4 סרטים ישראלים לפסטיבל קאן 2021: "הברך" ו"הכוכב" של לפיד, "ויהי בוקר" של קולירין, "מחברות שחורות" של אלקבץ

"הברך". נור פיבק, אבשלום פולק.

"הברך". נור פיבק, אבשלום פולק. צילום: אבשלום פולק.

ארבעה סרטים ישראלים יוקרנו בפסטיבל קאן 2021 (ה-74 במספר) שבצרפת: "הברך" של נדב לפיד ("הגננת", "השוטר") יתחרה בתחרות הרשמית, ילווה אותו הסרט הקצר של לפיד "הכוכב" בהקרנה מיוחדת, וישתתפו גם "ויהי בוקר" של ערן קולירין ("ביקור התזמורת") במסגרת התחרותית 'מבט מסוים' (Un Certain Regard) והסרט "מחברות שחורות" של שלומי אלקבץ בהקרנות המיוחדות. תהיה זו הפעם הראשונה מזה עשור שסרט ישראלי – "הערת שוליים" – התחרה על דקל הזהב בתחרות הרשמית של קאן.

תהיה זו הפעם השניה של לפיד בפסטיבל, אחרי "מיומנו של צלם חתונות" שהוקרן ב-2016. מאז הפך לישראלי הראשון שזכה בפרס דב הזהב של פסטיבל ברלין עם "מילים נרדפות". "להציג שני סרטים בפסטיבל קאן זה כמו לחפור, למצוא את האוצר ואז למצוא עוד אחד", מסר לפיד. "אני מאושר כמובן עד השמיים על [קבלתו] של 'הברך' לתחרות הרשמית, סרט שאני מרגיש שחצבתי, כמו את סרטי הקודמים ואולי אפילו יותר, ממעמקי הנשמה והראש והגוף שלי ונדמה לי כשאני מביט בו שאלה שנות חיי מפוזרות על המסך. אני מאושר לא פחות על 'הכוכב' סרט שנעשה בשיא אימת המגפה בתחושה של אושר ותאוות חיים, כאילו יותר משצילמנו אותו, רקדנו אותו. בשני הסרטים האלה יש לי שותפים רבים וההישג הזה שייך להם ממש כמו לי. אחרי שנת מחלה וקפאון, קאן יהיה כמו לידה מחודשת לקולנוע. כולנו שוב ניווכח שהקולנוע הוא אחת ההמצאות הגדולות של המין האנושי וששום דבר לא יפה יותר מסרט יפה."

קולירין הוא שועל פסטיבל קאן ותיק יותר, ותהיה זו הפעם השלישית שלו שם – ספציפית אפילו במסגרת 'מבט מסוים', אחרי "ביקור התזמורת" (זוכה פרס השופטים של המסגרת ב-2007) ו"מעבר להרים ולגבעות" שהשתתף ב-2016. "אני שמח ומאושר לחזור לקאן ובמיוחד למסגרת 'מבט מסוים'. זו הפעם השלישית שאהיה שם, ואני שמח במיוחד שזה עם הסרט הזה, שהוא כולו מהמסעות היפים שעשיתי בחיי, לצד האנשים היפים ביותר, בתוך המציאות השבורה והפצועה שלנו כאן ואני מצפה בכליון עיניים דווקא בעת הזו, לפגישה שלו עם הקהל."

"ויהי בוקר".

"ויהי בוקר". צילום: שי גולדמן.

"הברך" של לפיד מספר על במאי קולנוע באמצע שנות הארבעים לחייו (אבשלום פולק, "ילדי ראש הממשלה"), אשר מגיע לישוב נידח בקצה המדבר להקרנת אחד מסרטיו. הוא פוגש שם ביהלום (נור פיבק, סרט ביכורים), פקידה במשרד התרבות, ומוצא עצמו מנהל שני קרבות אבודים: האחד נגד מות החופש האומנותי בארצו, השני נגד המוות של אמא שלו.

"הכוכב" של לפיד נוצר במהלך ובהשראת התפשטות מגיפת הקורונה. עלילתו מתנהלת בעולם מבוהל, עטוף ומרוחק, מוכה באימת המגפה ובו אישה (נעמה פרייס, בת זוגו של לפיד) נחושה לקבל נשיקה, שפתיים אל שפתיים, מהכוכב של חלומותיה (תום מרסייה, "מילים נרדפות").

"ויהי בוקר" של קולירין מספר על סמי, אזרח ישראלי ממוצא פלשתיני, שנוסע עם משפחתו לחתונת אחיו בכפר ילדותו. אלא שבדרכו חזרה חיילים מבקשים מהם לחזור על עקבותיהם, והמשפחה נאלצת לבלות את הלילה בבית הוריו. גם בבוקר מגלה סמי מחסום צבאי ופקק ענק ביציאה מהכפר, והוא מוצא עצמו כלוא בכפר הולדתו, תוהה על זהותו ועל שיוכו הלאומי.

"מחברות שחורות". רונית אלקבץ, שלומי אלקבץ.

"מחברות שחורות". רונית אלקבץ, שלומי אלקבץ. צילום: שלומי אלקבץ.

"מחברות שחורות" של שלומי אלקבץ הוא גרסת סרט לסדרה בת 5 פרקים שתשודר בקרוב ב'כאן 11', ועוסקת באחותו, השחקנית והקולנוענית רונית אלקבץ. הסרט מורכב מיומני וידאו משפחתיים שצולמו בין השנים 1988-2016, כולל חומרי גלם שצולמו לסרטיהם המשותפים של האחים "ולקחת לך אישה", "שבעה" ו"גט".

פסטיבל קאן ישוב השנה להתקיים באופן פיזי (אחרי שאשתקד מגיפת הקורונה צמצמה אותו למיני-מהדורה אינטרנטית), בין ה-6 ל-17 ביולי. צלם הקולנוע שי גולדמן צילם הן את "הברך" והן את "ויהי בוקר".

[…] הסרטים הישראלים מצטרפים אל הארבעה שכבר הוכרזו: "הברך" ו"הכוכב" של נדב לפיד, "ויהי בוקר" […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?