נחתם הסכם היסטורי לקיצור משמעותי בחלונות ההפצה לקולנוע בין יוניברסל ל-AMC

"טרולים 2 מסביב לעולם".

"טרולים 2 מסביב לעולם".

נעשתה היסטוריה: אולפני יוניברסל ורשת בתי הקולנוע הגדולה בעולם 'איי-אמ-סי' (AMC) חתמו על הסכם רב שנתי לקיצור משמעותי של חלונות ההפצה לקולנוע. על פי ההסכם, סרט של אולפני יוניברסל ימתין רק 17 ימים (שלושה סופי שבוע) בטרם יוכל לעלות לשירותי VOD בתשלום (PVOD), כשאחד מהשירותים הללו יהיה שירות ה-VOD בתשלום של רשת בתי הקולנוע 'איי-אמ-סי' (ששמו AMC Theaters on Demand). ההסכם עוסק בשוק האמריקאי בלבד, אבל הוא סולל את הדרך לתנאים דומים גם בשווקים הבינלאומיים שבהם פועלת 'איי-אמ-סי' כולל אירופה והמזרח התיכון. השינוי משפיע רק על חלונות ההפצה בין הקולנוע לבין VOD בתשלום, קרי אינו משפיע על ההפצה ל-VOD רגיל (ללא תשלום נוסף) או ההפצה לטלויזיה.

כיום, סרט נאלץ להמתין כ-90 יום (שלושה חודשים) בטרם יוכל לעלות בשירותי VOD בתשלום, אך רווחת הכרה כי את עיקר הכסף הוא עושה בשלושת סופי השבוע הראשונים באקרנים. בידם של אולפני יוניברסל להחליט האם להשאיר את הסרט במסגרת קולנועית בלבד או לאפשר להזמין את הסרט בתשלום נוסף בשירותי ה-VOD בתשלום, והם יעשו זאת על בסיס הצלחת הסרט בקופות. באופן זה, סרטים שבמשך שבועות ארוכים מצליחים בקופות (כגון סרטי "מהיר ועצבני", "עולם היורה", סרטי אנימציה כמו "המיניונים" והפתעות כמו "תברח") ככל הנראה ימשיכו במתכונת קולנועית בלבד.

ההסכם בין אולפני יוניברסל לרשת 'איי-אמ-סי' שם בצד את כל הדם הרע שזרם בינהם בעקבות מהלך ההפצה של "טרולים 2 מסביב לעולם", אשר עלה לשירותי ה-VOD בתשלום באותו היום שכביכול עלה לאקרנים. המהלך נחל הצלחה, ודווקא 'איי-אמ-סי' נקטו בקו לוחמני יותר מול יוניברסל באיום להחרים את כל סרטי יוניברסל אם המהלך הזה יחזור. על כן, ההסכם בין שני הצדדים מפתיע משהו, אבל עוד יותר מפתיע הוא הקיצור המשמעותי. זו אמנם לא הפצה מקבילה באותו היום כפי שניסו להשיג ביוניברסל, אבל 17 ימים הם ירידה עצומה מ-90 ימים שהיו מוסכמים עד כה.

מכך ששני הצדדים חזקים מאד, אפשר להבין שדרכה של התעשיה להתישר בהתאם. אם רשת בתי הקולנוע הגדולה בעולם הסכימה לתנאים הללו, הרשתות הקטנות יותר צפויות להסכים גם בהדרגה. ולא יהיה מדובר רק על ארה"ב, אלא על כלל העולם, אבל גם זה יהיה בהדרגה. בעקבות ההפצה המקבילה של "טרולים 2", אולפני הסרטים המתחרים ניצלו את משבר מחלת הקורונה והתנסו גם הם בקיצור ההמתנה של סרטים שלהם מהקולנוע אל ה-VOD בתשלום. כעת הם צפוים להסדיר את העניינים עם רשתות בתי הקולנוע בהתאם להסכם המדובר.

מנכ"ל רשת בתי הקולנוע השניה בגודלה בעולם 'סינוורלד' (Cineworld), מוקי גרדינגר הישראלי-לשעבר (שגם מחזיק ברשת יס פלנט הישראלית), מסר לדדליין כי: "אמנם אנחנו לא יודעים את מלוא הפרטים ואנחנו תמיד מנתחים כל מהלך בתעשיה, אנחנו [גם] ננתח אותו. אנשים צריכים להיות מודעים לכך שהסרט הגדול הראשון של 'יוניברסל' יגיע רק בעוד שישה חודשים, אז אין כאן לחץ. אבל אנחנו רואים זאת בבירור בתור המהלך הלא נכון בזמן הלא נכון. ברור שאנחנו לא משנים את המדיניות שלנו להציג רק סרטים שמכבדים את חלונות ההפצה לקולנוע."

[…] יוניברסל ורשת בתי הקולנוע הגדולה בעולם 'איי-אמ-סי' הסכימו על קיצור עצום בחלונות ההפצה לקולנוע, שמגבילים סרטים מלעלות בשירותי VOD בתשלום וסטרימינג. על […]

[…] רק 86 בתי קולנוע מתוך 360 היו פתוחים, ואמנם היא חתמה על הסכם משנה סדרי עולם עם אולפני יוניברסל באשר לחלונות ההפצה לקולנוע – אולפני האחים וורנר […]

[…] ו-45 ימים לסרטים עם בכורות גדולות), אך הוא הרבה יותר ארוך מ-17 עד 31 הימים שאולפני יוניברסל הסכימו עליהם עם רשתות הקולנוע האמריקאית 'סינמרק' (Cinemark) […]

[…] סביר להניח שבאקלים הנוכחי כשאולפני ענק אחרים כמו יוניברסל, וורנר ודיסני משנים את השוק ואת חלונות ההפצה הבלעדיים […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?