סרטי הקולנוע של וודי אלן: 44- "קסם לאור הירח" (2014)

"קסם לאור ירח". אמה סטון.

"קסם לאור ירח". אמה סטון.

אחרי ש"מדע מול הלא-נודע" היה אלמנט ב"קומדיה סקסית של ליל קיץ", "רסיסי אדיפוס" ו"כשתפגשי זר גבוה ומסתורי", הפעם זה הרעיון שמניע את העלילה ב"קסם לאור ירח": ניסיון של קוסם אנגלי, שמאמין במדע, להפריך את יכולתה העל-טבעית של אמריקאית שטוענת שהיא מדיום.

את השיר You Do Something to Me של קול פורטר שומעים בכתוביות הפתיחה ובמהלך הסרט, ושמענו ב"חצות בפריז" וב"אפרודיטה הגדולה". השיר מופיע גם ב"תמונות מהקניון" (1990) שבו שיחק אלן לצד בט מידלר.

הסרט נפתח מחוץ לתאטרון וכתובית המבשרת שזו ברלין, 1928. באולם מתנהל מופע קסמים עם מוטיבים סיניים. הקוסם הוא סטנלי קרופורד האנגלי (קולין פירת'). במסגרת המופע שומעים את "בולרו" של ראוול ואת התשיעית של בטהובן, ששומעים גם בהמשך. סטנלי מתגורר בלונדון ומאורס לסופרת בשם אוליביה. האוורד ברקן, עמית למקצוע וחבר של סטנלי, מגייס אותו כדי להוכיח שסופי, מדיום ששוהה אצל משפחה עשירה בדרום צרפת, אינה אלא מתחזה.

"קסם לאור ירח". קולין פירת', איילין אטקינס, סיימון מק'בורני.

"קסם לאור ירח". קולין פירת', איילין אטקינס, סיימון מק'בורני.

ונסה (איילין אטקינס), דודה של סטנלי, שניהלה פעם רומן עם פוליטיקאי נשוי, גרה בפרובאנס, לא רחוק מבית משפחת קטלידג': גרייס (ג'קי ויבר, "ממלכת החיות", "אופטימיות היא שם המשחק") שבעלה הארי מת שנה לפני כן; בנה ברייס (האמיש לינקלייטר, "מכונת הכסף") שמאוהב בסופי; ובנה ג'ורג' הפסיכואנליטיקאי ואשתו קרוליין. הם משחקים טניס ויש להם פסנתר בבית, כמובן.

16 דקות אחרי ההתחלה סטנלי ואנחנו פוגשים את סופי בייקר (אמה סטון, הצעירה מפירת' ב-28 שנה) ואִמה (מרשה גיי הרדן, "פולוק", "מיסטיק ריבר") שמתארחות אצל משפחת קטלידג'. אִמה של סופי שם כי בימים ההם צעירות רווקות לא הסתובבו ללא מלווה אך בעלילת הסרט אין הצדקה לנוכחותה וגם אין לה אישיות של ממש.

"קסם לאור ירח". אמה סטון, מרשיה גיי הרדן.

"קסם לאור ירח". אמה סטון, מרשיה גיי הרדן.

במהלך הסרט סטנלי וסופי מוצאים עצמם תקועים בדרך בשל בעיות במנוע מכוניתו ומתחילים גשם וסערת ברקים. ספוגים מים, הם מוצאים מחסה במצפה כוכבים ריק מאדם. (רשימת שני אנשים חסרי מטריות שמתרטבים בסקירה על "בעלים ונשים".) מוזכרים: פרויד, ניטשה, קיומו של אלוהים, המלט, בורה בורה (סופי לא שמעה על המקום, שנשמע לה אקזוטי) והשביעית של בטהובן.

הסרט בן 97 הדקות מתחיל נחמד מאוד, אמה סטון מתוקה וקולין פירת' רהוט להפליא אך אחרי כמחצית הסרט פשוט הופך למשעמם, לא זז (היה צריך לקצר את האמצע), וחצי השעה האחרונה ממש איומה.
סטנלי אומר: .I’m a rational man [אני איש בעל היגיון.] והסרט הבא של אלן נקרא "איש ללא הגיון" (Irrational Man).
את הביקורת שכתבתי לפני 4 שנים קראו כאן.

 

מדיום/מגדת עתידות
כשעוסקים כל כך הרבה בגורל, מזל וצירופי מקרים אז הגיוני שתרצה מישהי שיכולה להגיד לך מה צופן העתיד.

1984 דני רוז האיש מברודווי: טינה (מיה פארו) הולכת למישהי קבועה שמקבלת אנשים כשהיא במיטה.

1985 שושנת קהיר הסגולה: מגדת עתידות ניבאה לטום (ג'ף דניאלס) שהוא יתאהב בניו יורק.

1989 רסיסי אדיפוס: טרווה (ג'ולי קבנר), שאליה שלדון (אלן) הולך בשביל למצוא פתרון לאמו שצופה ענקית על העיר.

1998 סלבריטי: אולגה (איידה טורטורו) משכנעת את רובין (ג'ודי דיויס) לבוא אליה כשרובין הולכת ברחוב ביום חתונתה.

2009 מה שעובד: בוריס (לארי דיויד) פוגש בסוף את אלנה המדיום (ג'סיקה הכט).

2012 כשתפגשי זר גבוה ומסתורי: הלנה (ג'מה ג'ונס) מתחילה ללכת באופן קבוע לקריסטל (פולין קולינס) אחרי האכזבה שלה מפסיכיאטריה.

2014 קסם לאור ירח: סופי (אמה סטון) היא מדיום וסטנלי (קולין פירת') נחוש להפריך את האמונה שהיא ניחנה ביכולות כלשהן.

"קסם לאור ירח". אמה סטון, האמיש לינקלייטר.

"קסם לאור ירח". אמה סטון, האמיש לינקלייטר.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?