סרטי הקולנוע של וודי אלן: 40- "כשתפגשי זר גבוה ומסתורי" (2010)

"כשתפגשי זר גבוה ומסתורי". וודי אלן, אנטוניו בנדרס, נעמי ווטס.

"כשתפגשי זר גבוה ומסתורי". וודי אלן, אנטוניו בנדרס, נעמי ווטס.

בסרט "כשתפגשי זר גבוה ומסתורי" מתנגן על רקע הכתוביות בפתיחה ובסיום השיר When You Wish Upon a Star המקסים בגרסה של ליאון רדבון. שם הסרט, המנוסח כמו דברי נבואה של מגדת עתידות, כל כך ארוך במקור (You Will Meet a Tall Dark Stranger) שהוא מופיע בשלוש שורות.

"כשתפגשי זר גבוה ומסתורי" הוא הסרט הרביעי ברציפות שאלן כתב וביים אך לא משחק בו. גם בבא הוא לא מופיע, רצף של חמישה סרטים מאחורי המצלמה בלבד, שיא חדש בשבילו.

הסרט מתחיל ברחוב, שיהיה לנו ברור ש"חזרנו" לאנגליה. הלנה (ג'מה ג'ונס, ששיחקה את אמן של הדמויות הראשיות ב"על תבונה ורגישות" ו"יומנה של בריג'יט ג'ונס") יוצאת ממונית שחורה ולפני שהיא נכנסת ליעדה מתחילה הקריינות עם ציטוט ממקבת (כי אנחנו באנגליה, ארץ מוצאו של שייקספיר, הבנתם?). היא מגיעה בפעם הראשונה אל קריסטל (פולין קולינס), מגדת עתידות, כי היא לא מרוצה מהפסיכיאטר והכדורים שהוא נתן לה. הלנה, חובבת השתייה, ניסתה להתאבד אחרי שבעלה אלפי עזב אותה אחרי 40 שנה יחד. היא מתחילה ללכת אל קריסטל באופן קבוע. לפני נישואיה עבדה כמעצבת תלבושות בתאטרון (כמו אליס ב"אליס").

"כשתפגשי זר גבוה ומסתורי". נעמי ווטס.

"כשתפגשי זר גבוה ומסתורי". נעמי ווטס.

סאלי (נעמי ווטס), בתם היחידה של הלנה ואלפי אחרי מות אחיה פול, היא בעלת תואר ראשון באמנות עם רקע בהיסטוריה של האמנות (בדומה לוויקי ב"ויקי כריסטינה ברצלונה"). היא עובדת כעוזרת אישית של גרג קלמנטה (אנטוניו בנדרס), מנהל גלריה לאמנות נשוי. בעלה של סאלי, רוי צ'נינג (ג'וש ברולין, "מלינדה ומלינדה") בן ה-38, למד רפואה וזנח הכול כדי להיות סופר. הוא פרסם ספר אחד ומתפרנס מעבודות מזדמנות. סאלי רוצה ומתכוונת שיהיו להם ילדים. יש פלאשבק להיכרות שלהם (לא משהו מיוחד) ורוי משחק פוקר עם חבריו, ביניהם הנרי סטרנגלר (יואן ברמנר, "טריינספוטינג", "נקודת מפגש"), בדירה שבה ניצב פסנתר קטן.
דִיאה (פרידה פינטו, שנתיים אחרי "נער החידות ממומביי") עוברת לדירה מעבר לכביש ורוי נכבש ביופיה. היא מנגנת בגיטרה, מאורסת לבחור בשם אלן ותמיד לבושה באדום.

"כשתפגשי זר גבוה ומסתורי". נעמי ווטס, אנתוני הופקינס.

"כשתפגשי זר גבוה ומסתורי". נעמי ווטס, אנתוני הופקינס.

הקריין מספר לנו שאלפי התעורר באמצע הלילה מזיע ומאז לא ישן טוב. אחרי הגירושין אלפי שפרידג' (אנת'וני הופקינס) קונה מכונית ספורט לבנה עם גג נפתח (אחרי זה גם רוי נוסע במכונית לבנה עם גג נפתח) ומחליט להתחתן עם מישהי שהוא מכיר מזה חודשיים: שרמיין (לוסי פאנץ'), פרחה בלונדינית שופעת עם מחשופים נדיבים. היא שחקנית צעירה שהכירו כשבאה אל אלפי כנערת ליווי (הפרש הגילים ביניהם במציאות: 40 שנה). זהו סרטו הראשון של תיאו ג'יימס (סרטי "מפוצלים") כריי ריצ'רדס, יפיוף בחדר הכושר של אלפי ושרמיין. אחרי נישואיהם אלפי נוסע במונית ורואה במקרה את שרמיין יוצאת מבית מלון, בדומה להתרחשויות ב"נקודת מפגש" וב"סקופ" שגם הם התרחשו בלונדון, ויקרה גם ב"יסמין הכחולה" בניו יורק.

אז מה יש לנו פה? מדע מול הלא נודע (ויכוח שעלה גם ב"קומדיה סקסית של ליל קיץ"), גורל, אנשים לא מאושרים בנישואיהם, בגידות, גברים עם נשים צעירות מהם, ומוזכרים: איידס, ויאגרה, פריז, האופרה Lucia di Lammermor מאת גאטנו דוניצטי. גרג אומר למאהבת שלו שהוא חלם עליה, כמו שעושה רנדי (הנרי קאוויל) למלודי (אוון רייצ'ל ווד) ב"מה שעובד".

"כשתפגשי זר גבוה ומסתורי". ג'וש ברולין, נעמי ווטס.

"כשתפגשי זר גבוה ומסתורי". ג'וש ברולין, נעמי ווטס.

הסרט מתאים ל"עולם" של "מה שעובד" אבל עוד פחות טוב ממנו. יש רגע נהדר: קריסטל פותחת לאלנה בקלפי משחק, וקטע יפה שבו רוי רואה את אשתו מתפשטת דרך חלון מעבר לכביש כפי שהסתכל על זאת שהוא בדירתה. זווית הראייה משנה את דרך ההסתכלות שלו עליה. אך זה קורה מאוחר מדי (בסרט) ולא מוביל לשום דבר.
סאלי (ווטס) אומרת לאמה (ג'ונס): .I need to change my life [אני צריכה לשנות את חיי.] (ראו "אשה אחרת".)
ושרמיין (פאנץ') לאלפי (הופקינס): .Your face is all red [הפנים שלך לגמרי אדומים.] (ראו רשימה בסקירה על "רגשות".)

הסרט בן 98 דקות וגם זה ארוך מדי בשבילו אבל הבעיה בתסריט ולא באורך שלו. מה תורמת הקריינות? למה היינו צריכים לראות את דיאה מודיעה להוריה, לארוסה ולמשפחתו שהיא מבטלת את החתונה?

"כשתפגשי זר גבוה ומסתורי". ג'וש ברולין, פריידה פינטו.

"כשתפגשי זר גבוה ומסתורי". ג'וש ברולין, פריידה פינטו.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?