"בשם האח" – ביקורת: שחקנית מצוינת וקטעים מרגשים שלא מספיקים

"בשם האח". נאהימה ריצ'י.

"בשם האח". נהימה ריצ'י.

"בשם האח" הוא עיבוד קנדי דובר צרפתית לטרגדיה היוונית "אנטיגונה" שמקדם נושאים חברתיים כמו זרות, הבדלי מעמדות ופשע. הסרט שיצא בשנת 2019 ומגיע אלינו שנתיים אחרי, משתמש בסגנון האורבני ובאלמנטים מעולם הדיגיטל שרק פוגמים במסר המרכזי, כי הם מרגישים מלאכותיים מדי. עם משחק מצוין של השחקנית הראשית ומספר קטעים מרגשים הוא מלא בפוטציאל שנהרס בגלל מתח שלא מוחזק כראוי לאורכו. יש בו מסר להעביר ומטען רגשי לא מבוטל, שאולי בשבילם הוא שווה צפייה לאוהבי סרטים כבדים.

סופי דראספ עיבדה את המחזה העתיק לתסריט שמלבד שמות הדמויות הראשיות ומהלכי עלילה ספורים לא מזכיר את חומר המקור (ומסתבר שזכרתי לא מעט מהשיעורים בחטיבה). הניסיון לגרום לסרט להיראות עכשווי וצעיר מדגיש עד כמה הוא מנותק מההוויה הטיקטוקית של הנוער. החלקים הטובים בסרט הם דווקא אלו הנקיים מהסחות דעת וסובבים סביב דרמה בין הדמויות. התסריט המעובד והסרט זיכו את דראספ בפרס הקולנוע הקנדי.

אנטיגונה (נהימה ריצ'י) היא תלמידה מצטיינת, יצירתית ודעתנית, הבת הצעירה למשפחת מהגרים שגדלה אצל סבתה ביחד עם שני אחיה ואחותה. יתומים מהוריהם וגדלים בארץ זרה, המשפחה מלוכדת ואוהבת מאוד, וכאחות הקטנה, ערך המשפחה עבור אנטיגונה נמצא מעל הכל. היא משתלבת חברתית מעולה ואפילו מתחילה קשר עם נער מהשכבה בשם היימון (אנטואן ד'רושר), בן לפוליטיקאי בעל השפעה. כשאחיה הגדול אטאוקלס נהרג בפעילות משטרתית, עולמה של אנטיגונה חרב עליה, דמות מבוגרת ונערצת עליה נוספת נלקחת ממנה. באותו אירוע נעצר אחיה השני פולינקס על אלימות כנגד השוטרים הפוגעים ועם זה אנטיגונה לא מסוגלת להשלים. ההחלטה להתנגד לפסק דין הממשל תוביל אותה ואת סביבתה למערבולת שלמה של בעיות ותציף משקעים מהעבר ואמת שאנטיגונה בחרה להתעלם ממנה.

"בשם האח". נאהימה ריצ'י.

"בשם האח". נהימה ריצ'י.

זהו רק סרטה השני של השחקנית הצעירה נהימה ריצ'י והיא כבר מפגינה יכולות משחק מדהימות, כך שאפשר לצפות לדברים גדולים בהמשך הקריירה שלה. היא אף זכתה על תפקידה בתואר השחקנית הטובה ביותר בפרסי הקולנוע הקנדי. המשחק שלה משדר אותנטיות, עוצמתיות ורגישות בבת אחת ומעורר אמפתיה מאוד גדולה. ד'רושר פחות טוב ממנה וביחד עם הטון האינדי, הוא מין תזכורת שמדובר בסרט קטן וסולידי, שלא שם דגש על הנקודות האלו ומתמקד במסר. שאר השחקנים עושים עבודה טובה למדי, בעוד ראשידה אוסעדה, שמגלמת את סבתה של אנטיגונה, עם ניסיון מועט במשחק, מוסיפה את הטעם האתני לסרט.

הסגנון המרדני והאורבני של הסרט שמבליח רק מדי פעם לא מאוזן כמו שצריך עם שאר הסרט ומרגיש כמו נטע זר. הניסיון מוערך ויש שם ניצנים של רעיונות טובים שלא ממומשים עד הסוף. השימוש בצבע האדום הדרמטי לאורך הסרט הולם את המסגרת של הטרגדיה היוונית וצילומי הטבע מאוד מוחשיים.

"בשם האח". ראשידה אוסעדה, נאהימה ריצ'י.

"בשם האח". ראשידה אוסעדה, נהימה ריצ'י.

לדראספ יש מסר חשוב להעביר ואני מקווה שבפעם הבאה היא תבחר לעשות את זה בצורה קצת יותר ישירה ובלי קישוטים מיותרים. לעומתי, המלווה שלי לסרט התרגשה עד דמעות וחשבה שזהו סרט מעולה ועוד לפני שקמנו מהמושבים בקולנוע כבר הפיצה את הבשורה למשפחה ולחברים שלה.

דירוג: ★★☆☆☆

בשם האח (קנדה, 2019)
בימוי: סופי דראספ | תסריט: סופי דראספסופוקלס | משחק: נהימה ריצ'י, אנטואן ד'רושר, ראשידה אוסעדהנור בלחיריה | מוסיקה מקורית: ז'אד אורפי שאמיז'אן מסיקוט | צילום: סופי דראספ
הפצה: סרטי נחשון, החל מה-16.12.2021 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

רועי

זה סרט פנטסטי ופשוט נפלא, מחשמל ומהפנט מהדקה החמישית ועד הסוף המהמם.
השחקנית הראשית נותנת תצוגת משחק מושלמת כמוה לא ראיתי שנים.
אל תחמיצו כמו שהתרשמה החברה של המבקר (נראה שהיא מבינה משהו, להבדיל…).

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?