מגזין סרטים (עמוד 9)

הוכרזו הזוכים בפרסי אופיר 2024: "קרוב אלי" של תום נשר הטוב ביותר, נרצח הטבח זכה על "הילד"

"קרוב אלי". תום נשר.

תום נשר זוכה בפרס הסרט העלילתי הטוב ביותר על "קרוב אלי". צילום באדיבות האקדמיה לקולנוע וטלויזיה.

הוכרזו הזוכים בפרסי אופיר 2024 (ה-34 במספר) של האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלויזיה, ובראשם קטף "קרוב אלי" של תום נשר ארבעה פרסים כולל פרס הסרט העלילתי הטוב ביותר. הזכיה תשלח את הסרט ליצג את ישראל בהתמודדות על פרס האוסקר 2025 לסרט דובר השפה הזרה הטוב ביותר. עוד זכה הסרט בפרס הבימוי, העריכה והשחקנית הראשית הטובה ביותר להופעת הביכורים של ליה אללוף, שגברה על מועמדות ותיקות כולל רבקה מיכאלי על "הנכס", שהיתה זו המועמדות הראשונה שלה בקריירה. "העיר הזאת" קטף גם הוא ארבעה פרסים, שהיו בקטגוריות הטכניות שקרובות לז'אנר שלו, כגון המוסיקה, הפסקול, העיצוב האמנותי ועיצוב התלבושות. הסרט הקצר "הילד" של יהב וינר ז"ל אשר נרצח בטבח ה-7 באוקטובר 2023, קטף את פרס הסרט העלילתי הקצר הטוב ביותר. שורדת הטבח, אישתו שי לי עטרי-וינר, עלתה לבמה כדי לקבל את הפרס בשמו.

לראשונה מזה 32 שנה, האקדמיה לא העניקה פרס מפעל חיים בטקס, והודיעה כי בחרה במקום, לחלוק כבוד אחרון לחללים ולאלו שקיפחו את חייהם ב-7 באוקטובר ובמלחמת 'חרבות ברזל'. טקס הענקת פרסי אופיר התקיים השנה באקספו תל אביב, בהנחיית התסריטאית גלית חוגי, והוא שודר בשידור ישיר באופן דיגיטלי בלבד, באתר מקו. תמכו בו משרד התרבות והספורט, מועצת הקולנוע, הקרן לעידוד הסרט הישראלי מיסודה של התאחדות ענף הקולנוע בישראל ומפעל הפיס, שיתמוך במענק בקמפיין לקידום הסרט הבין לאומי הטוב ביותר במרוץ לאוסקר.

רשימת הזוכים המלאה בפרסי אופיר 2024:

הסרט העלילתי הארוך הטוב ביותר
"קרוב אלי", תום נשר

לחצו לקריאת הכתבה המלאה »

"חדר המורים" – ביקורת: תסריט חכם ודמויות לא רעות או טובות

"חדר המורים". לאוני בנש.

"חדר המורים". לאוני בנש.

"חדר המורים", סרטו של הבמאי הגרמני ממוצא תורכי, אילקר צ'טאק, הוא דרמה ריאליסטית אינטנסיבית הסובבת את קורותיו של מוסד חינוכי שבין כתליו מתרחשים מקרי גניבה מסתוריים. התסריט החכם שמרכיב דמויות שאף אחת מהן לא באמת רעה או טובה, אלא בעיקר טיפשה או טיפשה פחות, הופך את הסרט הזה לדבר החדש הכי טוב שניתן לראות כעת על המסכים.

לחצו לקריאת הכתבה המלאה »

"אל תוציא מילה" – ביקורת: ניכר שהושקעה מחשבה בעלילה

"אל תוציא מילה". ג'יימס מק'אבוי.

"אל תוציא מילה". ג'יימס מק'אבוי.

"אל תוציא מילה" הוא מותחן מעניין כשבחלקו האחרון מגיע העימות המדמם שיודעים שיגיע. אמנם אין יותר מדי דברים מיוחדים, יוצאי דופן או מפתיעים, אך זה עשוי טוב וניכר שנעשתה מחשבה בכתיבה.

בן דלטון (סקוט מקנירי), אשתו לואיז (מקנזי דיויס) ובתם אגנס בת ה-11, אמריקאים שעברו להתגורר בלונדון, נופשים באיטליה. במהלך החופשה שלהם הם פוגשים משפחה בריטית: אבא פּאדי (ג'יימס מקאבוי), אמא קירה ובנם אנְט שהוא בערך בגיל של אגנס ואינו מדבר (הוא… לא יכול להוציא מילה).

לחצו לקריאת הכתבה המלאה »

"תמימות" – ביקורת: ריבוי נקודות המבט מרים את העלילה

"תמימות".

"תמימות".

סרטו של הירוקזו קורה-אדה "תמימות" שזכה לפני כשנה ורבע בפרס התסריט בפסטיבל קאן, מגיע באיחור מאוד לא אלגנטי למסכי ארצינו ומעבר לתרגום הקצת מעפן של שם הסרט ("מפלצת" ביפאנית, באנגלית וברוב השפות האחרות, אם כי גם באיטליה ובצרפת הוא תורגם ל"תמימות", משום מה), גם היצירה עצמה קצת מקרטעת ואני חושש שאלמלא הטריק התסריטאי שבו נעשה שימוש, בסגנון "ראשומון" של קורוסאווה, הסרט לא היה מספיק מעניין בפני עצמו.

לחצו לקריאת הכתבה המלאה »

"שקר גאוני" – ביקורת: לאישיות של הדמות הראשית חסרים עוד צדדים

"שקר גאוני". קלינה ליאנג.

"שקר גאוני". קלינה ליאנג.

"שקר גאוני" (במקור: Bad Genius) הוא דרמת מתח, שבו במקום חבורה ששודדת בנק יש קבוצה של בני נוער שמרמים יחד במבחנים במכללה. הסרט מבוסס על סרט תאילנדי (הסרט התאילנדי הכי מצליח בתאילנד ב-2017, שגם הוליד סדרת טלוויזיה) ולדמויות הראשיות קוראים אותו דבר! השחקן המוכר היחיד הוא בנידיקט וונג, בעל תפקיד משנה בסרטי מארוול.

לחצו לקריאת הכתבה המלאה »

הוכרזו הסרטים הישראלים בפסטיבל חיפה 2024: "הנכס" של דנה מודן ו"על כלבים ואנשים" מונציה

הוכרזו הסרטים הישראלים בפסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה 2024 (ה-40 במספר), ובינהם "על כלבים ואנשים" של דני רוזנברג שהוקרן בפסטיבל ונציה, "הנכס" של דנה מודן, "חיים ללא כיסוי" של תום שובל ו"יום באמסטרדם" של נסיכת האינדי הישראלי רוני קידר.

החידוש השנה הוא ביטול ההפרדה בין התחרויות העלילתית והתיעודית כך שתתקיים 'תחרות הקולנוע הישראלי' לכלל הסרטים הישראלים. המנהל האמנותי של הפסטיבל, ירון שמיר, טוען כי ההחלטה אמנותית: "מתוך הכרה שהתבססה גם בפסטיבלי הקולנוע החשובים בעולם (קאן, וונציה, ברלין, לוקרנו, קרלובי וארי ועוד), בכך שאין סוגה אחת חשובה או יצירתית יותר מהאחרת." אפשר גם שהאיחוד נובע מבעיות תקציב (פחות קטגוריות לממן), בכל זאת, אנחנו בשנת מלחמה. אגב כך, נזכיר שטבח ה-7 באוקטובר 2023 התרחש ביומו האחרון של הפסטיבל אשתקד.

פסטיבל חיפה יתקיים כמיטב המסורת בחול המועד סוכות, 15 עד 26 באוקטובר.

תחרות הקולנוע הישראלי
"אאוטסיידר. פרויד" (תיעודי), יאיר קדר
"בנות כמונו" (עלילתי), לי גילת
"הבורג שחסר לי" (תיעודי), ניצן טל
לחצו לקריאת הכתבה המלאה »

קופות: בכורה ענקית ל"ביטלג'וס ביטלג'וס" של 110 מיליון דולרים בצפון אמריקה

"ביטלג'וס ביטלג'וס". מייקל קיטון.

"ביטלג'וס ביטלג'וס". מייקל קיטון.

קומדית האימה "ביטלג'וס ביטלג'וס" שמחזירה את הבמאי טים ברטון והשחקן מייקל קיטון לדמות שהציגו בסרט יחיד ב-1988, עלתה בבכורה בצפון אמריקה עם 110 מיליון דולרים בקרב 4,575 בתי קולנוע, על פי הערכות. זוהי בכורה מרשימה מאד, ואמנם היו כבר איתותים לפני סוף השבוע שהמספרים של "ביטלג'וס ביטלג'וס" יהיו גבוהים – בכל זאת בפועל יש ממה להתפעל.

זוהי הבכורה השניה בגובהה לחודש ספטמבר מכל הזמנים, במקום "זה: חלק 2" של שנת 2019 (עם 91 מיליון דולרים) ואחרי קודמו "זה" מ-2017 (עם 123 מיליון דולרים). זוהי גם הבכורה השלישית בגובהה לשנת 2024, אחרי "דדפול & וולברין" עם 211.4 מ"ד ו"הקול בראש 2" עם 154.2 מ"ד.

לחצו לקריאת הכתבה המלאה »

"ביטלג'וס ביטלג'וס" – ביקורת #2: קריצה נוסטלגית ולא מעבר

"ביטלג'וס ביטלג'וס". מייקל קיטון, וינונה ריידר.

"ביטלג'וס ביטלג'וס". מייקל קיטון, וינונה ריידר.

26 שנים אחרי יציאת הסרט הראשון, מגיעה אלינו "ביטלג'וס ביטלג'וס", קומדיית האימה שחוזרת אל הדמויות האהובות וממשיכה בקפיצת זמן בהתאמה את עלילותיהן עם שדים, רוחות והעולם שמעבר. יש הישענות מאוד גדולה על הנוסטלגיה מהסרט הראשון, ולחיוב היא נעשית ללא חזרתיות עלילתית, אלא רק בקריצות בטוב טעם. הבעיה היא שהעלילה שכן קיבלנו לא מאוד מעניינת ומתפרשת ליותר מדי כיוונים. לפחות נשאר להנות מהעיצוב המושקע. למי שלא ראו או אהבו את הסרט הראשון אין מה לצפות בחדש, ולא בטוח שזו צפיית חובה גם למי שכן.

לחצו לקריאת הכתבה המלאה »

"ביטלג'וס ביטלג'וס" – ביקורת #1: יזכיר למעריצי הסרט הראשון למה הם אוהבים אותו

"ביטלג'וס ביטלג'וס". מייקל קיטון.

"ביטלג'וס ביטלג'וס". מייקל קיטון.

"ביטלג'וס ביטלג'וס" הוא סרט המשך בעל שם נהדר לסרט מ-1988, וחלק מגל הנוסטלגיה האיום ששוטף את הוליווד ביותר-מדי-השנים-האחרונות שכולל החייאה של סדרות טלוויזיה ("ויל וגרייס", "פרייז'ר" ועוד) וסרטי המשך לסרטים אהובים ומצליחים. על כל "אהבה בשחקים: מאווריק" שהצליח מאוד, נעשים גם עוד "השוטר מבוורלי הילס" (שבא והלך), והשנה גם נזכה -לא לבקשת הקהל- ב"גלדיאטור 2" ואחרים. הסרט לא ממש עומד בפני עצמו, ומעריצי הסרט הראשון ישמחו לחזור לאווירה ולדמויות שהם מכירים ואוהבים, אך יתאכזבו מהתוצאה.

לחצו לקריאת הכתבה המלאה »

הקלטות מחקירות נתניהו יוקרנו כסרט תעודה לא-גמור "תיקי ביבי" בפסטיבל טורנטו 2024

"סיירת מטכ"ל". בנימין נתניהו.

בנימין נתניהו מתוך "סיירת מטכ"ל". צילום: דנור גלזר, באדיבות HOT.

הקלטות מחקירות ראש ממשלת ישראל בנימין "ביבי" נתניהו בחשד לשוחד, מרמה והפרת אמונים מהשנים 2016-2018, יוקרנו בתור סרט תעודה לא גמור בשם "תיקי ביבי" (ש.ל.ר, The Bibi Files) בפסטיבל טורונטו 2024 (ה-49 במספר) שבקנדה, כך על פי פרסום בוראייטי. את הסרט מפיק הבמאי זוכה האוסקר אלכס גיבני ("סיינטולוגיה וכלא האמונה") שכבר עסק במדינת ישראל עם סרטו "ימי האפס" (2016) אודות וירוס המחשבים הסְטוֹקְסְנֶט (Stuxnet), וביקר אצלנו במסגרת ההכנה שלו. מביימת אלכסיס בלום היהודיה-מצד-אביה, שותפתו של גיבני לסרט אודות מייסד רשת הטלויזיה פוקס ניוז, רוג'ר איילס (שככל הידוע לי לא הוקרן בישראל).

על פי הפרסום, הסרט כולל הקלטות מודלפות מתוך החקירות עצמן של בנימין נתניהו, של אישתו שרה, של בנו יאיר, של ניר חפץ ועוד. כמו כן, יופיעו ריאיונות עם אישים בכירים בישראל כגון אהוד אולמרט, עמי איילון ואחרים, כמו גם עם פרשן חדשות 13 רביב דרוקר.

לחצו לקריאת הכתבה המלאה »

"רצח ממבט ראשון" – ביקורת: טריק אולי מלהיב מסתיר יצירה די גנרית

"רצח ממבט ראשון". ווילה פיצג'רלד.

"רצח ממבט ראשון". ווילה פיצג'רלד.

הסלאשר של ג'יי טי מולנר "רצח ממבט ראשון", מהווה מחווה לסרטי האימה הקלאסיים של שנות ה-70 ובעיקר מתהדר בטריק עלילתי שעשוי להלהיב צופים מסויימים. אבל הטריק משמש יותר בתור גימיק שמאפשר לסרט לשחק עם תודעת הצופה באופן מלאכותי, מאשר ככלי שיש לו משמעות תמטית או רעיונית כלשהי, ובסופו של דבר אנחנו נשארים עם יצירה די גנרית ומחווה ריקה לעידן הזהב של הקולנוע.

לחצו לקריאת הכתבה המלאה »

"הרוע אינו קיים" – ביקורת: חסך משמעותי בעלילה

"הרוע אינו קיים".

"הרוע אינו קיים".

לאחר "גלגל המזלות" ו"הנהגת של מר יוסוקה" המשובחים, חוזר אלינו ריוסוקה המגוצ'י עם סרטו "הרוע אינו קיים", שמצליח לאכזב באופן מפתיע, בעיקר בגלל חסך משמעותי במרכיב העלילתי, אשר היה האלמנט הבולט בסרטיו הקודמים וכאן חסר נוכחות של ממש. לחצו לקריאת הכתבה המלאה »