כריסטופר נולן עובר מאולפני וורנר אל יוניברסל; סרטו יעסוק ברוברט אופנהיימר ופצצת האטום

"טנט". כריסטופר נולן, ג'ון דיויד וושינגטון.

כריסטופר נולן עם ג'ון דיויד וושינגטון על הסט של "טנט".

אחרי 19 שנים ו-9 סרטים, הקולנוען הפופולרי כריסטופר נולן ("טנט", "התחלה", "האביר האפל") עוזב את אולפני האחים וורנר ועובר אל אולפני יוניברסל, שיפיקו את סרטו הבא אשר יעסוק בפיזיקאי היהודי-אמריקאי רוברט אופנהיימר, ראש 'פרויקט מנהטן' ליצירת פצצת האטום ממלחמת העולם השניה, כך לפי דדליין. פרויקט הסרט על אופנהיימר נמצא בחיתוליו יחסית, אבל הוא צפוי להיכנס לתהליכי הפקה בתחילת 2022.

נולן הוא במאי עם תשוקה למסך הגדול של בתי הקולנוע, ונטען כי הוא דחף את אולפני וורנר להקדים ולהוציא את סרטו האחרון "טנט" אל בתי הקולנוע בין היתר כדי לסייע להם לצלוח את מגיפת הקורונה, אך לבסוף ההחלטה הזו לא השתלמה כלל והם הפסידו כסף רב ("טנט" עלה כ-205 מיליון דולרים על פי הערכות, ובצפון אמריקה שם לאולפנים יש את מקסימום ההכנסות, הוא הכניס פחות מ-60 מיליון דולרים). הצריבה הזו סייעה לדחוף את וורנר אל ההחלטה לעבור להפצה מקבילה לקולנוע ולסטרימינג של כל סרטיהם מ-2021, מה שהקים תרעומת עצומה בקרב הקולנוענים-הכוכבים שלהם כמו נולן ודני וילנב ("בלייד ראנר 2049" ובקרוב "חולית"). וורנר לא תיאמו את המהלך עם איש מהקולנוענים, ואלה קיבלו את ההודעה בהפתעה, מהתקשורת, ופעלו בהתאם עם לשון משוחררת על אף שההחלטה נגעה לסרטי 2021 בלבד, לכאורה.

נולן היה המשוחרר ביותר, והיה די ברור שהוא שוקל את המשך צעדיו עם וורנר בעקבות המהלך. עם זאת, היה קשה לצפות מה יעשה, משום שסרטיו יקרים מאד להפקה, ומרבית האולפנים אינם מסוגלים לעמוד בהוצאות שכאלו (כל כך יקרים ולפעמים מסוכנים, שוורנר נאלצו להתחלק ב"בין כוכבים" – ואולפני פאראמאונט הפיצו מחוץ לצפון אמריקה). אמנם אין לו חוזה טאלנט קבוע אצל וורנר (כמו קלינט איסטווד, אגב), אבל שני הצדדים הרוויחו יופי מהנאמנות הקבועה בינהם (זה את הכיסים העמוקים והם את ההכנסות במיליארדים בבתי הקולנוע). הערכות בתעשיה גורסות כי אצל וורנר, לנולן יש את המילה האחרונה באשר לגרסה הסופית של הסרט ואין רשות לאולפנים להתערב לו, והוא מקבל 20 אחוזים מהרווחים בקולנוע.

"בין כוכבים". מתיו מקונוהיי, כריסטופר נולן.

"בין כוכבים". מתיו מקונוהיי, כריסטופר נולן.

הפסקת הלויאליות של נולן לוורנר היא בעיני עלבון לאולפנים שנענו לתכתיבים שלו עם "טנט" בעיצומה של מגיפה עולמית וחוסר ודאות מוחלט, וספגו מכה כואבת על כך. הדיווח על הניסיון של נולן למכור את הפרויקט הבא שלו לאולפנים אחרים (אבל גם לוורנר) מצא שהמתמודדים העיקריים היו יוניברסל, אם-ג'י-אם (MGM) וסוני (שימו לב שוורנר לא). הבחירה דווקא באולפני יוניברסל היא אירונית, משום שיוניברסל הם אלה שנקטו בקו הכוחני מול בתי הקולנוע בשעתם הקשה עם "טרולים 2 מסביב לעולם" למשל, והם שגרמו לקיצור משמעותי בחלונות הבלעדיות של הפצה לקולנוע השנה.

"טרולים 2 מסביב לעולם".

"טרולים 2 מסביב לעולם".

מצד שני, אולי דווקא ההסכמה על הקיצור בחלונות ההפצה לקולנוע היא שמבטיחה לנולן כי הסרט יגיע לאקרנים, ועזרה לסתום את הגולל. ליוניברסל יש גם כיסים מנופחים, לא בהכרח עמוקים כמו של וורנר, אבל בהחלט היו להם הצלחות בקופות, כמו סדרת "מהיר ועצבני" (שפרק 9 בה המתין והופץ בבלעדיות לקולנוע). בראש האולפנים עומדת דונה לנגלי, מי שנחשבת לאחת מאחרוני המפיקים-שבראש-אולפנים אשר נותנים במה לחזון של קולנוענים, מעבר לרצון לסרט בטוּח-כספית (מטפחת למשל את מ. נייט שאמאלאן ואת ג'ורדן פיל).

זו תכונה ששותפים לה גם שני ראשי האולפנים האחרים שהיו מבין המתמודדים העיקריים על נולן, אבל סוני בבעיות כספיות יחסית ו-MGM במהלכה של עסקת רכישה של אמזון, ולך תדע מה יקרה שם. דיווחים נוספים בהוליווד טוענים כי לנגלי הבטיחה לנולן תקציב של 100 מיליון דולרים, את השליטה היצירתית והבולט ביותר: 42 ימי בלעדיות בבתי הקולנוע (יש שטוענים שנולן דרש 100 ימים), הרבה מעבר לנוהל של האולפנים ל-17 ימים לסרטים שמכניסים פחות מ-50 מיליון דולרים בבכורה בקופות או 31 ימים לאלה שמכניסים מעל.

רוברט אופנהיימר עמד בראש המחקר והפיתוח של פצצת האטום שארה"ב הטילה 2 מהן על יפן במהלך מלחמת העולם השניה. על אף תפקידו וההכרה בו בתור 'אבי הפצצה', בהמשך הוא הפך לאויב ציבור בעידן המקארתיזם (לבסוף טוהר שמו). לא בטוח עד כמה תשתרע היריעה של נולן מהביוגרפיה של אופנהיימר, או למה דרושים לו 100 מיליון דולרים לשם כך. זה עשוי להזכיר את הטיפול הקודם של נולן במלחמת העולם השניה, אשר סיפר את סיפוריו באמצעות משחקים בזמן ובמיקום והניב את "דנקרק". את הסרט יפיק נולן ביחד עם אישתו ושותפתו, אמה תומאס, דרך חברת 'סינקופי' (Syncopy Inc.) שלהם.

"דנקרק".

"דנקרק".

שיוכים: חדשות סרטים
תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?