סרטי הקולנוע של וודי אלן: 38- "ויקי כריסטינה ברצלונה" (2008)

"ויקי כריסטינה ברצלונה". סקרלט ג'והנסון, חביאר ברדם, פנלופה קרוז.

"ויקי כריסטינה ברצלונה". סקרלט ג'והנסון, חוויאר ברדם, פנלופה קרוז.

אחרי שלושה סרטים באנגליה הלך הפעם אלן בעקבות הכסף לצלם סרט בספרד. אחד ה"גילויים" המוצלחים של אלן: שיר הפתיחה Barcelona שמתנגן מספר פעמים בחצי הראשון של הסרט וגם בסיום.
בכרזה של "ויקי כריסטינה ברצלונה" אין את ויקי או את ברצלונה אלא את שלושת השחקנים המפורסמים שבסרט: סקרלט ג'והנסון, חוויאר ברדם ופנלופה קרוז, על אף שקרוז מופיעה רק אחרי 49 דקות, והיא אדירה.
בפתיחה ויקי וכריסטינה יוצאות מנמל תעופה בספרד ישר אל מונית שלוקחת אותן לברצלונה. והקריינות המיותרת ברובה -כמו עיבוד גרוע מספר- יוצאת לדרך.כריסטינה (סקרלט ג'והנסון, בסרט שלישי ואחרון של אלן), שנפרדה לאחרונה מחבר שלה, וכתבה, ביימה ושיחקה בסרט בן 12 דקות, מצטרפת אל חברתה ויקי ליולי-אוגוסט בבית של חברים של משפחתה (ב"סקופ" היא התארחה אצל משפחה חברה בלונדון; למה לי אין חברים כאלה?). הן חברות קרובות מהמכללה (אולי הייתי צריך ללכת למכללה בשביל זה). ויקי (רבקה הול, שמופיעה גם בסרטו החדש ביותר של אלן, "יום גשום בניו יורק") בעיצומם של לימודי תואר שני בזהות קטלונית. היא מאורסת לדאג (כריס מסינה), שלפני שהוא מגיע מניו יורק הוא מציע שיקנו בית עם מגרש טניס וילמדו עם מדריך טניס של חבר שלהם פול.

"ויקי כריסטינה ברצלונה". סקרלט ג'והנסון, רבקה הול.

"ויקי כריסטינה ברצלונה". סקרלט ג'והנסון, רבקה הול.

מארחיהן ג'ודי (פטרישה קלרקסון) ומארק (קווין דאן) אוכלים אִתן והן ישר מספרות על לימודי התואר השני והסרט הקצר. לא שמענו על שני הדברים האלה במונית לפני שתי דקות? (כן.) (זאת היתה שאלה מיותרת, כלומר רטורית?) (כן.)
ג'ודי, שהולכת לפסיכולוג ובנה עזב את הבית למכללה, כבר לא מאוהבת במארק. והם יוצאים להפלגה בסירת המפרש של מארק, שלא הייתי מציין אלמלא זו היתה סירת המפרש בסרט שני רצוף של אלן, ולא נראו סירות מפרש אצלו לפני כן או אחרי זה.
בפתיחת תערוכת ציורים בגלריה כריסטינה מבחינה בחואן אנטוניו גונזלס (חוויאר ברדם), ועוד לפני שרואים אותו מזכירים את אשתו לשעבר המשוגעת שניסתה להרוג אותו.

"ויקי כריסטינה ברצלונה". סקרלט ג'והנסון, חביאר ברדם.

"ויקי כריסטינה ברצלונה". סקרלט ג'והנסון, חוויאר ברדם.

הצייר חואן אנטוניו, עם אוצר מילים מצוין באנגלית, שלובש חולצה אדומה (כנראה נשאר לו מהסרטים של פדרו אלמודובר חובב האדום), מזמין את ויקי וכריסטינה להצטרף אליו לסוף שבוע באוביידו, מרחק טיסה קצרה ("ויקי כריסטינה אוביידו" כנראה נשמע פחות מסחרי). אביו חוליו הוא משורר שלא פרסם את שיריו (רוב ריינר גילם מחזאי שכתב 20 מחזות שאף אחד מהם לא הועלה ב"קליעים מעל ברודווי"). במלון באוביידו כריסטינה סובלת קשות מכיב הקיבה שלה, מה שמאפשר לחואן אנטוניו וויקי לבלות רק שניהם ולהכיר זה את זה טוב יותר (על אף שהיא מאורסת).

באופן לא רגיל אצלו, אלן משתמש במעברים ב-fade ופעם אחת גם ב-iris in/iris out שהיה נהוג בסרטים אילמים.
ויקי אומרת על מערכות יחסים לא שגרתיות: "מה שעובד", כמו ג'ק (סידני פולק) ב"בעלים ונשים", וכשם סרטו הבא של אלן.
חואן אנטוני (ברדם) לוויקי (הול): .You turned red [האדמת.] (ראו רשימה בסקירה על "רגשות".)

"ויקי כריסטינה ברצלונה". חביאר ברדם, סקרלט ג'והנסון.

"ויקי כריסטינה ברצלונה". חוויאר ברדם, סקרלט ג'והנסון.

הם הולכים לפארק שעשועים ישן (ראו רשימה בהמשך). ורואים אותו יוצא בריצה מהבית באמצע הלילה. קריין: "חואן אנטוניו יצא בריצה באמצע הלילה." מה זו הקריינות לעיוורים הזאת?
מעבר לציון מה שרואים לפנינו והסברים לא נחוצים, הקריינות של כריסטופר אוון וֶלץ' (שמשחק בסרטו הבא של אלן ובסדרה "עמק הסיליקון") בעייתית כי היא הורסת את יצר הסקרנות ומפוגגת את העניין הקיים. לא היה מזיק, למשל, אם היינו מגלים כמה דקות לתוך הסרט מה הן עושות בספרד ואיך הן הכירו בצורה הגיונית בדיאלוג, ונותנים לנו להסתמך על המבטים של השחקנים המוכשרים כדי שנבין מה הם חושבים ומהן כוונותיהם.

ואז מגיעה מרי אלנה (פנלופה קרוז), אשתו לשעבר של חואן אנטוניו, לביתו, שיש בו פסנתר כמובן, אחרי שהיא ניסתה להתאבד. היא מתגאה שבבית הספר לאמנות כינו אותה "גאונה", לא מוכשרת, גאונה. (ראו רשימה מלאה בסקירה על "אליס".)
קרוז -שמדברת הרבה בספרדית בסרט- אדירה, מדהימה, נהדרת, מהפנטת, מלאת להט ואי אפשר שלא לרצות עוד ממנה. ברדם חוזר ואומר לה "דברי באנגלית" גם אחרי שהוא מדבר אליה בספרדית. גם סקרלט טובה מאוד בתפקיד פחות דרמטי ונוצץ. (מה רע ב"ויקי כריסטינה מרי אלנה"?)

בברצלונה כריסטינה מגלה עניין בצילום ובכתיבת שירה (כמו דמויות נשים רבות אצל אלן). חואן אנטוניו מציע לה לצלם את זונות העיר ומרי אלנה מעודדת אותה להשתמש במצלמה לא דיגיטלית ולפתח בעצמה את התמונות.
הם גרים יחד שלושתם בשעה שוויקי מסתובבת עם ארוסה שהגיע מניו יורק, עד שכריסטינה הפתוחה והליברלית מגלה שאולי החיים בצורה הזאת אינם בשבילה.
הסוף יפה ואפילו הקריינות -לשם שינוי- במקום, אך הייתי רוצה מאוד לראות גרסה של הסרט ללא כל קריינות.

עוד משחקים: פבלו שרייבר ("הסמויה", "כתום הוא השחור החדש") כבן, חבר לספסל לימודי הספרדית של ויקי; קרי פרסטון ("דם אמיתי") וזאק אורת' ("מלינדה ומלינדה") כסאלי ואדם, זוג מכרים של ויקי ודאג מניו יורק. הסרט השחור-לבן שבו צופים הפעם: "צל של ספק" (1943) של היצ'קוק.
הסרט בן 96 הדקות הכניס 93 מיליון דולר(!). ולזמן קצר היה הסרט המצליח ביותר של אלן, וכך שני הסרטים המצליחים ביותר של אלן היו בכיכובה של ג'והנסון.
פנלופה קרוז זכתה באוסקר לשחקנית משנה הטובה ביותר. היא היתה מועמדת לאוסקר כשחקנית ראשית על "לחזור" (2006) של אלמודובר וכשחקנית משנה על "תשע" המוזיקלי (2009).

 

פארק שעשועים
זה מצטלם יפה, יש בזה משהו נוסטלגי, בכל המקרים מדובר במקומות ותיקים, בלי רכבות הרים חדשות עם לופים או שעומדים בהן.

1977 אנני הול: אלווי (אלן) גר בבית מתחת לרכבת הרים.

1985 שושנת קהיר הסגולה: טום (ג'ף דניאלס) יוצא מתוך הסרט ומוצא מפלט בפארק שעשועים סגור ומוזנח.

2007 חלומה של קסנדרה: אנג'לה (היילי אטוול) מצטלמת למודעת פרסום בפארק שעשועים בברייטון.

2008 ויקי כריסטינה ברצלונה: ויקי וחואן אנטוניו (רבקה הול וחוויאר ברדם) הולכים יחד לפארק שעשועים ישן.

2010 חצות בפריז: רואים ברחבי פריז בפתיחת הסרט, וגיל (אוון וילסון) פוגש בעבר את אנדריאנה (מריון קוטיאר) ליד סחרחרת.

2016 איש ללא הגיון: אייב וג'יל (ואקין פינקס ואמה סטון) מבלים יחד במוזאון, בית קולנוע ופארק שעשועים.

2017 גלגל ענק: …ג'ני והאמפטי (קייט וינסלט וג'יימס בלושי) גרים בבית מאחורי הגלגל הענק בפארק שעשועים. הוא עובד בסחרחרת.

[…] מרחבי פריז, כולל כל האתרים והבניינים המפורסמים ופארק שעשועים. זו העיר שאלן דיבר עליה בכל כך הרבה סרטים ובה מתרחש […]

[…] ואחרי הלימודים הם הולכים יחד למוזאון, לבית קולנוע ולפארק שעשועים. בדיינר שהם אוכלים בו הם מצותתים לשיחה של ארבעה אנשים […]

[…] בצילום משגע של חוף ים עמוס מתרחצים על רקע מתקנים של פארק שעשועים. "קוני איילנד, שנות ה-50", פוצח המספר ישירות למצלמה, […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?