רשת בתי הקולנוע "סינוורלד" נסוגה מרכישת "סינפלקס", בצל הקורונה

סינוורלד (Cineworld). תמונה באדיבות Elliott Brown, cc-by-2.0

סינוורלד (Cineworld). תמונה באדיבות Elliott Brown, cc-by-2.0

רשת בתי הקולנוע הבריטית 'סינוורלד' (Cineworld) בשליטת משפחת גרידינגר הישראלית ובהובלת מוקי גרידינגר, הודיעה כי היא נסוגה מכוונתה לרכוש את רשת בתי הקולנוע הקנדית 'סינפלקס' (Cineplex) תמורת 2.1 מיליארד דולרים (1.65 מיליארד במזומן). ביטול העסקה, שהיתה אמורה להפוך את סינוורלד לרשת הגדולה בצפון אמריקה (מעל רשת 'איי-אם-סי', AMC) לפי כמות מסכי קולנוע, מתרחשת בצל מחלת הקורונה ועתידה הלא ברור של תעשית הקולנוע המתמודדת עם השלכותיה.

שתי הרשתות נפגעו מהמגבלות ומהסגרים מסביב לעולם על עסקים, ובכללם בתי הקולנוע. מניית סינוורלד קרסה לשפל של 21.4 פני, מחיר ששיקף לה שווי של 293 מיליון לירות שטרלינג (370 מיליון דולרים) הנמוך ב-93 אחוזים מהשיא שלה באפריל 2019. הירידה החדה של המניה גרמה לקריסה בשווי הבטחונות לבנקים, כולל הלוואות אישיות שנטל מנכ"ל החברה מוקי גרידינגר, והוא נאלץ למכור 8% ממניותיו בחברה באמצע מרץ האחרון ולהקטין את אחזקותיו ל-20%. מאז נסקה המניה ב-258% על רקע הערכות כי עסקת סינפלקס תבוטל, אבל העליה בשווי לא הלכה כמובן לכיסו של גרידינגר.

שוויה של סינפלקס בבורסת טורונטו הגיע ל-645 מיליון דולרים, מה שמצביע לטענת סינפלקס על הידרדרות במצבה העסקי שמאפשר את ביטול העסקה על פי ההסכם בינהן. בסינוורלד סיכמו זאת בתור "הפרות מסוימות של סינפלקס [להסכם בינהן]," אשר "כתוצאה מהן וחוסר הרצון של סינפלקס לתקן את ההפרות הללו, סינוורלד הודיעה לסינפלקס שהיא מבטלת את ההסכם בינהן באופן מידי. על כן הרכישה לא תצא לפועל." מנגד, סינפלקס טוענת כי בהסכם ישנה התיחסות ספציפית כי שינוים מהותים לרעה לא יחשבו בגין "התפרצות של מחלות או התפתחות שהיא תוצאה של כוח עליון".

עדכון 6.7: סינפלקס הגישה תביעה משפטית נגד סינוורלד בגין פיצוים לפחות בגובה העסקה הכושלת ב-2.1 מיליארד דולרים, וסינוורלד בתורה מבטיחה כי היא תגיש תביעה נגדית מצידה כנגד סינפלקס.

האחים משה 'מוקי' וישראל גרידינגר מחיפה הם בעלי המניות הגדולים ביותר ברשת 'סינוורלד' (דרך חברת האחזקות שלהם 'גלובל סיטי ת'יאטרס', Global City Theaters), שמפעילה בתי קולנוע בארה"ב, בריטניה, אירלנד, פולין, צ'כיה, סלובקיה, הונגריה, בולגריה, רומניה, ובישראל. במקור הקים סבם, משה (על שמו קרוי מוקי), את חברת בתי הקולנוע 'תיאטראות ישראל' בשנת 1930, ולאורך השנים היא הקימה את רשת 'רב חן' ואחריה 'יס פלאנט' בארץ. עוד במרוצת הזמן התרחבה פעילות החברה גם לחו"ל באמצעות רכישות בתי קולנוע ברחבי העולם, ובשנת 2007 היא הונפקה בבורסת לונדון.

[…] חדה בהכנסות, של כ-67 אחוזים. הקשיים גרמו לסינוורלד גם לסגת מעסקת רכישה של רשת 'סינפלקס' (Cineplex) הקנדית, שהיתה אמורה להפוך אותה לרשת בתי הקולנוע הגדולה בעולם. […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?