ביקורת: פעילות על טבעית

קייטי פיתרסטון. מתוך פעילות על טבעית.

קייטי פית'רסטון. מתוך פעילות על טבעית.

באופן חריג וחד-פעמי, הרשו לי לשתף אתכם במחשבותיי האישיות, הלא כל כך ערוכות ומגובשות בעקבות צפייה בסרט "פעילות על טבעית". נראה לי שמגיע לי, בהיותי כה אמיצה (גיא לא רצה ללכת איתי, לקחתי את אבא!). אני שואלת את עצמי כבר כמה ימים: איך להגדיר את זה? מהי השורה התחתונה? אמורים להמליץ על כאלה סרטים? מי בכלל הולך לסרט כזה במודע, מתוך ציפייה להיות מפוחד לאללה (חוץ ממני כמובן, אבל אני לא דוגמה)?

ובכן, לכל אותם אנשים שבכל זאת ממשיכים לקרוא ולא התאכזבו וסגרו את החלון של הביקורת הזאת – תנו לי צ'אנס נוסף לנסות להעביר לכם מה עבר עליי בזמן צפיית הסרט. ואם אתם מחפשים מסקנה כלשהיא, אז הנה היא, בינתים, בשביל הטעימה: לא משנה אם את/ה בא/ה עם ציפיות מטורפות, או ציפיות ברצפה, או ללא שום ציפיות בכלל – "פעילות על טבעית", בלי שום מאמץ מיוחד, מותיר אותך עם דפיקות לב אבל גם עם כמה רגעים של שעמום בהם אתה תוהה על מה בכלל מדובר.

בשביל לא לחרוג יותר מידי מהתבנית, ולכל אלו שעדיין לא קראו או שמעו על הסרט והפקתו – הרי שמדובר בסרט דל תקציב אמיתי (15,000 דולר לפי השמועות), שביים והפיק (והגה, וכתב) אורן פלי, ישראלי לשעבר (היום אמריקאי גאה). פלי, ללא שום ניסיון בסרטים (תוכנות מחשב זה יותר התחום שלו), הגה את הרעיון לעשיית הסרט לאחר שעבר לביתו שבסן דייגו – היכן שלימים צילם את הסרט בפועל – ושמע רעשים מוזרים בלילות. מר פלי החליט שהוא עושה על זה סרט וקנה מצלמה, הביא שני חברים שישחקו (ולפי השמועות שילם להם 500$ לכל אחד) – ובלי להורות להם מה להגיד, התחיל לצלם.

אז נכון, כבר "שמענו על…" ו"ראינו את…" ואין פה חידוש אמיתי, ופלי לא שבר מוסכמות ולא פרץ דרכים שלא הלכו בהן. ובכל זאת, סרטו הראשון והיחיד (כבר הוכרז סרט ההמשך שיצא ב-2012) גרף כבר למעלה מ-100 מיליון דולר (!!!) בארה"ב בלבד. יסלחו לי שוב כל אותם אנשים שכבר קראו את ההיסטוריה של עשיית הסרט, אבל חשוב לציין שלפלי לקח שנתיים מאז עשיית הסרט עד שמצא אולפן שיסכים להפיץ אותו, וגם אחרי שהצליח לשכנע את פאראמאונט – הם הסכימו להציג את הסרט בעשרות בתי קולנוע בלבד ברחבי ארה"ב. פלי העקשן (מי אמר שעקשנות לא משתלמת) שהאמין שבידיו יש משהו טוב בעל פוטנציאל, החל לשווק את הסרט באמצעות מגוון האפשרויות של האינטרנט חובק העולם – ואף הצליח להחתים למעלה ממיליון אנשים על מנת שהסרט יופץ ביותר בתי קולנוע ממה שעתיד היה בהתחלה.

מיכה סלואט. מתוך פעילות על טבעית.

מיכה סלואט וקייטי פית'רסטון. מתוך פעילות על טבעית.

וכך, באמצעות שימוש בפייסבוק, טוויטר ועוד – הסרט עבר מצג לצג ומפה לאוזן, ועשה את הבלתי יאמן, את מה שרק אחד לפניו עשה, והוא כמובן: "פרויקט המכשפה מבלייר" משנת 1999 שנעשה בתקציב של 60,000 דולר וגרף למעלה מ- 250 מיליון דולר (!!!).

העלילה של הסרט די פשוטה ומתמצת במשפט הבא: זוג צעיר עובר לבית חדש ומתחיל לחשוד כי הוא רדוף רוחות ושדים, ועל מנת לבדוק מה קורה בלילות כשהם ישנים – הם קונים מצלמה ומשאירים אותה דלוקה בלילות. בין היתר, חשוב אולי לציין שקייטי (קייטי פית'רסטון) היא סטודנטית לספרות אנגלית ומיקה (מיקה סלואט) הוא סוחר יום בבורסה. לאחר המעבר לבית המשותף והופעת התופעות (העל טבעיות כביכול), קייטי מספרת למיקה שהרדיפה הזאת קשורה אליה, והתחילה כשהייתה בת 8 בבית הוריה. מפה לשם, מיקה הספקן מתחיל להאמין – כיוון שההוכחות מצולמות, וביחד מנסים השניים להבין כיצד ניתן לגרום לתופעות הללו להפסיק. כמובן שהתופעות הללו לא מפסיקות אלא רק הולכות ומחמירות…

השחקנים אינם שחקנים (מכירים את המשפט הזה שיש למשל בפרסומת בה ישנם שוטרים, כשכתוב "המציגים אינם שוטרים אמיתיים"?) אולם הם מצליחים להיות אמינים לאורך כל הסרט. בראיון שנתן פלי במסיבת עיתונאים בארץ, סיפר שהוא התלבט אם להציג את הדברים כ"סיפור אמיתי" ואז לקחת את הסיכון שיקראו לו שקרן, או פשוט לנסות ולהציג הכל כאילו זה באמת מתרחש: כל זה באמצעות המצלמה הביתית, צוות השחקנים הלא-מנוסה שמשחק את עצמם, והעובדה שמהלך הסרט גורר אותך להאמין שזה פשוט קרה.

הרעיון הזה של צילום במצלמה "ביתית" מהזוית האחרת, זו שאנו לא רגילים אליה, היה נושא לביקורת ודיונים רבים לאחר פרויקט המכשפה, ואולם – נראה לי שזה לא מה שהולך לקרות הפעם. למה? טוב, אז אם אתם שואלים כל כך יפה, אני אסביר: בגלל כמה דברים: ראשית כל, הסרט יוצר מתח שהולך ונבנה עם כל לילה נוסף שמבלה הזוג בבית. במשך רוב הסרט אין שום דבר מעניין שמתרחש, ישנם חלקים "מתים" ומשעממים בהם הזוג חי את חיי הזוגיות השגרתיים ואתה תוהה מתי יתחיל האקשן. וכשהאקשן כבר מתחיל – הוא בא בגלים מאד מאד קטנים, משאיר אותך לחכות לגל הבא בציפייה גבוהה ובדריכות אמיתית. בנוסף, הסרט מעלה כבדרך אגב את הסוגיה של פעילות על טבעית ואמונה בדברים על-טבעיים, לסדר היום הציבורי, בלי להתאמץ. מי בכלל חשב לרגע אם הוא מאמין או לא מאמין שיש מכשפות? ובהקשר שלנו – מי חשב עד הצפייה בסרט שהפעילות העל טבעית הזו היא שטות מוחלטת, ומיד לאחר היציאה מהקולנוע פתאום התחיל להשתמש במונחים כגון "שדים" ו"רוחות" כאילו זה דבר שבשגרה? כן כן, אני בין אותם אנשים. ואולי גם אתם, אם תעזו.

שורה תחתונה? מי שלא מפחד בדרך כלל מסרטים כאלה – לא יקרה לו כלום בסרט הזה. מי שפחדן מידי כדי לראות "הטינה", "הצלצול" ועוד – שלא יתחיל לשנות את עצמו. בהצלחה.

דירוג: ★★★½☆

פעילות על טבעית
ארה"ב, 2008
99 דקות.
הפצה: פורום פילם, החל מה-19.11.2009 בבתי הקולנוע.
בימוי:
אורן פלי
תסריט:
אורן פלי
שחקנים:
קייטי פית'רסטון
מיכה סלואט

מאור

הרגע חזרתי מהסרט, סרט מרתק, מעניין ומשאיר כל רגע ציפייה למתח הבא. ובכלל משאיר ציפייה אדירה לחלק השני שיגיע ב-2012. פשוט ואו.

רוני

אני חייב להגיד שהתאכזבתי ברמות שלא יתוארו. ממש אבל ממש לא כדאי ללכת לסרט הזה. אם אתם מחפשים סיבה הנה כמה:
זה לא מפחיד
זה מטומטם
הבמאי משך את הסר שעה ורבע בשביל כלום
אל תלכו ממש אבל ממש אל תלכו.

גלעד

הסרט נראה אמיתי ומנסים להפחיד אבל הכל זבלה פלציני מסריח הסרט לא אמיתי סתם!!!!!!!!!!!!!!!!!@!

מרומה

סליחה,ראינו את אותו הסרט?
הסרט הזה היה פשוט בדיחה! ומאוד לא אהבתי לגלות שהיא על חשבוני… ועל חשבון כל מי ששילם על הסרט הזה בכלל כסף.
סרט משעמם להחריד,חובבני מאוד,לא אמין!
היו כמה קטעים מצחיקים אפילו של הפוסטמה הזו החברה שלו.
אבל מפחיד?
פח
יצאנו באמצע…
הסרט הכי גרוע שראיתי בחיים שלי!

עודד

סרט נוראי ולא מפחיד
אוליי קצת מבהיל בשלושת הלילות האחרונים אבל יותר מיזה? כלום!

חן

סרט מפחיד ביותר ראיית אותו אתמול וכל הלילה לא נרדמתי, כי אמרו לי שכל מה שקרה שם אמיתי :/

ניב

האם זה סרט שמבוסס על סיפר אמיתי או סתם?

אלי שגב

ניב,
הבמאי, אורן פלי, ואשתו, עברו לבית חדש ושם מששמעו רעשים מוזרים בלילות, החליטו לעשות מזה סרט. הרעשים בסרט מבוימים 🙂

רועי

יכול להיות שהיו בו קטעים משעממים אבל בקטעים המפחידים הצליחו ובענק!!! אני מומחה לסרטי אימה וראיתי כל סרט אימה שיש וזה (יחסית לסרט בתקציב נמוך מאד) סרט מאד טוב. הרעיון של הסרט שהדברים קורים לכול אחד ואחד מאיתנו בבית שיש רעשים מוזרים בלילה.

המלצה שלי לסרט אימה מפחיד גם : "הוסטל"

סרט מאד מפחיד ומגעיל!! שווה ביותר.!

ספיר

תיקון בקשר למאמר קיטי לא מורה לספרות אנגלית אלא לספרדית ..
דבר שני הסרט הטוב ביותר לטעמי !
אני מכורה שבועה לסרטי אימה ואין בדר"כ סרטים שאני מפחדת מהם ..
הסרט שהיה עד כה אצלי במקום ראשון זה "השדים של אמילי"
אבל אני יכולה לומר בוודאות הסרט "פעילות על טבעית" גבר בכבוד את מקומו של הסרט השדים של אמילי .
מאוד מרשים שבהתחשב לסכום הכספי הדל יצליח הסרט להרוויח הרבה יותר ! ..
נקווה שיהיו עוד סרטים כאלה שגם יגרמו לכולנוו לפחד !

נועה

יש לי שאלה, ראיתי גרסא של הסרט שבו הסוף ממש רע לשניהם. הבנתי שיש גרסט אחרת מזו,זו שמופיעה בקולנוע. מה הסוף שלה?

אליהו

סרט מפחיד גורם לך לחשוב שזה אמיתי…ונותן לך אלשיה כאילו כל שניה הולך לקרות משהו אחר…אבל הסרט לא אמיתי…ולא לפחד מכל דבר שקורה כי זה לא אמיתי…=]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?