סרטי הקולנוע של וודי אלן: 17- "אשה אחרת" (1988)

"אשה אחרת". ג'נה רולנדס.

"אשה אחרת". ג'נה רולנדס

"אשה אחרת" הוא סרט תאטרלי שני ברציפות של אלן, והפעם השלישית ברציפות שהוא לא מופיע בסרט (ב"ימי הרדיו" רק שומעים את קולו). ג'נה רולנדס ("אשה תחת השפעה", "היומן") בתפקיד הראשי ולצדה מיה פארו ומרתה פלימפטון הצעירה.
בכמעט דקתיים לפני כתוביות הפתיחה מריאן (רולנדס) מסבירה בקריינות את נקודת הפתיחה של הסרט. מריאן בת ה-50 לקחה הפסקה מהוראה -היא מלמדת פילוסופיה במכללה לנשים- כדי לכתוב ספר. היא נאלצת לצאת מהבית כדי לעשות זאת, בגלל רעשי שיפוצים בדירה השכנה, ושוכרת דירה כדי לכתוב בה. (הרשימה המלאה של הסופרים בסרטיו של אלן בסוף הסקירה.) מריאן, שציירה בעבר, עומדת לחגוג יום נישואים עם בעלה קן (איאן הולם), קרדיולוג חובב אופרה. אלו הנישואים השניים של שניהם; הוא בגד עם מריאן באשתו הראשונה קאת'י. לורה (מרתה פלימפטון, "הגוניס"), בתו של קן מנישואיו הראשונים, אוהבת את מריאן.

דרך פתח אוורור בדירה, שבה היא אמורה לכתוב, מריאן יכולה לשמוע מטופלים של הפסיכולוג בדירה השכנה. ברעיון הזה אלן ישתמש באחד הסיפורים ב"כולם אומרים אני אוהב אותך" (1996). אחת המטופלים היא הופ (מיה פארו, שהיתה באמת בהיריון מתקדם במהלך הצילומים), ששוקלת להתאבד.
כולם לובשים גוונים של אפור וחום (אף לא כחול אחד) ואפילו הקירות בכל מקום לא לבנים אלא בגוונים של קרם.

"אשה אחרת". איאן הולם, סנדי דניס.

"אשה אחרת". איאן הולם, סנדי דניס

דבריה של הופ גורמים למריאן לבחון את חייה, לתהות, להטיל ספק בהחלטותיה ובפעולותיה, ולחשוב על הזדמנויות שפספסה (מעולם לא היו לה ילדים משלה, למשל). היא יוצאת למסע די תאטרלי, שמזכיר גם את "אבק כוכבים", אל עברה. מריאן (העכשווית) משוחחת עם אחיה ובעלה הראשון בפלאשבק.
בפלאשבק לאירוע שקרה שבוע לפני נישואיה לקן: היא הולכת עם לארי (ג'ין הקמן) בסנטרל פארק כשגשם עז גורם להם לברוח למעבר מתחת לגשר בפארק והם מתנשקים. זאת לא הפעם הראשונה או האחרונה שזה קורה בסרט של אלן (רשימת זוגות שנרטבים בגשם תהיה בסקירה על "בעלים ונשים"). לארי, חבר של קן, נפגש לפעמים עם מריאן והוא לא רוצה שתתחתן עם קן. לארי, סופר וכותב לכתבי עת, נשוי למישהי שגם כותבת.

שוב בא לידי ביטוי האופן שבו מעבדים את המציאות ליצירה ספרותית. ומוזכרים: המשורר רילקה והשורה האחרונה בשירו Torso of an Archaic Apollo (שם קליט, אתם מוכרחים להודות): .You must change your life [עליך לשנות את חייך.] שורה שתחזור ב"לרומא באהבה" (2012). זהו הסרט השני ברציפות של אלן שבו מזכירים ויג'י בורד (Ouija Board), משחק לוח שבו מדברים כביכול עם המתים.

"אשה אחרת". ג'ין הקמן, ג'נה רולנדס.

"אשה אחרת". ג'ין הקמן, ג'נה רולנדס

שחקנים נוספים בסרט: בליית' דאנר מגלמת את לידיה, חברה של מריאן וקן. היא שיחקה את האמא ב"יומן חוף ברייטון" שהזכרתי בסקירה על "ימי הרדיו", (היא אמה של גוונת' פאלטרו במציאות), ותופיע בשני סרטים נוספים של אלן; האריס יולן כפול, אח של מריאן; פרנסיס קונרוי ("עמוק באדמה", שב"מנהטן", סרטה הראשון אי פעם, היה לה תפקידון ו"פשעים ועבירות קלות" יהיה סרטה השלישי והאחרון עם אלן) כלין, אשתו של פול שלדבריה מעריץ ושונא את מריאן; ג'ון האוסמן (שזכה באוסקר על "המרוץ אחר הגלימה" מ-73') כאביה האלמן של מריאן. בסלון ביתו קירות אדומים בדומה לבית ב"זעקות ולחישות" של ברגמן, שניקווסט צילם; דיויד אוגדן סטיירס (הסדרה "מאש" ובהמשך בארבעה סרטים נוספים של אלן) כאביה הצעיר; סנדי דניס (שזכתה באוסקר על "מי מפחד מווירג'יניה וולף" מ-66') כקלייר, חברת ילדות של מריאן, שחקנית, שבה היא נתקלת במקרה ברחוב; בטי באקלי כקאת'י, אשתו הראשונה של קן; ופיליפ בוסקו כסם, בעלה הראשון של מריאן, שמת (אולי התאבד) 15 שנה אחרי הגירושים שלהם.

היצירה ששומעים לכל אורך הסרט בן 81 הדקות בלבד היא Gymnopedie No. 1 של אריק סאטי.

 

סופר/תסריטאי/מחזאי/משורר/במאי
1973 כל מה שרצית על מין ולא העזת לשאול- ויקטור (וודי אלן) הוא סופר.
1975 אהבה ומלחמה- בוריס (אלן) אומר שהוא נועד לכתוב שירה.
1977 אנני הול- אלווי (אלן) הוא תסריטאי.
1978 רגשות- רנטה (דיאן קיטון) היא משוררת, בעלה פרדריק (ריצ'רד ג'ורדן) הוא סופר.
1979 מנהטן- אייזק (אלן) הוא תסריטאי בטלוויזיה ופרסם ספר, אשתו לשעבר (מריל סטריפ) כותבת ספר על נישואיהם, מרי (קיטון) כותבת לכתבי עת.
1980 אבק כוכבים- סנדי (אלן) במאי קולנוע.
1986 חנה ואחיותיה- הולי (דיאן ויסט) מנסה את מזלה בכתיבת מחזות; מיקי (אלן) עובד בתכנית מערכונים בטלוויזיה.
1987 ספטמבר- פיטר (סם ווטרסטון) הוא סופר.
1988 אשה אחרת- מריאן (ג'נה רולנדס) היא פרופסור שלוקחת חופש לכתיבת ספר ולארי (ג'ין הקמן) הוא סופר וכותב למגזינים נשוי למישהי שגם כותבת.
1989 פשעים ועבירות קלות- קליף (אלן) מביים סרטי תעודה ולסטר (אלן אלדה) מפיק קומדיות לטלוויזיה.
1990 אליס- אליס (מיה פארו) חושבת לנסות את מזלה כתסריטאית.
1992 בעלים ונשים- גייב (אלן) הוא סופר, אשתו ג'ודי (פארו) כותבת שירה.
1993 תעלומת רצח במנהטן- טד (אלדה) ומרשה (אנג'ליקה יוסטון), שהתגוררה בעבר עם משורר, הם סופרים שעוזרים לפתרון התעלומה. לארי (אלן) הוא העורך שלה.
1994 קליעים מעל ברודווי- דיויד (ג'ון קיוזאק) מחזאי.
1995 אפרודיטה הגדולה- לני (אלן) הוא כתב ספורט.
1996 כולם אומרים אני אוהב אותך- ג'ו (אלן) הוא סופר.
1997 לפרק את הארי- הארי (אלן) הוא סופר.
1998 סלבריטי- לי (קנת' בראנה) כותב ריאיונות לכתב עת.
1999 מתוק ומשוגע- בלאנש (אומה תורמן) היא סופרת.
2002 סוף הוליוודי- ואל (אלן) הוא במאי קולנוע.
2003 כל דבר אחר- ג'רי (ג'ייסון ביגס) כותב בדיחות לקומיקאים ורוצה להיות סופר.
2004 מלינדה ומלינדה- סוזן (אמנדה פיט) היא תסריטאית-במאית.
2006 סקופ- סונדרה (סקרלט ג'והנסון) לומדת עיתונאות ומקבלת טיפים מעיתונאי מת (איאן מקשיין).
2008 ויקי כריסטינה ברצלונה- כריסטינה (ג'והנסון) כתבה וביימה סרט קצר; אבא של חואן אנטוניו (חוויאר ברדם) הוא משורר.
2010 כשתפגשי זר גבוה ומסתורי- רוי (ג'וש ברולין) פרסם ספר ועובד על ספר נוסף.
2011 חצות בפריז- גיל (אוון וילסון) הוא תסריטאי שרוצה להיות סופר. והוא פוגש סופרים מפורסמים מהעבר, כולל סקוט פיצג'רלד וארנסט המינגווי.
2014 קסם לאור הירח- אשתו של סטנלי (קולין פירת') היא סופרת.
2015 איש ללא הגיון- אייב (ואקין פינקס), הפרופסור לפילוסופיה, מנסה לכתוב ספר על פילוסופיה. ובעבר כתב שירה.
2017 גלגל ענק- מיקי (ג'סטין טימברלייק) רוצה להיות מחזאי.
2019 יום גשום בניו יורק- רולנד הוא במאי קולנוע (ליב שרייבר), טד הוא תסריטאי (ג'וד לאו).

[…] (וודי אלן), סופר ופרופסור לספרות, נשוי מזה 10 שנים לג'וּדי (מיה פארו עם […]

[…] דיויד (ג'ון קיוזאק, בתפקיד שלפני שנים אלן היה לוקח על עצמו), מחזאי ממושקף, רוצה לביים את המחזה החדש שלו אחרי שהרגיש שאת השניים הקודמים הבמאים החריבו לו. בהעלאת ההצגה God of Our Fathers [אלוהי אבותינו] הוא מתמודד עם הלן סינקלייר (דיאן ויסט), שחקנית ותיקה שלא נותנת לו לדבר, גרושה מספר פעמים ושתיינית; עם אוליב ניל (ג'ניפר טילי בתפקיד חייה), חברתו של מאפיונר שקיבלה את התפקיד כי הוא מממן את ההצגה; ועם צ'יץ' (צ'אז פלמנטרי), שומר הראש של אוליב ומחסל מטעם המאפיה, בעל דעות והצעות בנוגע למחזה של דיויד, שאומר: "אני אמן ולא אשנה מילה מהמחזה בשביל הקהל." (רשימת הסרטים הארוכה עם מחזאים/סופרים בסקירה על "אשה אחרת".) […]

[…] בכל זאת מדובר פה בשחקן בן 25. (רשימת הדמויות הכותבות פה.) סרט שני ברציפות שבו מתנהלת שיחת טלפון במסך מפוצל, […]

[…] שושנת קהיר הסגולה, חנה ואחיותיה, ימי הרדיו, ספטמבר, אשה אחרת, רסיסי אדיפוס, אליס, צללים וערפל, בעלים ונשים, תעלומת […]

[…] ומלינדה") בן ה-38, למד רפואה וזנח הכול כדי להיות סופר. הוא פרסם ספר אחד ומתפרנס מעבודות מזדמנות. סאלי רוצה […]

[…] (אוון וילסון) הוא תסריטאי מבוקש בהוליווד שמעדיף לעבור לסִפרות. הוא מפסדינה, מפחד מהמוות, סובל מהתקפי חרדה ומאורס […]

[…] בטהובן, ששומעים גם בהמשך. סטנלי מתגורר בלונדון ומאורס לסופרת בשם אוליביה. האוורד ברקן, עמית למקצוע וחבר של סטנלי, […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?