סרטי הקולנוע של וודי אלן: 47- "גלגל ענק" (2017)

"גלגל ענק". ג'ונו טמפל.

"גלגל ענק". ג'ונו טמפל.

"גלגל ענק" הוא הסרט האחרון של וודי אלן, לפי שעה, שהוקרן בבתי הקולנוע. "אמזון" גנזו את הסרט שלו מ-2018, "יום גשום בניו יורק" (A Rainy Day in New York), עם טימות'י שאלמיי ("קרא לי בשמך"), אל פאנינג, ג'וד לאו, רבקה הול ("ויקי כריסטינה ברצלונה"), לייב שרייבר, צ'רי ג'ונס ודייגו לונה. יכול להיות שאם היה עושה סרטים טובים בשנים האחרונות לא היתה משפיעה על הקריירה שלו קול הצעקה הממוחזרת של האשמות בתו נגדו. זהו סיום (זמני?) צורם ליוצר ענק של המון סרטים טובים, מהנים, מוצלחים, עם הרבה יצירות מופת, כפי שברור למי שקרא את הסקירות שלי.

"גלגל ענק" נפתח בצילום משגע של חוף ים עמוס מתרחצים על רקע מתקנים של פארק שעשועים. "קוני איילנד, שנות ה-50", פוצח המספר ישירות למצלמה, המציל מיקי רובין (ג'סטין טימברלייק בטעות בליהוק; אין לי שום דבר נגדו, הוא פשוט לא מתאים לתפקיד ולתקופה), שלומד באוניברסיטה מחזאות אירופית ושואף להיות מחזאי. אחרי זה רואים כרזה בקולנוע של המערבון Wenchester ’73 מ-1950.

ג'ני (קייט וינסלט בשיער ג'ינג'י) היא מלצרית במסעדת צדפות ושחקנית תאטרון לשעבר, שכל חייה סביב הטיילת ופארק השעשועים. שם היא עובדת וביתה מאחורי גלגל ענק ששמו, Wonder Wheel, הוא שם הסרט.
ג'ני נשואה להרולד "המפטי" (ג'יימס בלושי), אלכוהוליסט לשעבר שעובד בסחרחרת. בעלה הראשון, מתופף ג'ז, תפס אותה עם שחקן ששיחק אִתה. אחרי שעזב אותה הבינה מהי אהבה אך זה היה מאוחר מדי. מהמתופף יש לה בן בשם ריצ'י, פירומן צעיר שמבריז מבית הספר והולך לקולנוע. כשההצתות שלו מחמירות לוקחים אותו לפסיכיאטרית.
קרוליינה (ג'ונו טמפל), בתו של המפטי מנישואיו הקודמים (אמה מתה), מגיעה לגור אצלם אחרי שלא היו בקשר במשך חמש שנים. היא מסתתרת מבעלה המאפיונר כי שיתפה פעולה עם ה-FBI בנוגע למעשיו הפליליים.

"גלגל ענק". ג'ים בלושי, טוני סיריקו, סטיב שיריפה.

"גלגל ענק". ג'יימס בלושי, טוני סיריקו, סטיב שיריפה.

ג'ני סובלת ממיגרנות ושקלה להתאבד. המפטי אומר לה שהדברים היחידים שהיא אוהבת לעשות זה להקשיב לרדיו ולקרוא על שחקנים מפורסמים בכתבי עת (מזכיר את "שושנת קהיר הסגולה" ואת "ימי הרדיו"). קרוליינה ממלצרת עם ג'ני והיא גרועה בזה (שוברת צלחות, בדיוק מה שגורם לפיטוריה של ססיליה ב"שושנת קהיר הסגולה").

הקריין מיקי מחזיר אותנו חודשים אחורה: ג'ני ומיקי נפגשו כשחוף הים התרוקן בשל גשם והוא הזהיר אותה מפני סופת הברקים המתקרבת. מיקי אומר לה שחלם עליה (הגברים בסרטים האחרונים של אלן אוהבים להגיד את זה לנשים). ג'ני ומיקי בורחים מגשם מכוסים בשמיכה, אל מתחת לטיילת העץ. אחרי זה הוא אוסף את קרוליינה במכוניתו כשיורד גשם ואין לה מטרייה.

"גלגל ענק". קייט ווינסלט.

"גלגל ענק". קייט וינסלט.

ב"איש ללא הגיון" היה גבר שמבלה עם שתי נשים במקביל, ב"קפה סוסייטי" אישה עם שני גברים במקביל, וכאן שוב גבר עם שתיים במקביל. בשלושת המקרים ה-2 במקביל מכירים זה את זה. מוזכרים: פול גוגן, מלאך המוות, צ'כוב, בורה בורה (פעם שלישית אחרי "כולם אומרים אני אוהב אותך" ו"קסם לאור הירח"), המלט, אדיפוס, גורל, ונציה, יוג'ין אוניל. עוד משתתפים: טוני סירקו וסטיב שיריפה (שניהם מ"הסופרנוס") באים לחפש את קרוליינה כדי "לטפל" בה; דבי מזר ("קליעים מעל ברודווי") כחברה של ג'ני; דיויד קרומהולץ כג'ייק ג'קובי, סטודנט לפילוסופיה.

קראו כאן את הביקורת שכתבתי לפני קצת יותר משנה.

101 דקות.

 

סרטים בהשראת סרטיו של אלן
אלו שלושה ובהחלט לא הסרטים היחידים שהושפעו מהסרטים של וודי אלן, אבל אלו דוגמאות ליוצרים (בכולם הבמאים חתומים גם על התסריט) שלא היו קיימים בלי אלן.
כמו סרטיו האחרונים של אלן, שלושתם אינם טובים או מומלצים לצפייה. 

מדרכות ניו יורק (Sidewalks of New York (2001
דרמה על נישואים, יחסים, אהבה, מין ובגידות. כתב וביים: אדוורד ברנז, שמשחק את טומי, מפיק תכנית טלוויזיה על עולם הבידור שרוצה להיות סופר. כמו שאלן אוהב: יש טייקים ארוכים, עם פלאשבקים (כולל איך בני זוג הכירו). הדמויות מתראיינות למצלמה לאורך הסרט (כולל מרואיין ששומעים ולא רואים כמו ב"בעלים ונשים") ומספקות הקדמה לקטע הבא שלהן. גם הצילום והעריכה כמו ב"בעלים ונשים", החל מקטע הפתיחה שבו חברתו של טומי אומרת לו שהיא רוצה להיפרד והם מזכירים את חוסר רצונה בילדים. בהמשך יש "קפיצות" בעריכה (jump cuts).
טומי יוצא עם מריה ורואה דירות עם אנני מת'יוז (לא הול), מתווכת דירות. מריה (רוזריו דוסון) ובן (דיויד קרומהולץ) גרושים. הוא בגד בה ועדיין מאוהב ומעוניין בה.
אשלי (בריטני מרפי) מתרועעת עם גריפין (סטנלי טוצ'י, "לפרק את הארי"), רופא שיניים המבוגר ממנה ב-20 שנה, הנשוי לאנני (הת'ר גרהאם, בת הזוג של ברנז בזמן צילומי הסרט). אלו נישואיו השניים. הוא בגד גם באשתו הראשונה שרה.

בן וגריפין נשמעים כמו דמויות של אלן. גריפין אפילו אומר שהוא לא מתקלח בחדר הכושר כי הוא לא אוהב להתקלח מול גברים (אהבה ומלחמה, אנני הול). חבר של בן מציע לו ללכת לזונה, וגריפין מזמין נערת ליווי. בין אתרי הצילום בסרט: גלריה לאמנות, חנות תקליטים. הילרי והארי הם זוג חברים של גריפין ואנני; שניהם ניהלו רומנים מחוץ לנישואים. הילרי אומרת להארי שהוא לא יכול לחיות מחוץ למנהטן. עם איידה טורטורו (תעלומת רצח במנהטן, סלבריטי).

ברנז פרץ עם "האחים מקמילן" (1995) המוצלח. הוא כתב, ביים וכיכב בסרטים נוספים שמתרחשים בניו יורק ועוסקים במערכות יחסים. הוא הגרסה האירית-קתולית והחתיכה של אלן, אך הוא לא הצליח להיות מספיק מגוון ומקורי עם עלילות הסרטים שלו וסרטיו האחרונים לא זכו להערכה או להצלחה.

 

להתאהב בביאטריס (The Longest Week (2014
כתב וביים: פיטר גלנז. קונרד (ג'ייסון בייטמן) הוא סופר שנוהג במכונית עם גג נפתח, בטוח שיש לו גידול במוח והולך לפסיכולוג (שאותו מגלם טוני רוברטס מ"שחק אותה סם", "אנני הול", "קומדיה סקסית של ליל קיץ"). יש קריינות של לארי פיין, שהופיע בשלושה סרטים של אלן.
ההורים של קונרד לא מפסיקים לריב (כמו ב"אנני הול", "ימי הרדיו" ועוד). הוא יוצא עם ביאטריס (אוליביה ויילד), החברה של דילן, החבר הכי טוב שלו, שהוא צייר. קונרד ודילן (בילי קרדאפ) משחקים יחד סקווש. ביאטריס מנגנת על פסנתר שיש לה בבית, היא אוהבת ללכת למדיומים ולמגדות עתידות והמים בדירה שלה חומים ("מנהטן", "אפרודיטה הגדולה" ועוד)!

יש קטע של חושך מוחלט שבו שומעים את ביאטריס וקונרד מדברים. בפס-קול מוזיקת ג'ז ומוזיקה קלאסית. כמו ב"מנהטן" קונרד מכתיב ספר לרשמקול עם מיקרופון. מוזכרים: פרויד, יונג, סקוט פיצג'רלד, צ'כוב, באך, שופן, "פיגמליון", אדיפוס ובלזק.
בסוף יוצא לאור ספרו השני של קונרד, שנכתב בהשראת חייו ומערכת היחסים שלו עם ביאטריס.

 

מצחיקה שכזאת (She’s Funny That Way (2015
במאי: פיטר בוגדונוביץ', שכתב את התסריט עם לואיז סטרנטן. עוסק בהעלאת הצגה בברודווי. עוסק הרבה בגורל ובצירופי מקרים בחיים. נפתח בשיר Cheek to Cheek כמו "שושנת קהיר הסגולה". מסופר דרך ריאיון של שחקנית לעיתונאית (אליאנה דאגלס). ארנולד (אוון וילסון, "חצות בפריז"), במאי ההצגה, נשוי ואב לשניים, מזמין נערת ליווי לחדר המלון שלו. איזי (אימוג'ין פוטס) היא לא הראשונה שהוא שוכר את שירותיה. היא רוצה להיות שחקנית ואחרי זה מגיעה במקרה למבחן בד להצגה שהוא מעלה. אביה ממציא כושל (כמו אלן ב"קומדיה סקסית של ליל קיץ").

דלתא (קתרין האן), אשתו של ארנולד, היא שחקנית בהצגה שכתב ג'ושוע (ויל פורטה), שאשתו (ג'ניפר אניסטון) היא הפסיכולוגית החדשה של איזי (וגם של לקוח של איזי שאובססיבי לגביה, ששוכר בלש פרטי, שהוא אביו של ג'ושוע; זה אמין כמו שזה נשמע). דלתא מצטטת את "קזבלנקה" ובוגדת בבעלה עם שחקן (ריס איפנס) בהצגה החדשה.
ויקי (דבי מזר, "קליעים מעל ברודווי") היא המאדאם של איזי, ויש עוד נערת ליווי: קאנדי (לוסי פאנץ', ששיחקה בעלת מקצוע זהה ב"כשתפגשי זר גבוה ומסתורי").

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?