"מכונת הכסף" – ביקורת #1

"מכונת הכסף". כריסטיאן בייל.

"מכונת הכסף". כריסטיאן בייל.

האם אפשר ליהנות מסרט שלא מבינים בו את הרוב? במקרה של "מכונת הכסף" התשובה, למרבה ההפתעה, היא חיובית. הסרט עוסק בפיצוץ הבועה של המשכנתאות בארצות הברית שהביאה למשבר הכלכלי העולמי ב-2008. הסרט רווי במונחים כלכליים ומנסה לעשות סדר בדברים ולהסביר את העניינים, ולפעמים זה מצליח, אך הוא בעיקר נשען על כוח השחקנים שלו, שבהחלט עושים את העבודה.

כריסטיאן בייל, סטיב קארל, ברד פיט וריאן גוסלינג הם ארבע הסיבות שסרט על כלכלה הרוויח מעל 55 מיליון דולר בארה"ב. הסרט מבוסס על סיפור אמיתי, כמובן, ועל דמויות אמיתיות (תחת שמות אחרים) וכל אחד מארבעת הכוכבים הללו, כמו גם שחקנים נוספים בסרט (ביניהם רייף ספאל), מגלם דמות עם אישיות מובחנת, וכל אחד מוזר מאוד בדרכו הייחודית. במקרה של ספאל זה היה עובד יותר טוב אם לא היו מציינים בקול את נטייתו הטבעית להיות חיובי.

אחת הסיבות העיקריות שהסרט מהנה הוא הקצב שלו (כן, הוא ארוך מדי) וההומור שבלעדיו הסרט היה מרגיש ארוך עוד יותר. חמשת הסרטים הקודמים של הבמאי אדם מקיי היו קומדיות בכיכובו של ויל פארל, ביניהם "אחים חורגים" וסרטי רון בורגנדי ("חדשות בהפרעה" בעברית).

הסרט מביא את הסיפור מזוויות שונות, כולן של גברים שחזו את המצב האבסורדי שהביא לפיצוץ הבועה שהיה בלתי צפוי לרוב ההנהגה הכלכלית, או שלא היה להם אכפת. הסרט מצליח לקומם, להעלות שאלות מוסריות ולהציג את הרעות שהביאו למשבר. כמו בתשובה לטענות שעלו נגד האמינות של "סטיב ג'ובס", הדמויות בסרט מסתכלות למצלמה ואומרות לנו: "זה באמת היה ככה", "פה קצת סטינו מהאמת". בפעם הראשונה זה נחמד, בפעם השלישית זה מעצבן, כמו ילד שלא יודע איפה עובר הגבול בין מתוחכם למתחכם. אפשר לומר זאת גם על קטעי הארכיון המשולבים במעברים לאורך הסרט (לפעמים הם מתאימים, מצביעים על רוח התקופה או על הנושא ולפעמים: למה זה פה? איך זה קשור? בשביל מה זה?).

בעיקר בשל העובדה שהסרט עוסק בנושא חשוב (צריך מרכאות ב"חשוב"?) הוא מועמד ל-5 פרסי אוסקר: סרט, בימוי, שחקן משנה (בייל), תסריט מעובד ועריכה, וכנראה שיזכה על התסריט בגלל שזה נושא מורכב ומסובך, יש הרבה דמויות והוא מנסה לספק הסברים משעשעים למונחים הכלכליים, וזאת גם דרך לזכות את במאי הסרט בפרס.

"מכונת הכסף". ריאן גוסלינג, סטיב קארל.

"מכונת הכסף". ריאן גוסלינג וסטיב קארל במרכז.

ברד פיט חתום כאחד ממפיקי הסרט. זו לא הפעם הראשונה שהוא עומד מאחורי סרט דרמה על נושא שרבים היו מתרחקים ממנו כי הוא לא כלכלי. בשנים האחרונות הוא הפיק גם את "מאניבול" המוצלח ואת "12 שנים של עבדות" המוערך. אגב, "מכונת הכסף", "מאניבול" ו"הזדמנות שנייה" (עם סנדרה בולוק), ששלושתם היו מועמדים לאוסקר לסרט הטוב ביותר, מבוססים כולם על ספרים מאת מייקל לואיס.

דירוג: ★★★☆☆

מכונת הכסף (ארה"ב, 2015)
בימוי: אדם מק'קיי | תסריט: אדם מק'קיי, צ'ארלס רנדולף, מייקל לואיס | משחק: כריסטיאן בייל, סטיב קארל, ריאן גוסלינג, בראד פיט, מריסה טומיי | מוסיקה מקורית: ניקולס בריטל
הפצה: גלובוס גרופ, החל מה-28.01.2016 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?