"הנה אנחנו" – ביקורת: רגישות יוצאת דופן

מאת דוראל אלטרס
"הנה אנחנו". נועם אימבר, שי אביבי.

"הנה אנחנו". נועם אימבר, שי אביבי.

במהלך השנתיים האחרונות קיבל הסרט "הנה אנחנו" הכרה מקומית ועולמית, והיה שווה לחכות להפצתו פה. הוא זכה בארבעה פרסי אופיר (במאי, תסריט, ושחקנים הטובים ביותר), פרס התסריט ופרס השחקן (אשר חולק בין שי אביבי ונועם אימבר) בפסטיבל ירושלים ונבחר לתחרות הרשמית של פסטיבל קאן 2020. סרטם של התסריטאית דנה אידיסיס ("על הספקטרום") והבמאי ניר ברגמן ("כנפיים שבורות", "הדקדוק הפנימי") מלא ברגישות יוצאת דופן, אסתטיקה עדינה ועולם פנימי שקל להישאב אליו.

בשנת 2018 שודרה העונה הראשונה של "על הספקטרום". אידיסיס הגיעה אז יחד עם גל של סדרות הנותנות במה לאנשים שאינם נוירוטיפיקליים ("פלפלים צהובים", "לא טיפוסי") אך מצליחה לגשר על מיסקונספציה ענקית שנוצרה – בדיוק בגלל סדרות שכאלו (וכמובן הנזק הבלתי יתואר שעשה "איש הגשם") – לא לכל אדם על הספקטרום יהיה מצג גאונות שיתאפשר לחברה לעכל את המוגבלות שלו בקלות. אידיסיס, שגדלה עם אח המאובחן על הקשת האוטיסטית, יודעת מה היא רוצה להגיד. "הנה אנחנו" מראה גם את הצדדים הקשים לעיכול של ההתמודדות על הספקטרום, גם לאדם הא-טיפיקלי ובמקרה הזה גם להוריו.

החיבור בין ברגמן ואידיסיס הוא רק טבעי, מעבר לרגישות והתעוזה הנפלאה של השניים, ברגמן שימש כעורך תסריט ב"על הספקטרום". לעיתים היה נראה לי ש"הנה אנחנו" הוא האנטיתזה ליחסים ב"כנפיים שבורות" אך אולי הוא ההמשך הכי טבעי לו, ההתרחקות הטבעית של ילד מהורה ששורה על הכל, אך השורה התחתונה נותרת – תמיד תהיה ילד שלי.

"הנה אנחנו". נועם אימבר, שי אביבי.

"הנה אנחנו". נועם אימבר, שי אביבי.

אהרון (שי אביבי), גרפיקאי לשעבר שעוצר את חייו כדי לטפל בבנו האוטיסט אורי (נועם אימבר). הוא בונה לאורי עולם שיקל עליו, עולם מלא כפתורים שאינם עושים דבר ובדיחות פנימיות – אך העולם הזה גם משאיר את אורי במקום, מבודד מדומים לו, חוזר על עצמו שוב ושוב. כשאמו מחליטה להעבירו להוסטל, יוצא אהרון עם אורי למסע בריחה, שם מתבהר מי באמת תלוי במי.

כמו ב"על הספקטרום", שם בחרה אידיסיס להראות ייצוג של שלושה אוטיסטים שאינם רק מלאכים מקסימים (אז היא הוסיפה אל הזירה את נושא המיניות ודחייתם על ידי החברה) גם כאן היא מביאה את הצד ה'לא נעים' – הטנטרומים, המבטים הקשים מהסביבה – לרגעים לא היה קל לצפות במתרחש על המסך. נועם אימבר ("המפקדת") הגיע למקום שלא הרבה הגיעו לפניו והצליח לשחק את אורי באופן נטול מניירות, כשעבודת הסאונד והמצלמה החמיאו למופע הזה והעלו יחד חווית ויסות חושי שהגיעה גם אל המושבים האחוריים בפרימיירה.

"הנה אנחנו". שי אביבי, אפרת בן צור.

"הנה אנחנו". שי אביבי, אפרת בן צור.

עוד סצנה מקסימה במיוחד היא זו של אפרת בן צור (אפי) אשר אצלה מעבירים אהרון ואורי את הלילה וחושפת בפנינו כמה אמוציונלית יכולה להיות אמנות כשהיא שמורה כסוד מתחת למיטה.

כדרך הדברים בשנתיים אחרונות, ברגמן מצא תוצאה חיובית (ולא מהסוג הכיפי) שעתיים לפני הפרמיירה ולכן לא יכל להגיע וליהנות מכל החום והפרגון שהציף את אולם ההקרנה בקולנוע "לב" ברביעי האחרון, אך נראה שזוהי לא הפעם האחרונה ש"הנה אנחנו" ימלא אולם נרגש.

דירוג: ★★★★½

הנה אנחנו (ישראל, 2020)
בימוי: ניר ברגמן | תסריט: דנה אידיסיס | משחק: שי אביבינועם אימברסמדי וולפמןאפרת בן צור | הפקה: יהונתן דובקאיתן מנצורי | צילום: שי גולדמן
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-17.02.2022 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?