

וורנר מתכננים להעשיר את התכנים שב-HBO Max, באמצעות ההפצה אליו במקביל לבתי הקולנוע ברחבי העולם, עם 17 סרטים בתקציב גבוה שיצרו כבר ציפיות גבוהות: "חולית" (אוקטובר), "מטריקס 4" (דצמבר), "יחידת המתאבדים" (אוגוסט), "הדברים הקטנים" עם דנזל וושינגטון ו"מורטל קומבט" (ינואר), "טום וג'רי" ו"הקדושים של ניוארק" (מרץ), "זכרונות-Reminiscence" (אפריל), "גודזילה נגד קונג" (מאי), "לזמן את הרוע 3" ו"בהייטס" (יוני), "ספייס ג'אם 2" (יולי), "אלוויס" ו"המלך ריצ'ארד" (נובמבר) ועוד שלושה סרטים נטולי תאריך יעד בינתים: "יהודה איש קריות והמשיח השחור" (ש.ל.ר, Judas and the Black Messiah), "מליגננט" (ש.ל.ר, Malignant) ו"אלו שמייחלים למותי" (ש.ל.ר, Those Who Wish Me Dead).

אגב היו שמועות בהוליווד שנטפליקס ניסתה לקנות את "גודזילה נגד קונג" ב-200 מיליון דולרים (!) אבל וורנר הכחישו את השמועות בטענה שהסרט מיועד לאקרנים. יתכן שזו היתה אמת לשעתה, או פשוט חצי אמת כי הם גם בנו עליו ל-HBO Max ולא רצו לתת פרס למתחרה שלו נטפליקס.

"גודזילה נגד קונג".

"גודזילה נגד קונג".

נראה שהעיתוי על ההכרזה הוא לא בדיוק מקרי: רשת הקולנוע הגדולה בארה"ב 'איי-אמ-סי' (AMC) הכריזה שעות אחדות לפני כן על מכירת 200 מיליון מניות בגובה המחיר שהיה למניה ב-30 בנובמבר (4.22 דולרים למניה), מה שעשוי להביא אותה להכנסה של 844 מיליון דולרים. AMC זקוקה נואשות לכסף, משום שהיא על סף פשיטת רגל בעקבות הסגרים בארה"ב על כמה מבתי הקולנוע הרווחיים ביותר שלה, ובהיעדר היצע של סרטים משום שהאולפנים חוששים מצידם להפסיד כסף על הפצות סרטים לקולנוע שאיש לא יבוא לראות.

מי שעשו מעשה וניסו להביא קהל לבתי הקולנוע היו בדיוק אולפני האחים וורנר עם "טנט", אבל הניסוי הזה כשל והביא להפסד כספי צורב. ההדדיות בין וורנר לרשתות הקולנוע כנראה תרמה לכך שוורנר השיגו את הסכמת AMC לשבור את מגבלות 'חלונות ההפצה לקולנוע' ולהפיץ את "וונדר וומן 1984" במקביל בקולנוע ובסטרימינג (עם נתח הכנסות מוקטן יותר לאולפנים של 40-45 אחוזים במקום 60 אחוזים הנהוגים, כדי לספק חמצן ל-AMC). אלא שנראה שזהו ענין חד פעמי, ולשאר הסרטים לא תהיה את ההסכמה הזו (ואת ההפחתה בהכנסות לאולפנים).

"טנט". רוברט פטינסון, ג'ון דיויד וושינגטון.

"טנט". רוברט פטינסון מימין וג'ון דיויד וושינגטון במרכז.

רשתות הקולנוע בארה"ב מתנגדות למהלך הזה של וורנר. מנכ"ל ונשיא רשת AMC, אדם ארון, מסר: "הזמנים מוכי הקורונה הללו הם חדשים לכולנו, וזו הסיבה ש-AMC הסכימו לחריגה של HBO Max מהנוהג לגבי סרט אחד בלבד, 'וונדר וומן 1984', אבל הביעו הסתייגויות רציניות מאותה הדרך לגבי כל שיבוצי 2021. ברור ש'וורנר מדיה' מתכוונים להקריב נתח משמעותי מהרווחים של חטיבת האולפנים שלהם, ושל שותפי ההפקה ושל הקולנוענים שלהם, כדי לספסד את עלייתו של HBO Max. באשר ל-AMC, אנו נעשה את כל שביכולתנו כדי להבטיח שוורנר לא עושים זאת על חשבוננו. אנו נדרוש באגרסיביות תנאים כלכליים שישמרו את העסק שלנו. כבר התחלנו במגעים מידיים ודחופים עם הנהגת וורנר בנושא."

במהלך הזה, וורנר מצננים את ההתלהבות העולמית מבואם של חיסונים לקורונה, שידוע כי חברות כמו פייזר, מודרנה ודאו כבר הכריזו על יכולתן לספק אותם בכמויות גדולות למדינות. כנראה מאמינים שם שיקח זמן עד שהחיסונים יגיעו בפועל לציבור, או לפחות יקח זמן עד שהקהל יבטח שוב בבתי הקולנוע ויגיע אליהם בהמוניו. לכן, בשאלה אם לדחות עוד את מרבית סרטיהם ל-2022 או להפיץ אותם בהפסדים כמו "טנט" או להרחיב את הפעולה שנקטו עם "וונדר וומן 1984", הם הכריעו לטובת האפשרות השלישית.

"וונדר וומן 1984". גל גדות.

"וונדר וומן 1984". גל גדות.

מנכל"ית וורנר-מדיה, אן סרנוף, מסרה כי: "אנו חיים בזמנים חסרי תקדים שדורשים פתרונות יצירתיים, כולל היוזמה החדשה הזו עבור קבוצת אולפני האחים וורנר. איש לא רוצה להחזיר סרטים למסך הגדול יותר מאיתנו. אנו יודעים שתוכן חדש הוא העורק הראשי של בתי הקולנוע, אבל עלינו לאזן זאת עם המציאות שבה מרבית בתי הקולנוע בארה"ב יפעלו בתפוסה מופחתת במהלך כל 2021. עם התוכנית המיוחדת הזו לשנה אחת, אנו יכולים לתמוך בשותפינו בבתי הקולנוע עם זרם קבוע של סרטים ברמה עולמית, וגם לתת לצרכני קולנוע שאולי אין להם גישה לקולנוע או עדין לא בדיוק מוכנים לחזור אליהם – הזדמנות לצפות בסרטים המדהימים שלנו ל-2021. אנו רואים בזאת כניצחון לשני הצדדים [win win] – הן לחובבי הקולנוע והן לבתי הקולנוע."

על אף שסרנוף קוראת לה "תוכנית מיוחדת לשנה אחת", ספק רב אם הצרכנים שיצטרפו ל-HBO Max בגלל התכנים החדשים והמושקעים לא יתרגלו לסטנדרט הזה. והכי מענין: כיצד יפעלו שאר האולפנים כמו יוניברסל שהיתה החלוצה בתחום.

שיוכים: חדשות סרטים

[…] אולפני האחים וורנר ורשת בתי הקולנוע השניה בגודלה בעולם 'סינוורלד' הגיעו להסכמות, לפיהן יקוצר חלון ההפצה הבלעדי לקולנוע ל-45 ימים בלבד החל משנת 2022. עוד במסגרת ההסכמות, רשת 'סינוורלד' תפתח בהדרגה את בתי הקולנוע שלה בארה"ב, לראשונה מזה כחצי שנה, ותקרין את סרטי 2021 של וורנר שיצאו במקביל לקולנוע ולשירות הסטרימינ…. […]

[…] עבורו עברה החברה ארגון-מחדש במהלך הקורונה ואף החליטה שהיצע הסרטים שלה בשנת 2021 יגיע במקביל לקולנוע ול-HBO Max. גם דיסקברי השיקה שירות סטרימינג משלה לאחרונה בשם […]

[…] הצריבה הזו סייעה לדחוף את וורנר אל ההחלטה לעבור להפצה מקבילה לקולנוע ולסטרימינג של כל סרטיהם מ-2021, מה שהקים תרעומת עצומה בקרב הקולנוענים-הכוכבים שלהם […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?