"האדם הראשון" – ביקורת #1

"האדם הראשון". ריאן גוסלינג.

"האדם הראשון". ריאן גוסלינג.

"האדם הראשון" הוא ניל ארמסטרונג, שאותו מגלם ריאן גוסלינג. את הסרט ביים דמיאן שאזל, ששני סרטיו האחרונים – "לה לה לנד" ו"ויפלאש" – זכו להצלחה ולהערכה רבה. הנושא ההיסטורי, השחקן המפורסם והבמאי הפכו את "האדם הראשון" למעורר סקרנות ואף למתמודד צפוי (עוד לפני שמישהו ראה אותו) בטקסי הפרסים שעומדים להמטיר עלינו, ברם הסרט פחות טוב מ"לה לה לנד" ומ"ויפלאש". מעבר לשחזור המאורעות הגדולים לא עובר פה הסיפור ששאזל התכוון להעביר.

כשסרט הוא טוב, לא בעוכריו הידיעה של סוף הסיפור. אנחנו יודעים שג'יימס בונד או הריסון פורד יינצלו ואנחנו עדיין במתח ורוצים לראות איך זה יקרה. במקרה הזה יש משימה אחת בחלל שבה מסקרן לדעת "איך הם יצאו מזה" וגוסלינג מעניין בתפקיד של אדם שהפך לאיש שכל העולם הכיר ביולי 1969, אך יש בסרט יותר מדי חסרונות.

התסריט של ג'וש סינגר (שכתב את "העיתון" של ספילברג וזכה באוסקר על "ספוטלייט") מבוסס על ספר ויש חלקים עם שפה מדעית בלתי פוסקת, שלא היו בלתי נסבלים לו היו מקצרים אותם. מדהים כמה זמן מבזבזים על צילום של ברגים (אפשר וצריך, הכול עניין של מידה, כרגיל); לרגע מקבלים טעימה של התקופה הסוערת שעברה על ארה"ב בשנות ה-60, אבל זה מרגיש מאולץ בדרך שבה זה מופיע. בכלל, יש מעין "תפסת מרובה, לא תפסת": כמו חתכו חומר גלם של שש שעות והשאירו הרבה דברים בלתי נחוצים, כולל כותרות מיותרות לאירועים והמקומות עם התאריך (הגרוע ביותר: "באותו זמן"), ועם סוף שמסרב להגיע ואינו מוצלח.

את גברת ארמסטרונג ואם ילדיו מגלמת קלייר פוי (המלכה אליזבת בשתי העונות הראשונות של "הכתר") ומעבר לשניהם הסרט מאוכלס בשחקנים רבים מוכרים בתפקידים קטנים: ג'ייסון קלארק (בעל התפקיד השלישי בחשיבותו בסרט; הכי פחות בלתי נסבל שהיה אי פעם), קורי סטול (שעושה ככל יכולתו להכניס צבע לדמותו של האסטרונאוט באז אולדרין שקצת שונה מכל שאר הבחורים), לוקאס האס (לנצח הילד מ"העד"), קייל צ'נדלר (הסדרה "אורות ליל שישי"), פטריק פיוג'ט ("כמעט מפורסמים"), קיראן הינדס ("מינכן"), אית'ן אמברי ("גרייס ופרנקי" וסרטים רבים בשנות ה-90), כריסטופר אבוט ("בנות"), פבלו שרייבר ("כתום הוא השחור החדש") ועוד. הם בעיקר ברקע ולא מספיק ברור למה הממונים בחרו דווקא בניל לזכות בתואר, בכבוד ובאחריות להיות האיש הראשון שכף רגלו תדרוך על הירח.

"האדם הראשון". ריאן גוסלינג, קייל צ'נדלר, קיראן הינדס.

"האדם הראשון". ריאן גוסלינג, קייל צ'נדלר, קיראן הינדס.

המוזיקה של ג'סטין הורוביץ, שעבד על כל הסרטים האחרונים של שאזל, מזכירה בשני קטעים (לפחות) את זו מ"לה לה לנד", שעליו זכה באוסקר. שם היא עבדה טוב, פה פחות.
ליינוס סנדגרן, שזכה באוסקר על צילום "לה לה לנד", אחראי לצילום הנוראי פה עם הרבה יותר מדי תקריבים ומצלמה רועדת. בחלקים מנקודת מבט של מישהו המצלמה המוחזקת-ביד (handheld) עוד מתקבלת בהבנה אבל יש פה שימוש יתר שלה. ובקטעים של האנשים הדחוסים בחלליות הקטנטנות התקריבים הגיוניים כדי שנרגיש בקלסטרופוביות שלהם אבל לא רק שאין לזה הצדקה בקטעים בבית ובחצר, זה מפחית מהעוצמה של ההרגשה הסגורה כשזה מתאים.

לאוהבי סרטים על סיפור אמיתיים אודות חקר החלל מומלץ לראות את "הצוות המובחר" (1983) ו"אפולו 13" (1995).

דירוג: ★★☆☆☆

האדם הראשון (ארה"ב, 2018)
בימוי: דמיאן צ'זל | תסריט: ג'יימס ר. הנסן, ג'וש סינגר | משחק: ריאן גוסלינג,קלייר פוי, קייל צ'נדלר, ג'ייסון קלארק, קורי סטול, פטריק פוג'יט, כריסטופר אבוט, קיראן הינדס | מוסיקה מקורית: ג'סטין הורביץ | צילום: ליינוס סנדגרן
הפצה: טוליפ אנטרטיימנט, החל מה-18.10.2018 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

פוץ בלתי נלאה. אתה פשוט בלתי נסבל מר דורון.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?