"חיות הפלא: הפשעים של גרינדלוולד" – ביקורת

"חיות הפלא: הפשעים של גרינדלוולד". אדי רדמיין, קתרין ווטרסטון.

"חיות הפלא: הפשעים של גרינדלוולד". אדי רדמיין, קתרין ווטרסטון.

"חיות הפלא: הפשעים של גרינדלוולד" הוא סרט פנטזיה מעולמו של "הארי פוטר" (קסמים, רבותי, קסמים) שופע אפקטים ודל בעלילה שיתאים בעיקר לצעירים ולחובבי הז'אנר. זהו סרט המשך לסרט הראשון בסדרה "חיות הפלא והיכן למצוא אותן" ולכן עליי להזהיר כי הביקורת תכלול ספוילרים לסרט הקודם. הסרט החדש טוב יותר מקודמו, אך גם הוא מרגיש כמו אקספוזיציה לסרט הבא, ולעומת הקודם, הסיפור בו הזיז רק במעט את הכלים במשחק והיה בעיקר חסר פואנטה. יש בו קטעי אקשן מעניינים, אבל דרמה פשטנית ושטוחה.

דיוויד ייטס, שמאז הסרט החמישי הפך להיות במאי הבית של העולם הקולנועי של "הארי פוטר", חזר לביים את סרט זה ונותן לנו עוד מאותו דבר, וזה דווקא מצוין. גם ללא שימוש באפקטים הסצינות מושכות את העין, הקומפוזיציה דינמית מאוד ויש אווירה מהפנטת לסרטים שלו. באופן מפתיע, החלק הבעייתי בסרט הוא התסריט של ג'יי.קיי. רולינג (הסופרת של סדרת ספרי הארי פוטר). כמו בסרט הקודם, הדמויות לא מפותחות ונוטות לחד מימדיות, הדיאלוגים נטולי מעוף והעלילה צפויה, סתמית ולא מובילה לשום מקום. המניעים של הדמויות פשוט לא הגיוניים, לטובת טוויסטים ודרמה מאולצת, מה שמוביל לאיבוד האמינות.

סצינת הפתיחה מביאה אותנו חצי שנה אחרי הנקודה בה עצר הסרט הקודם הראשון, אל תא המעצר של גרינדלוולד (ג'וני דפ, שהפעם משחק במשך זמן ארוך מדקה) במשרד הקסמים האמריקאי. מיידעים את הצופים במסוכנות שלו ובאותה נשימה מעבירים אותו מהתא המאובטח שלו לאירופה במרכבה במזג אוויר סוער במיוחד. בסצינת הימלטות מרשימה גרינדלוולד נעלם לו ברוח. משם אנחנו חוזרים לגיבורנו שנמצא על הקשת האוטיסטית, ניוט סקרמנדר חובב המפלצות (אדי רדמיין, "הנערה הדנית", "התיאוריה של הכל"), שלאחר הנזק העצום לניו יורק מהסרט הקודם, צריך לעמוד בפני ועדה של משרד הקסמים הבריטי כדי לקבל אישור ליציאה מהמדינה. שם הוא פוגש את אחיו הבכור תזאוס (קאלום טרנר) ואת ארוסתו ליטה לסטריינג' (זואי קרביץ, "מקס הזועם: כביש הזעם", "לילה קשוח"), נצר לשושלת קוסמים עתיקה וחברת ילדות של ניוט.

"חיות הפלא: הפשעים של גרינדלוולד". עזרא מילר.

"חיות הפלא: הפשעים של גרינדלוולד". עזרא מילר.

מתברר כי קרידנס ברבון (עזרא מילר, פלאש מ"ליגת הצדק", "חייבים לדבר על קווין") שרד את הסרט הקודם ובגלל הכח העצום והבלתי מרוסן שלו כולם מחפשים אחריו, גם גרינדלוולד שמחפש כח נוסף וגם משרדי הקסמים השונים, כדי להגן על העולם מפני הכח ההרסני שלו, בכל דרך אפשרית. עקב הצעתו המניפולטיבית של דמבלדור (ג'וד לאו, "קרוב יותר", "הכשרון של מר ריפלי"), ניוט יוצא גם הוא לחיפושים לאחר שמגלה את המעורבות של טינה (קת'רין ווטרסטון, "הנוסע השמיני: קובננט") בעניין, לא לפני שהוא נפגש עם דמויות מוכרות מהסרט הקודם קוויני המכשפה המקסימה (אליסון סודול) וג'ייקוב האנושי (דן פוגלר) שחווים קשיים במימוש הזוגיות המעורבת שלהם. המסר מהסרט הקודם של קבלת השונה גם מהדהד בסרט זה בליווי חיות הפלא המוכרות וגם חדשות.

"חיות הפלא: הפשעים של גרינדלוולד".

"חיות הפלא: הפשעים של גרינדלוולד".

ללא ספק שהאפקטים עושים את הסרט. העניין הוא שלפעמים זה הרגיש כאילו מסתמכים עליהם יותר מדי על חשבון העלילה. כמצופה מסרט שקוראים לו "חיות הפלא" יש שימוש בהן ככלי לקידום העלילה, שמאוד אהבתי. לעומת הסרטים של הארי פוטר שהתרכזו סביב בני נוער שלומדים להשתמש בקסמים, ולכן כל קסם חדש היה אירוע שלם, בסרט הזה אין עיכובים מיותרים והקסמים זורמים בקלילות וכחלק אינטגרלי מאורח חייהם של הדמויות. כמו בסרט הקודם, היחיד שמופתע מהכל הוא ג'ייקוב, שעדיין משמש כאתנחתא הקומית.

בסרטים מהסוג הזה לא אמורים להתרכז ביכולות המשחק, ובכל זאת, השחקנים סבירים ברובם. עזרא מילר מפציץ כרגיל – מהפנט ומדהים. למרות שאני מאוד רוצה לחבב אותה, קת'רין ווטרסטון סתמית. אין לה שום ייחוד במראה או במשחק ואף נראית לא טבעית ברוב הסצינות. ג'וני דפ משחק דמות מפחידה וכריזמטית עם הרבה מניירות קבועות. על פניו הוא מסתמך מאוד על האיפור על פניו. אליסון סודול שדי כבשה אותי בסרט הראשון, לא ממש מצליחה הפעם. אני די מאשים את הכתיבה הלא מספקת של התסריט. הדמות שלה, שהייתה בערך הדבר היחידי המוצלח בסרט הקודם, יחסית נהרסה.

"חיות הפלא: הפשעים של גרינדלוולד". ג'וני דפ.

"חיות הפלא: הפשעים של גרינדלוולד". ג'וני דפ.

חובבי "הארי פוטר" ייצפו בסרט בין כה וכה, ועל זה כנראה האולפנים מסתמכים, הרי כבר לא משנה טיב הסרט, כל עוד הוא שייך לזיכיון מצליח. המלווה שלי בת ה-15 יצאה באקסטזה מהסרט, אז כנראה שבכל זאת הקסם עובד על מישהו.

דירוג: ★★☆☆☆

חיות הפלא: הפשעים של גרינדלוולד (ארה"ב, בריטניה, 2018)
בימוי: דיויד ייטס | תסריט: ג'יי.קיי רולינג | משחק: אדי רדמיין, ג'וד לאו, ג'וני דפ, עזרא מילר, קתרין ווטרסטון, זואי קרביץ, אליסון סודול | מוסיקה מקורית: ג'יימס ניוטון האוורד | צילום: פיליפ ראוסליט
הפצה: טוליפ אנטרטיימנט, החל מה-15.11.2018 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?