כתב אישום נגד מוקי גרידינגר: פורום פילם סירבה לספק סרטים למתחרים

אחרי חצי שנה של הליך שימוע, הרשות לתחרות הגישה כתב אישום נגד מוקי גרידינגר, בעל השליטה בחברת ההפצה 'פורום פילם' בגין הפרת תנאי מיזוג בנסיבות מחמירות, כך על פי דיווחים של דה מרקר וגלובס. תנאי המיזוג המופרים לפי כתב האישום הם של 'פורום פילם' עם 'א. ד. מטלון' דרך סירוב להפיץ סרטי קולנוע בבתי קולנוע מתחרים, והעונש המירבי בגין העבירה הינו 5 שנות מאסר.

פורום פילם מבית חברת 'תיאטראות ישראל' (לצד רשתות הקולנוע 'יס פלנט' ו'רב חן'; וגם היא חברה בת של 'סינוורלד', Cineworld) נחשבת היום לחברת הפצת הסרטים הגדולה בישראל, בכך שארבעה מתוך ששת האולפנים הגדולים מפיצים את סרטיהם דרכה: דיסני, פוקס, סוני ופראמאונט. הקשר עם חלק מהאולפנים נובע מהמיזוג עם חברת 'א. ד. מטלון' שאירע בשנת 2010, אז הגבילה רשות התחרות את החברה באמצעות "חובת אספקה", במסגרתה היא מחויבת למכור סרטים שלה להקרנה בבתי קולנוע מתחרים בתנאים מסוימים. על פי כתב האישום שהגישה הרשות, פורום פילם סירבה באופן שיטתי בין השנים 2015-2019 (עת הפכה החקירה גלויה, כשפשטו חוקרי הרשות על משרדי פורום פילם בהרצליה), לספק סרטים לקולנוע לב תל אביב בדיזנגוף סנטר. עיקר ההפרות מתיחס לסרטי ילדים של דיסני, ובהם "הדינוזאור הטוב" (2015), "פינאטס" (2015), ו"ראלף שובר את האינטרנט" (2018).

כוונת הרשות להגיש כתב אישום נגד גרידינגר נמסרה לו בשבוע שעבר, ובתגובה הוא שיגר מכתב לראש הרשות, מיכל הלפרין, במטרה להגיע להסכמות במקום כתב אישום. לטענתו, ברשות דרשו בין היתר תשלום קנס של כ-3 מיליון ש"ח: "אף חברה בישראל מעולם לא שילמה סכום כזה, וגם לא הועמדה לדין, בעקבות הפרה של תנאי מיזוג בלבד. במקרה הדומה ביותר לזה שלנו – מקרה סטימצקי, שם גובש צו מוסכם לפיו – שילמה סטימצקי רק מחצית מהסכום הזה."

במכתב לרשות, נכתב: "מצער שבחרת לפעול כנגד פורום פילם כשהיא בשיא חולשתה. עולם התרבות קורס כולו ובכללו תעשיית הקולנוע. החברה סגורה, כאלף עובדים שלנו יושבים בבית. אין סרטים להפיץ, בתי הקולנוע נעולים על בריח, ואין צפי של חזרה לפעילות. למרות זאת בכוונתכם להגיש כתב אישום כנגד פורום פילם, או לחילופין דרשתם קנס חסר תקדים. דווקא עכשיו. לא ברור לנו אילו שיקולים מנחים אתכם כשאתם בוחרים לנהל הליך פלילי, שתוצאותיו יוודעו – במקרה הטוב – בעוד שנתיים או יותר, כשאף אחד מכם כבר לא יהיה בתפקידו הנוכחי, ואחרי בזבוז בלתי נתפס של משאבי ציבור. ובעוד שידוע לך כי עצם ניהול הליך פלילי נגד החברה בתקופה זו בה האתגר הגדול של חברות, ובוודאי של חברה כמונו שמצויה בחזית הפגיעה של משבר הקורונה, כאשר 100% מבתי הקולנוע בישראל סגורים, יצר נזק אדיר. ככל שמצבנו החמיר יותר וכאשר החברה מדממת בכל חודש בסכומי עתק, כך הקו הקשוח מולנו התחזק באופן שקשה להבין. האם זו באמת החלטה סבירה, האם זה עולה בקנה אחד עם מטרת הרשות, האם זה הזמן לנקוט בצעד חסר תקדים כנגד עסק שהתנהל ללא רבב במשך 90 שנה כאשר הוא נמצא על סף התהום? אני שב ומבקש ממך בכל לשון של בקשה לשקול את הנושא מחדש."

במכתב מתיחס גרידינגר להווה של 'פורום פילם' ותעשית הקולנוע, אולם נזכיר כי החשדות מתיחסים לשנים 2015 עד 2019, השנים שבהן היו עסקים אלו עבורו חזקים ואיתנים בהרבה מהיום. החברה-האם, 'סינוורלד', סיימה את המחצית הראשונה של 2019 עם רווח נקי של 290 מיליון דולרים. בדצמבר 2019 הכריזה על כוונתה לרכוש את מפעילת בתי הקולנוע הגדולה בקנדה 'סינפלקס' (Cineplex) תמורת 1.65 מיליארד דולרים במזומן, לפי שווי פעילות של 2.1 מיליארד דולרים. העסקה היתה הופכת את 'סינוורלד' לרשת בתי הקולנוע הגדולה בעולם עם 8,906 מסכים, מעל 8,043 מסכים שיש לרשת 'איי-אמ-סי' המובילה; ולהערכתה של 'סינוורלד' היתה מביאה אותה להכנסות של 5.9 מיליארד דולרים עם רווח תפעולה (EBITDA) של 1.3 מיליארד דולרים בשנה.

הניסיון לרכוש את 'סינפלקס' בידי 'סינוורלד' נחשב כבר אז כמסוכן לאחרונה, משום שגם ככה היתה ממונפת בעקבות רכישת רשת בתי הקולנוע 'ריגאל' (Regal) בפברואר 2018 תמורת 5.8 מיליארד דולרים במזומן ובחוב. 'סינוורלד' התקדמה בכל זאת בניסיון הרכישה, עד שמחלת הקורונה התפשטה בעולם, גרמה לסגרים במדינות הגדולות בעולם ובתי הקולנוע בהן נסגרו. שווי החברה בבורסה קרס בכ-93 אחוזים מהשיא של אפריל 2019 (תודה לדה מרקר על המספרים), ואילץ את גרידינגר למכור 8 אחוזים ממניות החברה במרץ 2020 ולסגת מרכישת 'סינפלקס' בחודש יוני.

לצד כל זאת, בשלהי 2018 סיימו אולפני דיסני לרכוש את אולפני פוקס, ואז ככל הנראה החלו ברשות לתחרות לבדוק את ההשפעה על 'פורום פילם'. באותה השנה, אולפני פאראמאונט, שצימצמו את שיתוף הפעולה הבינלאומי שלהם בהפצה עם אולפני יוניברסל (דרך החברה המשותפת UIP), הצטרפו להפצה בידי פאראמאונט, וכך 'פורום פילם' חלשה על הפצת סרטיהם של ארבעת האולפנים הגדולים (מתוך 6).

[…] הנסיגה הזו גרמה לסכסוך משפטי בין שתי החברות, שמצטרפת לכתב האישום שהוגש נגד גרידינגר בישראל בעקבות סירוב למכו…. (עודכן […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?