האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלויזיה הכריזה רשמית על 31 הסרטים העלילתיים ו-47 הסרטים התיעודיים שנכנסו השנה לשלב הראשון בהתמודדות על פרסי אופיר 2011 (ה-22 במספר). מספר הסרטים העלילתיים שמועמדים השנה שובר את השיא של שנת 2009, אז היו מועמדים 23 סרטים (בשנת 2010 התמודדו 18 סרטים). הסרטים יוקרנו בסינמטק תל אביב בפני כ-950 חברי האקדמיה במהלך חודש זה ועד יולי. אחרי כן, יצביעו חברי האקדמיה בשני סבבים: עם תום הקרנת כל הסרטים המשתתפים בתחרות, יקבלו חברי האקדמיה טופסי הצבעה ויתבקשו לבחור במצטיינים מכלל הסרטים והיוצרים המתחרים. הצבעה זו תקבע את 5 המועמדים הסופיים בכל אחת מן הקטגוריות. לאחר מכן, יוקרנו שוב חמשת הסרטים שנבחרו בפני חברי האקדמיה ותתקיים הצבעה נוספת – באמצעותה יבחר ה"טוב ביותר" בכל אחת מן הקטגוריות המועמדות, מתוך החמישיה הסופית.
בעבר כבר סופר ודובר רבות על העובדה שמרבית חברי האקדמיה לא צופים במרבית הסרטים המועמדים, ואין שום חוקיות באשר ליכולתו של חבר אקדמיה להצביע לסרטים באף סבב, שתמנע מהבוחרים להצביע עבור המתמודד עם השמות הכי מוכרים או מערכות היח"צ הטובות ביותר. הבעיתיות הזו תופסת תפנית מפתיעה וקיצונית השנה, כשברור שאם בשנים עברו, עם הרבה פחות סרטים, אנשים לא טרחו לצפות במרבית הסרטים — האם פתאום הם יתחילו, משהשיא נשבר בהפרש של 8 סרטים מהשיא הקודם? ואם היתה הגבלה בכללי האקדמיה, איזו הגבלה היתה מתאימה כאן? בכל זאת, מדובר על לצפות בסרט כל שלושה ימים בממוצע, כשידוע שלא כל הסרטים מוקרנים כל הזמן וקל כל כך לתזמן צפיה כזו. בכל זאת, האקדמיה מורכבת בעיקר מאנשים בתעשיה, שאני מקוה שיש להם גם עבודה. מה שהיה יכול לפתור את זה הוא הקרנות סדירות של הסרטים בבתי הקולנוע לפני שהם מוקרנים לחברי האקדמיה ואפשרות לקהל להביע גם הוא את דעתו ולהשפיע על האקדמיה, אבל גם זה כבר אבוד: רק שני סרטים מבין 31 הסרטים העלילתיים מצאו את דרכם לבתי הקולנוע עד כה: "כלבת" ו"עוד אני הולך".
העולים לשלב 'החמישיות' בכל הקטגוריות המשתתפות בתחרות יוכרזו בחודש אוגוסט. הסרט העלילתי הטוב ביותר הנבחר על ידי חברי האקדמיה יצג את ישראל בקטגורית הסרט הזר הטוב ביותר של תחרות האוסקר 2012 בלוס אנג'לס, שתתקיים בפברואר.
רשימת המתמודדים על פרסי אופיר 2011:
סרטים עלילתיים
"אודם", יהונתן סגל
"אוסטרליה שלי", עמי דרוזד
"אחותי היפה", מרקו כרמל
"אנחנו לא לבד", ליאור הר-לב
"בוקר טוב אדון פידלמן", יוסי מדמוני
"ברקיע החמישי", דינה צבי-ריקליס
"ההתחלפות", ערן קולירין
"הנותנת", הגר בן-אשר
"הערת שוליים", יוסף סידר
"הפנטזיה הגדולה של סימיקו הקטן", אריק לובצקי
"השוטר", נדב לפיד
"התפרקות", נינה מנקס
"חתולים על סירת פדלים", יובל מנדלסון ונדב הולנדר
"יותר איטי מלב", יוני זיכהולץ וינאי גוז
"כלבת", אהרון קשלס ונבות פפושדו
"לא רואים עליך", מיכל אביעד
"לאן נעלם משה איבגי?", אבי מלכה
"מלח ים", איתי לב
"ניקה", ארנון צדוק
"נמס בגשם", דורון ערן
"סלסה תל אביב", יוחנן ולר
"עד סוף הקיץ", נועה אהרוני
"עוד אני הולך", יקי יושע
"עמק תפארת", הדר פרידליך
"פלייאוף", ערן ריקליס
"פלנטה אחרת", עידן זעירא
"רוק בקסבה", יריב הורוביץ
"תליון הרימון", דן תורג'מן
"רסיסים של אהבה", ניסים נוטריקה
"אורחים לרגע" (לשעבר "שקרים בז'"), מאיה קניג
"2 בלילה", רועי ורנר
סרטי תעודה (שלב ב' – 20 מתוך 47 הסרטים)
"איש המרתף", שלומית כרמלי
"ארץ בראשית", משה אלפרט
"בצאת ישראל", מני אליאס
"בת 60 מחפשת אהבה", נילי טל
"דיפלומט", דנה גורן
"הדולפין", דני מנקין ויונתן ניר
"הדירה", ארנון גולדפינגר
"הטורבינה האנושית", דני ורטה
"המורה אירנה", איתמר חן
"חזיונות בלתי פוסקים", דוקי דרור
"ירוק צהוב אדום", דוד גברו
"ירמיהו", ערן פז
"כנרים", אלכס גנטלב
"מבצע נפתלי", ורד ירוחם ואורן רייך
"ממלכת הסוד", ניר טויב
"קוראים לי אחלם", רימה עיסא
"קצוות", טל אביטן
"קרוע", רונית קרצנר
"שלום כיתה ב'", נטע לוי
"I Shot My Love", תומר היימן
[…] בהם נבחרו כבר 20 סרטים מתוך 47 שהוגשו, תוכלו למצוא אצל אידיבי. אותי היא פחות מעניינת. מה שכן, "ארץ בראשית" של משה […]
לא ייתכן שלאורך כל הכתבה לא יוזכר שמם של כל אחד ואחד מהמפיקים של סרטים אלה. כי אלמלא הם היום לא היום סרטים. נא לחזור ולתת את הרשימה עם שמותיהם של כל המפיקים שהפיקו סרטים אלה.
עמרי מרון