מגזין סרטים (עמוד 21)

"אופנהיימר" – ביקורת #1: הקטעים המעניינים נבלעים בבליל שעמום

"אופנהיימר". קיליאן מרפי, בני ספדי.

"אופנהיימר". קיליאן מרפי, בני ספדי.

כריסטופר נולאן ("טנט", "התחלה", "בין-כוכבים"), שכתב וביים את "אופנהיימר" על ג'יי. רוברט אופנהיימר, אבי פצצת האטום, רוצה להרשים, רוצה שיתלהבו ממנו ואוהב לעשות רעש, לא במובן של "מכה גלים" אלא במובן של רמקולים רועמים עד רעידות של הכיסאות באולם. עם "אופנהיימר" הוא רצה לעשות סרט לא שגרתי על אדם חשוב מאוד בהיסטוריה האנושית, ויצא בידיים ריקות. הכול מרגיש כמו הקדמה לקראת משהו שבקושי קורה, וכמעט כל רגע וכל משפט של דיאלוג מכל דמות כמו כוונו לקדימון. כולם מדברים קדימונית וזה לא עובד. במקום להוביל לקטע הבא, בא לך לראות את הסרט שהם מפרסמים.

לחצו לקריאת הכתבה המלאה »

"גולדה" – ביקורת פסטיבל ירושלים: משעמם ועם בחירות תסריטאיות רעות

"גולדה". הלן מירן.

"גולדה". הלן מירן.

"גולדה" של הישראלי זוכה האוסקר גיא נתיב, מבקש לבחון את דמותה של ראשת הממשלה הרביעית של מדינת ישראל, גולדה מאיר, אולם הבעיה היא שהוא מקרטע ברמה הקולנועית ומוטה ברמה האידאולוגית.

לפני ארבע שנים זכה היוצר הישראלי גיא נתיב בפרס האוסקר על סרטו הקצר "סקין" והפך בכך לבמאי הישראלי השני (אחרי משה מזרחי שזכה באוסקר הזר עם סרטו הצרפתי "כל החיים לפניה") שזוכה באוסקר. הסרט הראשון שנתיב ביים לאחר אותה זכיה באוסקר, "גולדה", פתח את פסטיבל הקולנוע ירושלים רגע לפני שיעלה על המסכים בישראל. הוא מתמקד בדמותה של גולדה מאיר, בעיקר בזמן מלחמת יום הכיפורים בשנת 1973, ובהשתתפותם של שני כוכבי הקולנוע המפורסמים: הלן מירן שמגלמת את גולדה מאיר וליב שרייבר בתפקיד הנרי קיסינג'ר.

לחצו לקריאת הכתבה המלאה »

הקומדיה הישראלית "ההילולה" משכה מעל 100 אלף צופים ב-4 ימי הבכורה

"ההילולה". צחי נוי, שלום אסייג.

"ההילולה". צחי נוי, שלום אסייג. צילום: אייל אפרתי.

הקומדיה הישראלית "ההילולה" של שלום אסייג ואריאל בנבג'י משכה מעל 100 אלף צופים בארבעת הימים הראשונים בקולנוע (חמישי עד ראשון, כולל), כך על פי דיווח של חברת ההפצה 'יונייטד קינג'. הסרט מוקרן ב-40 עותקים ובחברה ממאנים למסור את מספר הצופים המדויק, אבל בכל מקרה לא ראינו סרט ישראלי שמגיע לגבהים האלה כבר שנים, להוציא "לשחרר את שולי" שמשך מעל 100 אלף צופים בשלושה ימים (ולא ארבעה כמו "ההילולה"). לשם השוואה, "מכתוב" (שאמנם לא מבוסס על סדרת טלויזיה כמו "שנות ה-90" של "ההילולה", אבל כיכב בו הצמד הטלויזיוני חנן סביון וגיא עמיר) משך למעלה מ-70 אלף צופים בסופ"ש הבכורה.

"ההילולה" אוספת את גלריית הדמויות העשירה של "שנות ה-90" לנסיעה להילולה בקבר 'הבאבא סאלי' בנתיבות, אלא שטעות בדרך מובילה את כולם לשבי בעזה. בין היתר מככבים בסרט שלום אסייגאוולין הגואלשלומי קוריאטאוראל צבריעפר שכטרגרא סנדלרדניאל אסייגאריק משעליצחי נויחי דוידובמוריס כהןהרצל טובי ועוד.

השר קרעי הכריז על רפורמה בתקשורת: חובת הפקות מקור גם לגופים בחו"ל, פיקוח פוליטי על גופי התקשורת

פלייר משרד התקשורת לרפורמה. באדיבות משרד התקשורת.

פלייר משרד התקשורת לרפורמה. באדיבות משרד התקשורת.

שר התקשורת שלמה קרעי פרסם להערות הציבור את עיקרי תזכיר חוק השידורים החדש, קרי רפורמה בתקשורת. בעוד יש בחוק ניצנים של רעיונות טובים (בינהם סטנדרטים אחודים לכלל השוק ואדישות לטכנולוגיה או לארץ המוצא של גוף התקשורת), הוא מעורר כבר עכשיו התנגדויות משום שניכרת בו העדפה לגופים מסוימים שמוצאים חן בעיני הממשלה, החלשתם של גופים חזקים שאינם מוצאים חן בעיני הממשלה, והקמת מנגנוני פיקוח פוליטים על התקשורת.

אלו הם עיקרי תזכיר החוק שפורסמו:

רישום במקום רישיון, הקלות על פרסומות ודמי מנוי
ביטול שיטת הרישיונות והזיכיונות ומעבר לשיטה של רישום בלבד. ינוהלו שני מרשמים: מרשם ספקי תכנים ומרשם ספקי חדשות. כמו כן, יבוטלו רגולציות ותנאים שהיו נהוגים עד כה (למשל אין אפשרות למי שהוגדר פלטפורמה לשדר חדשות או פרסומות, למשל HOT ו-yes).
ההקלה ברישיונות ובזיכיונות תאפשר את כניסתם של שחקנים נוספים למגרש התקשורת בישראל, שעד כה היו מנועים מלעשות זאת (למשל בעלי HOT פטריק דרהי, שמפעיל את גוף החדשות i24news ב-3 שפות שעברית אינה אחת מהן), ובכך תגוון את הדעות. עם זאת, הרחבת השימוש בפרסומות כמקור הכנסה יגרור שיותר גופי תקשורת יתחרו על תקציבי הפרסום ההולכים וקטנים בשוק גם ככה (הרבה מהתקציב הולך לפרסום במנועי חיפוש באינטרנט וברשתות חברתיות), מה שעשוי לגרום להם להתמקד בתוכן סנסציוני ופחות בתוכן איכותי.

הפקות מקור
גופי התקשורת בישראל יחויבו ליצור הפקות מקור על פי גודלם, במקום לפי האם הם נחשבים ערוצי פרסומות (15%) או פלטפורמות (8%). לפי המרשם החדש, מי שיחשב ספק תכנים מקומי או בינלאומי בינוני יחויב בהפרשת 2% לטובת הפקות מקור, ספק תכנים מקומי או בינלאומי גדול יחויב ב-4%, ערוץ ישראלי רשום בינוני ב-6%, ערוץ ישראלי רשום גדול ב-12%.
כמו כן, הפחתת רגולציה כגון כללי נאותות הפקה, חלוקת סוגה עילית לתתי-סוגות וכדומה. החוק יתמקד בסוגה עילית של דוקו ודרמה בלבד, וספק תכנים רשום, בינוני או גדול שאינו בינלאומי או ערוץ ישראלי בעל "היקף פעילות גדול", ידרש להשקיע 15% מהחובה שלו כפי שהוזכרה מעל, בתכני דוקו או בתכנים המיועדים לילדים, לבני נוער, או לגיל הרך.
בפועל, מדובר בקיטון בכמות ההשקעה הנדרשת בהפקות מקור מגופים המחויבים בה כבר היום, אך מאידך ככל הנראה יחויבו גופים חדשים כמו נטפליקס. הפחתת הרגולציה ביחד עם התחרות הגואה על הפרסומות (ראו סעיף קודם) עשויה להביא לעוד פחות תוכן איכותי ויותר סנסציוני. יצוין כי ערוץ 14 נחשב גוף קטן ולכן יהיה פטור מחובת הפקות מקור.

לחצו לקריאת הכתבה המלאה »

"אלף ואחד" – ביקורת פסטיבל ירושלים: תנופת הסיפור הולכת ואובדת

"אלף ואחד". טיינה טיילור.

"אלף ואחד". טיאנה טיילור.

פסטיבל ירושלים 2023 – "אלף ואחד", זוכה פסטיבל סאנדאנס השנה, הוא סרט עצמאי טיפוסי בכך שהוא דרמה על מישהו מסכן, כמעט על גבול של ניצול המסכנוּת, ומציג את הקשיים של חייו עם עצמו, עם הסביבה, עם הנסיבות, בידיעה שלא יהיה סוף לגמרי טוב, גם אם לא נעדר אופטימיות מסוימת.

במקרה הזה, אינז (טיאנה טיילור, ששיחקה בגרסה החדשה של "גברים לבנים אינם יכולים" שעשו משום מה) שמשתחררת מהכלא ומאתרת את בנה טֶרי בן ה-6, שבזמן היעדרה עבר בין בתי אומנה. הסרט מתרחש בניו יורק ב-1994; אין שום סיבה לציון המקום והתאריך בכתובית אחרי שרואים את העיר המוכרת כל כך ושומעים חדשות שמסגירות את התקופה. זה אמור להוסיף אותנטיות, כאילו זה סיפור אמיתי?

לחצו לקריאת הכתבה המלאה »

קופות: "משימה בלתי אפשרית 7" לא עמד בציפיות אבל מראה פוטנציאל רב

"משימה בלתי אפשרית 7: נקמת מוות - חלק 1". טום קרוז, היילי אטוול.

"משימה בלתי אפשרית 7: נקמת מוות – חלק 1". טום קרוז, היילי אטוול.

מותחן ההרפתקאות "משימה בלתי אפשרית 7: נקמת מוות – חלק 1" הגיע בבכורתו בצפון אמריקה לבערך 80 מיליון דולרים בשישה ימים ובקרב 4,327 בתי קולנוע, על פי הערכות. 56.2 מיליון מתוכם נצברו בימות סוף השבוע (שישי עד ראשון), שזה מעט מאכזב בהתחשב בבכורה של קודמו "משימה בלתי אפשרית 6: התרסקות" בשנת 2018 עם כ-61.2 מיליון דולרים; אבל האכזבה האמיתית הגיעה כבר בהקרנות טרום הבכורה שהחלו בשלישי בערב, ועד חמישי (כולל) צברו רק 23.8 מיליון דולרים. אפשר להסתכל על המספרים ככה, אבל אפשר גם לנתח את המגמה היומית שלהם, שהיא בעליה והתחזקות (7 בשלישי, בערך 8.5 ברביעי ובחמישי, 16.7 בשישי, 21.4 בשבת ועוד 18 בראשון, שזה יום מיוחד בארה"ב ולכן סטנדרטי שיש ירידה קלה). עם מגמה כזו, אפשר להבין שלסרט יש דעות חיוביות מקרב הקהל ושהן דוחפות עוד ועוד ציבור ללכת אליו. בזכות זאת יש לו פוטנציאל לתקופה ארוכה בקולנוע – שתביא איתה גם הכנסות גבוהות בקופות. עלות ההפקה של הסרט נאמדת ב-291 מיליון דולרים, לפני הוצאות שיווק.

לחצו לקריאת הכתבה המלאה »

לראשונה מאז 1960: איגוד השחקנים בהוליווד מצטרף לשביתת התסריטאים והוליווד תשותק

"אופנהיימר". קיליאן מרפי.

מנפגעי השביתה: הסרט "אופנהיימר" שקיים את הפרימיירה שלו בבריטניה, נעדר שחקנים על הבמה. בתמונה: קיליאן מרפי.

אחרי איגוד התסריטאים בהוליווד, איגוד השחקנים בהוליווד (SAG-AFTRA) הודיע הלילה (בין חמישי לשישי, שעון ישראל) על שביתה שלו בתעשית הסרטים והטלויזיה. השביתה מתחילה לאחר שפקע ההסכם בין איגוד השחקנים לבין איגוד מפיקי הסרטים והטלויזיה (AMPTP, לא להתבלבל עם איגוד המפיקים PGA), והמגעים לתנאי חידושו כשלו. זוהי הפעם הראשונה שאיגוד השחקנים שובת מאז שנת 1980, והפעם הראשונה שצמד איגודי השחקנים והתסריטאים ישבתו יחד מאז שנת 1960 (טריויה חביבה: בראש איגוד השחקנים עמד דאז רונלד רייגן, שהפך כעבור 7 שנים למושל קליפורניה וכעבור 21 שנים לנשיא ארה"ב).

איגוד השחקנים דורש בין היתר התאמות לעידן הנוכחי – הן באופי הטלויזיה והן ביכולות הטכנולוגיות דוגמת הבינה המלאכותית (AI). אופי הטלויזיה כיום הוא של עונות קצרות יותר (למשל פעם היו נהוגים 24 פרקים בעונה, בעוד היום הסדרות הבולטות מונות רק 10 פרקים ופחות; תהליכי יצירת עונות אורכים יותר זמן וכדומה) ועלייתם של שירותי סטרימינג שבהם התכנים זמינים כל הזמן (פעם השחקנים קיבלו שכר גם עבור שידורים חוזרים בטלויזיה, אבל היום בסטרימינג התוכן זמין ללא הפסקה ואין צורך ב'שידורים חוזרים'). היכולות הטכנולוגיות המתקדמות היום מאפשרות, מעבר לשימוש בתצוגות משחק של שחקנים מפרויקטים קודמים בפרויקטים חדשים, גם ליצור תצוגות משחק חדשות לחלוטין של שחקנים שמעולם לא נראו, או להלביש את פניהם של שחקנים על גבי פעלולנים ושחקנים אחרים.

לחצו לקריאת הכתבה המלאה »

הוכרזו המועמדים לפרסי האמי 2023: "יורשים" ו"האחרונים מבינינו" מובילות

"האחרונים מבינינו". בלה רמזי, פדרו פסקל.

"האחרונים מבינינו". בלה רמזי, פדרו פסקל.

הוכרזו המועמדים לפרסי האמי לטלויזיה 2023 (ה-75 במספר), ובראשם מובילות העונה הרביעית והאחרונה בהחלט של "יורשים" עם 27 מועמדויות, עונת הביכורים של "האחרונים מבינינו" עם 24 מועמדויות, והעונה השניה של "הלוטוס הלבן" עם 23 מועמדויות. "יורשים" קיבעה שיא חדש כשהעמידה 3 שחקנים לפרס השחקן הראשי הטוב ביותר בסדרת דרמה: בריאן קוקס, ג'רמי סטרונג וקיראן קולקין. זו הכניסה הראשונה של קולקין לפרס השחקן הראשי, אחרי שהתמודד בעבר על פרס שחקן המשנה והפסיד אותו באמי הקודם לשותפו ל"יורשים" מת'יו מקפדיין. בסך הכל עד כה צברה "יורשים" בשלוש עונותיה הקודמות 13 פרסים, כולל פעמיים לסדרת הדרמה הטובה ביותר. הסדרה המוגבלת "עצבים" של נטפליקס קטפה 15 מועמדויות.

כוכב "האחרונים מבינינופדרו פסקל הוא השחקן ממוצא לטיני הראשון מאז 1999 (!) שמועמד לפרס השחקן הראשי הטוב ביותר. כוכבת "וונסדיי" ג'נה אורטגה היא השחקנית ממוצא לטיני הראשונה מאז 2007 שמועמדת לפרס השחקנית הטובה ביותר (מאז אמריקה פררה היתה מועמדת ב-2007 על "בטי המכוערת"), והשלישית בכל 75 שנותיו של האמי (הראשונה היתה ריטה מורנו על "9 עד 5" בשנת 1983).

במבט רחב על כלל הקטגוריות שהוכרזו ולא רק הבולטות שבהן, רשת הטלויזיה HBO מובילה עם 127 מועמדויות, ואחריה נטפליקס עם 103 מועמדויות. שירות הסטרימינג 'הולו' (Hulu) גרף 64 מועמדויות, אחריו אפל עם 54 מועמדויות, אמזון (בעזרת שירות 'פריווי', Freevee, ולא רק הפריים שלה) עם 42 מועמדויות, ו'דיסני פלוס' (לבדה, ללא עזרת רשתות אחרות מבית דיסני כגון ABC) גרפה 40 מועמדויות.

במגוון ההתעלמויות של בוחרי האמי אפשר למצוא את "שר הטבעות: טבעות הכוח" של אמזון שלא נכנסה לאף אחת מהקטגוריות הבולטות, בעוד "בית הדרקון" גם היא זכתה להתעלמות די גורפת אבל הצליחה לחמוק לקטגורית סדרת הדרמה הטובה ביותר. שתי הסדרות זכו להשוואות רבות בינהן תוך כדי השידור שלהן.

טקס הענקת פרסי האמי מיועד להתקיים ב-18 בספטמבר, אך מאיימת עליו שביתת התסריטאים בהוליווד (המתקיימת מאז ה-1 במאי) שעשויה להביא לדחייתו באופן משמעותי.

רשימת המועמדים בקטגוריות המובילות לפרסי האמי 2023:

סדרת הדרמה הטובה ביותר
"אנדור"
"סמוך על סול"
"הכתר"
"בית הדרקון"
"האחרונים מבינינו"
"יורשים"
"הלוטוס הלבן"
"הצהובות"

הסדרה הקומית הטובה ביותר
"בית הספר היסודי אבוט"
"בארי"
"הדוב"
"חבר המושבעים" (Jury Duty)
"גברת מייזל המופלאה"
"רק רוצחים בבניין"
"טד לאסו"
"וונסדיי"

לחצו לקריאת הכתבה המלאה »

"משימה בלתי אפשרית: נקמת מוות – חלק ראשון" – ביקורת

"משימה בלתי אפשרית 7: נקמת מוות - חלק 1". טום קרוז, היילי אטוול.

"משימה בלתי אפשרית 7: נקמת מוות – חלק 1". טום קרוז, היילי אטוול.

אחרי שישה סרטים, הראשון שבהם ב-1996(!), סרט "משימה בלתי אפשרית" בכיכובו של טום קרוז כאית'ן האנט הפך להצלחה בטוחה. "נקמת מוות" חולק לשני סרטים שצולמו בזה אחר זה בתקציב של 290 מיליון דולר. למרות ההצלחה המובטחת (בארה"ב הסרט הקודם היה המצליח ביותר בסדרה), וכשטום קרוז חם מתמיד בעקבות ההצלחה האדירה של "אהבה בשחקים: מאווריק", עדיין לא הגיוני לשמוע מסיימון פג (חבר הצוות של אית'ן האנט מאז הסרט השלישי, האחרון עם המספר בשם) בעת צילומי החלק השני: "עדיין לא ראיתי תסריט לאף אחד משני הסרטים."

לחצו לקריאת הכתבה המלאה »

המלצות לפסטיבל הקולנוע ירושלים 2023

"גולדה". הלן מירן.

"גולדה". הלן מירן.

בין ה-13 ל-23 ביולי, יתקיים פסטיבל הקולנוע הבינלאומי ירושלים 2023 (ה-40 במספר). ברשימה זאת אשתדל להתייחס לסרטים שאמורים להיות הבולטים והמעניינים מבין סרטי הפסטיבל.

סרט הפתיחה "גולדה", מסקרן במיוחד, היות ומדובר בפרוייקט בינלאומי חדש של הבמאי הישראלי גיא נתיב, זוכה האוסקר על הסרט הקצר "סקין", בכיכובה של הלן מירן שמגלמת את דמותה של גולדה מאיר בביוגרפיה קולנועית זו.

סרט הנעילה של הפסטיבל הוא הזוכה הגדול בדקל הזהב של פסטיבל קאן, "אנטומיה של נפילה", שבויים על ידי ז'סטין טרייה ועוסק בפרשיית רצח שבה נחשדת אישה ברצח בעלה כשבנם העיוור הוא העד היחיד.
סרטים מעניינים נוספים שיוקרנו בתכנית הבינ"ל בפסטיבל:

לחצו לקריאת הכתבה המלאה »

"חף מפשע" – ביקורת: רגעים קומיים יוצאים מן הכלל

"חף מפשע". רושדי זם, לואי גארל.

"חף מפשע". רושדי זם, לואי גארל.

"חף מפשע" הוא סרט פשע צרפתי, שמצליח לשמור על מיזוג מוצלח של מתח וקומדיה, ובמרכזו דמויות מעניינות ושחקנים טובים.

לואי גארל ("החולמים", "קצין ומרגל") כתב, ביים ומככב בסרט. זה הסרט הרביעי שהוא כתב וביים, וכמו בשלושת הקודמים הוא מגלם דמות בשם אבּל (Abel) אך אין קשר בין הסרטים. הסרט היה מועמד ל-11 פרסי סזאר, כולל לסרט הטוב ביותר, וזכה בשניים: על תסריט (גארל ושני כותבים נוספים) ושחקנית משנה (נעמי מרלן, העוזרת האישית של "המנצחת טאר", "דיוקנה של נערה עולה באש").

לחצו לקריאת הכתבה המלאה »

הסרט הישראלי "החייל הנעלם" עם עידו טאקו יתחרה בפסטיבל לוקרנו 2023

"החייל הנעלם". עידו טאקו.

"החייל הנעלם". עידו טאקו. צילום: דוד סטרז'מייסטר, באדיבות יחסי ציבור.

הסרט הישראלי "החייל הנעלם" של דני רוזנברג ("מותו של הקולנוע ושל אבא שלי גם", "ג'וני ואבירי הגליל") ובכיכובו של עידו טאקו ("סקיי", "כל עוד בלבב") יתחרה במסגרת הבינלאומית (Concorso Internazionale) של פסטיבל לוקרנו 2023 (ה-76 במספר) שבשווייץ.

עלילת הסרט מספרת על שלומי (טאקו), חייל בן 18, שבוחר לערוק משדה הקרב בעזה במהלך מבצע צבאי ויוצא למסע בחזרה לביתו. תוכנית העריקה מסתבכת כאשר מתגלה לשלומי כי מפקדי הצבא משוכנעים כי הוא נחטף בסערת הקרב. תמונתו עומדת להתפרסם בכל אמצעי התקשורת ושלומי, הרחק מאותו שבי לא קיים, מתעורר להבנה כי אינו בורח מהחיילים אשר חשב שרודפים אחריו אלא מזהותו שלו שהפכה לו למלכודת. עוד מככבים בסרט מיקה רייסאפרת בן צורתיקי דיין ושמוליק כהן.

לחצו לקריאת הכתבה המלאה »