אודות

"אידיבי", הוא אתר עצמאי על סרטים וסדרות ענק ומיוחד עם שני מאפיינים חסרי תחרות: ראשית, זהו מאגר ידע עצום אודות סרטים וסדרות ישראלים, אשר מכיל מידע מוצלב עשיר אודות התכנים ואודות האנשים שמאחוריהם, בצורה שאין דומה לה בעברית; ושנית, אנו מאגדים את מיטב המבקרים בארץ למדד יחודי המציג את דעתם על סרטים וסדרות כולל ציטוטים ישירים מהביקורות שלהם. לצד המאפיינים המדהימים האלה, יש לנו כלים מיוחדים ומתקדמים במיוחד הן לנוחיות הקהל במציאת תכנים מעניינים להם, והן לחקר הקולנוע הישראלי בידי הקהל הרחב, אנשי מקצוע, סטודנטים וחוקרים.

אידיבי (באנגלית EDb, ראשי תיבות של: Entertainment Database) נפתח במתכונתו הנוכחית בידי אלי שגב, ב-1 בנובמבר 2007. המדור הראשון של האתר היה בלוג חדשות, ואחריו התרחב האתר להציג את עושר המידע הענק על סרטי קולנוע וסדרות טלויזיה הישראלים או זרים שהוקרנו בישראל. עושר המידע חוצה את כל הרמות של ההפקות, החל מדגם המצלמה שבה הכותר צולם ואתרי צילום (לוקיישנים), דרך צוות מאחורי הקלעים והשחקנים, פרטי טריויה, חדשות ועדכונים על התקדמות הצילומים, תקצירים מלאים של הסרטים ושל פרקים ספציפים בסדרות, תמונות מהסט, מהתוצאה הסופית ומהפרימיירה, וכלה בפרסים שבהם הכותר זכה. במרוצת הזמן, עוד ועוד כלים מתקדמים נוספו כדי לפלח את הכותרים ולאפשר חיפושים מתקדמים מאד שאין עוד מקור עברי שמאפשר. הכלים משמשים אנשי אקדמיה, אנשי תעשיה, חוקרים וכל אדם בציבור.

עושר המידע של אידיבי מתמקד בראש ובראשונה בסדרות ובסרטים ישראלים. אנו עושים כל שביכולתנו להנגיש בצורה חופשית את מירב המידע שאנו מסוגלים על התוצר המקומי. מבקר הקולנוע אהרון קשלס אף יעץ לשגב להבליט את היחוד הזה של אידיבי כמה שיותר. להבדיל מאתרים אחרים שהתפתחו במרוצת השנים, ושמו גם להם למטרה לצבור מידע על הקולנוע הישראלי – אנו באידיבי החלטנו לא לעסוק אך ורק בקולנוע הישראלי. הבנו שאם אנו רוצים לתת מידע מלא למשל על קולנוענים ישראלים כמו מנחם גולן, גל גדות, שירה האס, רונית אלקבץ ואבי נשר, אזי פועלם גם מחוץ לארץ הוא חלק משמעותי מהקריירה שלהם שאי אפשר להתעלם ממנו. ואם מנחם גולן, אז גם שרון סטון ("מכרות המלך שלמה") ו"קפטן אמריקה". ואם קפטן אמריקה, אז גם היקום הקולנועי של מארוול שבא 17 שנים מאוחר יותר. למעשה, הכל קשור להכל, ואנו משתדלים להעניק תמונה מלאה ככל האפשר.

אם היינו מסוגלים לעמוד בעומס, היינו צוברים באידיבי מידע גם על התיאטרון ועל פרסומות, שני תחומים בולטים ביותר בעיסוק של אנשי תעשית הבידור בישראל. זו נשארת בינתים משאלת לב, ואידיבי מתמקד בקולנוע ובטלויזיה. אפשר למצוא אצלנו מידע על סרטים עלילתיים (באורך מלא ו'סרטי טלויזיה'), סרטי תעודה וסרטים קצרים כבר מהשלב שבו הוכרזו או זכו במענק פיתוח, ועד הרגע שהם מפציעים על מסך כלשהו, בין אם של פסטיבל, של הסינמטקים, או של בתי הקולנוע המסחריים. אנו משתדלים שכל הסרטים העלילתיים וסרטי התעודה הישראלים יופיעו אצלנו עם כמה שיותר פרטים וחומרים. במקרה הספציפי של סרטים קצרים – נעשים המון מהם מדי שנה (למשל סרטי סטודנטים), ולכן בחרנו להתמקד בעיקר בסרטים קצרים אשר התקבלו לפסטיבלים. בטלויזיה יש קושי דומה, ביחוד מאז עלייתם של שירותי סטרימינג דוגמת נטפליקס ושל פלטפורמות שידור עצמאיות כגון יוטיוב, שהתכנים אצלם מיוצרים בכמויות אדירות. לכן בחרנו להתמקד בסדרות טלויזיה וסטרימינג ולא בסדרות רשת.

ניתן לסכם שבאידיבי יש מידע על עשרות אלפי כותרים מכל העולם שהוקרנו או שידועים בישראל, ומתוכם על אלפי כותרים ישראלים. ואליהם מקושר מידע על עשרות אלפי אנשי תעשיה – נשים וגברים – ישראלים וזרים – החל בתאורנים, מעצבים אמנותיים, מקליטים, תחקירנים, במאים, עוזרי צילום, אנשי אביזרים, שחקנים ועוד.

אל כל עושר המידע המוצלב הזה, הוספנו גם ציטוטי ביקורות עבריות על הכותרים הללו ממיטב המבקרים. אפשר למצוא באמצעי תקשורת אחרים טבלאות ציוני מבקרים, בדרך כלל של הרבה פחות מבקרים ישראלים מאשר באידיבי, אבל הציונים אינם מנורמלים למיטב ידיעתנו (ציון 7 של מבקר אחד אינו בעל אותה המשמעות של ציון 7 ממבקר אחר). אנו מאמינים שאפשר לעשות זאת טוב יותר, ולכן מציגים ציטוט קצר מתוך הביקורות שמעביר כל כך הרבה יותר (עם אפשרות להגיע לביקורות המלאות), וגם מנרמלים את הציונים של המבקרים. הציונים המנורמלים מחושבים לתוך ציון סופי משוקלל ויחודי שנקרא 'מדד אידיבי'.

אידיבי הוא כאמור אתר עצמאי ואנו עושים ככל יכולתנו לאסוף ולהנגיש כמה שיותר מידע. אנו שוקדים רבות על מנת לתת קרדיט ראוי לכל בעלי הזכויות, ואף עומלים רבות עם בעלי הזכויות על מנת להנגיש עוד ועוד חומרים ופרטים על הקולנוע הישראלי. בשלהי 2008, החל לעבוד האתר עם צלמי סטילס (תמונות הפרסום) מסרטים ישראלים במטרה להעלות את החומרים שאגרו במשך השנים לאינטרנט, על מנת שגם הם יהיו זמינים דרך אידיבי לקהל הרחב. נושא הדגל בתחום הזה הוא הצלם יוני המנחם, שהחל להעלות לאתר תמונות מהקלאסיקות הגדולות ביותר בקולנוע הישראלי, ובינהן קלאסיקות שצילם כמו "חגיגה בסנוקר" (ראו מאמר מיוחד!), "מבצע יונתן", "הבית ברחוב שלוש" (ראו מאמר מיוחד!); קלאסיקות שעברו ידיים אליו כמו "סלאח שבתי" ו"גבעת חלפון אינה עונה" (ראו מאמר מיוחד!); וגם בתמונות מפרימיירות, מאירועים ומאחורי הקלעים של אנשי צוות ושחקנים (שהעשירו למשל את הודעת פטירתו של קירק דגלאס). כדי לשמוע עוד על כך, צפו בריאיון המצולם של יוני המנחם עבור מאגר העדויות של הקולנוע הישראלי בו הוא מדבר על אידיבי. עוד הצטרפו למאמץ גם רפי דלויה, רן מנדלסון, ניקול דה קסטרו ואחרים.

צוות האתר

אלי שגב – מייסד ועורך האתר

יונתן דורון – מבקר הקולנוע והטוריסט הותיק והנאמן מכל

גל סדלינסקי – מבקר קולנוע

גיא ברמן מכליס – מבקר קולנוע

תודות

תודותינו נתונות במיוחד לאנשים הבאים:

מיכאל חאיט, גל בריל וקובי מאירסון, על התמיכה והעזרה במצבים הכי לחוצים.
אלון רוזנבלום, על העזרה והמוקד הטלפוני הפתוח.
יוני המנחם, על ההירתמות והתרומה העצומה.
סוניה דוד-אלמליח, על דירוג הסרטים.
דני כפרי, על התרומה הגדולה לשוברי הקופות הישראלים.
יאיר רוה, על התרומה לשוברי הקופות בישראל.
אהרון קשלס, על התמיכה והיעוץ.

חברי צוות בעבר

גיא דולינגר – מבקר קולנוע
נטלי זק"ש-דולינגר – מבקרת קולנוע
אופיר אילמבקרת קולנוע
לירן מזרחי – מבקרת קולנוע וטוריסטית
אריאל דוידובמבקר קולנוע
אפרת וייסמןמבקרת קולנוע
אלן כהן – מבקר קולנוע
גל בין – מבקר קולנוע
רותם יפעת – מבקר קולנוע