"כסף טיפש" – ביקורת: רכבת הרים כיפית

"כסף טיפש". פול דנו.

"כסף טיפש". פול דנו.

"כסף טיפש" הוא סרט דרמה קומית המבוסס על סיפור אמיתי משנת 2021 על מאבק של יוצר סרטונים (Vlogger) בתחום ההשקעות הפיננסיות לְאָחֵד את המשקיעים העצמאיים ולהרוויח ביחד. הסרט קצבי, קליל, מסביר מושגי יסוד בהשקעות בצורה ברורה, ולא היה אמין בשום צורה, אם לא היה מבוסס על אירועים שקרו (ככה זה עם הסיפורים הגאוניים באמת). אז בסדר, יש שם כמה בדיחות שמרגישות מאולצות מדי (כן, פיט דווידסון, אני מסתכל עליך), אבל בסך הכל עושה הרגשה טובה.

במאי הסרט קרייג גילספי לא זר לעיבודים לסיפורים אמיתיים עם טוויסטים קומיים, "אני, טוניה" (2017) על סיפורה של מחליקת הקרח טוניה הארדינג והמיני-סדרה "פאם וטומי" (2022) על השחקנית פאמלה אנדרסון והמוסיקאי טומי לי.

"כסף טיפש". סת' רוגן.

"כסף טיפש". סת' רוגן.

הפעם הרגיש שהוא מנסה לתפוס יותר מדי סיפורים קטנים, שלאו דווקא משרתים את הסיפור המרכזי, אבל איכשהו זה בכל זאת עובד. ללא ספק מזכיר את "מכונת הכסף" (2015) של אדם מקיי, רק צנוע יותר ועם פחות חלקים נעים.

התסריטאיות לורן שוקר ורבקה אנג'לו, שכתבו לסדרת הכלא הקומית "כתום זה השחור החדש", עיבדו לתסריט את ספרו של בן מזריץ' "הרשת האנטיסוציאלית" (שכתב ספרים נוספים המבוססים על סיפורים אמיתיים שעיבדו אותם לסרטים – "הרשת החברתית" ו-"21"). עם נתוני פתיחה מרשימים כאלו, יכול להיות שהתוצר היה אמור להיות קצת יותר מוצלח, אבל הוא בהחלט נסיעה כיפית ברכבת הרים.

"כסף טיפש". פול דנו, פיט דיוידזון.

"כסף טיפש". פול דנו, פיט דיוידזון.

קית' גיל (פול דאנו, "זה ייגמר בדם", "אסירים") הוא איש משפחה צעיר שעובד בתחום הפיננסים. הוא חי חיים פשוטים עם אשתו קרוליין (שיילין וודלי, "היורשים", "האשמה בכוכבים") והתינוקת הקטנה שלהם, ומבצע השקעות עצמאיות בחסכונות שלהם. הוא מחליט לבצע השקעה עצומה בחברת גיים סטופ. השקעה שעל פניו נראית מסוכנת, כי היא מנוגדת לפעילות של קרנות הגידור של וולסטריט, שמהמרות שהיא תיפול. את המסע שלו בעולם ההשקעות הוא משתף דרך בלוג וידאו בפלטפורת רדיט (Reddit) תחת השם "רוארינג קיטי" (חתלתול שואג) וצובר קהל עוקבים די גדול. העוקבים שמשתכנעים באמונה הגדולה של קית' במניה הזאת משקיעים ביחד איתו ויוצרים מומנטום לא צפוי.

ההדים שרוארינג קיטי מייצר מגיעים עד לוול סטריט והמנהלים הגדולים, בעיקר גייב פלוטקין (סת' רוגן, "הדייט שתקע אותי", "שכנים"), צריכים להתמודד עם ההשלכות בדרכים יצירתיות, וספק חוקיות. זוהי מלחמה של האנשים הקטנים מול בעלי הממון וההשפעה, ולא ברור מי הולך לנצח. קית' יודע שהוא יכול להפסיד את כל החסכונות שלו במלחמה הזאת, אבל מאמין בדרך שלו ומוכן להמר על כך.

"כסף טיפש". סבסטיאן סטן.

"כסף טיפש". סבסטיאן סטאן.

פול דאנו, כהרגלו, עושה עבודה מצוינת. הוא לובש דמות מורכבת, עירוב של מפסידן וצדקן שמלא בתקווה ובזעם, רוצה להוכיח את עצמו קבל עם ועדה ופוחד מאוד מהפסד. וודלי לצדו די חיוורת. לשם ההגינות, הדמות שלה כתובה ככה, אבל גם חד המימדיות של הדמות של פיט דווידסון ("סאטרדיי נייט לייב") משאירה לו מספיק מרווח כדי להיות דמות בולטת (גם אם לרעה). סבסטיאן סטאן ("קפטן אמריקה: חייל החורף", ששיתף פעולה עם גילספי ב"אני, טוניה", "פאם וטומי") נותן הופעה מעניינת כאחד ממקימי פלטפורמת ההשקעות החינמית ולאד טנב, ואמריקה פררה ("ברבי", "בטי המכוערת") מפציעה לסצינות ספורות כאחת המשקיעות.

העריכה בסרט היא זאת שגורמת לו להיות מלהיב, אך בהרבה יותר מדי רגעים היא מתישה. האם אנחנו צריכים לשמוע את התגובות של כל מי שאנחנו עוקבים אחריו בסיפור בזה אחר זה? האם זה לא מוריד מהאפקט? גם המוסיקה בסרט מקבלת מקום מרכזי, כשבסצינה מסוימת אנחנו שומעים את הדמויות שנמצאות רחוק אחת מהשנייה שרות לאותו שיר.

"כסף טיפש". סת' רוגן.

"כסף טיפש". סת' רוגן.

בסך הכל אחלה סרט. מאוד כיפי לקולנוע, אבל גם בסדר לצפייה ביתית. האם נלמד מהמקרה הזה משהו? האם נצליח לשנות סדרי עולם וליצור שוק חופשי באמת? כנראה שלא. בעלי הממון למדו מה שהיו צריכים וסביר שיתקנו את המערכת כדי שתעבוד שוב רק לטובתם. אבל גם סתם לעורר תקווה לסדק הבא זה נחמד, בטח כשזה בא תוך צפייה בסרט כזה.

דירוג: ★★★☆☆

כסף טיפש (ארה"ב, 2023)
בימוי: קרייג גילספי | תסריט: לורן שוקר בלוםרבקה אנג'לובן מזריק | משחק: פול דנופיט דיוידזוןוינסנט ד'אונופריואמריקה פררה
הפצה: יונייטד קינג, החל מה-14.03.2024 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?