סיכום שנת 2018 בקולנוע

סיכום 2018. מימין לשמאל: "ראלף ההורס 2", "הפנתר השחור", "ג'ולייט הגרסה העירומה", "עשיר בהפתעה".

סיכום 2018. מימין לשמאל: "ראלף ההורס 2", "הפנתר השחור", "ג'ולייט הגרסה העירומה", "עשיר בהפתעה".

אז מה היה לנו השנה?

"הפנתר השחור" ו"עשיר בהפתעה" הוכיחו שאפשר לעשות סרט איום על גיבור-על שצבע עורו אינו לבן ושגם אסיתיים יכולים לככב בסרט קומי גרוע. כולם שווים.

סרט רביעי הצטרף למועדון המצומצם של הסרטים שהרוויחו מעל שני מיליארד דולר ברחבי העולם: "הנוקמים: מלחמת האינסוף", הסרט השלישי של חבורת גיבורי-העל, שנהנה גם מההצלחה יוצאת הדופן והבלתי צפויה בתחילת השנה של "הפנתר השחור" (הסרט השלישי הכי מצליח בארה"ב אי פעם!). בגזרת גיבורי-העל היו לנו גם את "דדפול 2", "אנטמן והצרעה", "ונום" שהצליח גם הוא הרבה מעבר למצופה ו"אקוומן".

סרטי המשך בולטים נוספים: "משימה בלתי אפשרית 6", "עולם היורה 2", "משפחת סופר-על 2", "פדינגטון 2", "ראלף ההורס 2", "קריד 2", "מרי פופינס חוזרת", ששת האחרונים פחות טובים מהסרט שהם ממשיכים, והיו גם כאלה שאיני יכול להעיד על איכותם: "50 גוונים של שחרור", "סיקאריו: הנקמה" (לא אהבתי את הראשון), "פסיפיק רים 2", "נקודת שוויון 2", "מאמא מיה 2" (סרט ההמשך הראשון של מריל סטריפ), "ג'וני אינגליש 3" ו"חיות הפלא 2".

"רפסודיה בוהמית".

"רפסודיה בוהמית".

שני סרטים שלפני סוף צילומיהם הוחלפו הבמאים שלהם עלו לכותרות בשנה האחרונה. רון האוורד החליף את הצמד פיל לורד וכריס מילר ב"סולו" וקיבל את הקרדיט על בימוי. הסרט הרוויח פחות מ-400 מיליון דולר ולא נחשב להצלחה, לא בסדר גודל של סרטי "מלחמת הכוכבים" רגילים להם. לעומת זאת, "רפסודיה בוהמית" שביים בריאן סינגר, ושאת מקומו החליף דקסטר פלטשר, אודות פרדי מרקורי, הרוויח מעל 640 מיליון דולר ברחבי העולם.

בגזרה הישראלית בחו"ל קרו דברים שלא קורים הרבה. הספר "תיק נעדר" של דרור משעני עובד לסרט צרפתי בכיכובם של וינסן קאסל, רומן דוריס ושארל ברלינג; עשו גרסה אמריקאית ל"הגננת" של נדב לפיד, עם מגי ג'ילנהול בתפקיד הראשי. וגל גדות ממשיכה את סיבוב הניצחון שלה בעקבות הצלחת "וונדר-וומן" (2017) ולפני סרט ההמשך בשנה הבאה עם תפקיד ב"ראלף שובר את האינטרנט", סרט האנימציה השנתי של דיסני, ובתפקיד עצמה בפרק של "משפחת סימפסון".

"ראלף שובר את האינטרנט: ראלף ההורס 2".

"ראלף שובר את האינטרנט: ראלף ההורס 2".

כבר שנים שנטפליקס רוכשת ומפיקה סרטים לשירותי הסטרינמיינג שלהם. השנה הגיע יבול של סרטים של יוצרים מהשורה הראשונה שנטפליקס פיתו עם כסף וחופש אמנותי. כך קיבלנו את אנתולוגיית המערבון "הבלדה על באסטר סקרוגס" של האחים כהן ואת "רומא" של אלפונסו קוארון, שהיה חשוב לו מאוד שסרטו יופץ גם במקביל בבתי קולנוע ברחבי העולם. זו מגמה שתמשיך עם סרטו החדש של מרטין סקורסיזה.

שלושה מתוך ארבעה סרטים לא-משהו על עולם אפוקלפטי הגיעו מנטפליקס. אוכלוסיית העולם נפגעה והשורדים עומדים במאבק קטלני ב"העולם שאחרי: הכחדה" (Annihilation) של אלכס גרלנד, "בדרך אליה" (How It Ends) עם תיאו ג'יימס ופורסט ויטקר בדרכם לסיאטל אל ארוסתו/בתו בעקבות הפסקת חשמל גדולה שנגרמה מסיבה לא ידועה וגורמת למהומות; "מקום שקט" של ג'ון קרסינסקי ובכיכובו, עם אשתו אמילי בלאנט כהורים לבת ובן, בעולם שבו חייבים לשמור על שקט כדי לשרוד, ו"קופסת הציפורים" של סוזן בייר, עם סנדרה בולוק כהורה לבת ובן, שבעולם שבו חייבים ללכת עם כיסוי עיניים כדי לשרוד. "מקום שקט" הצליח כל כך שמתוכנן סרט המשך.

"מקום שקט".

"מקום שקט".

בנוסף ל"מקום שקט" המצליח כיכבה אמילי בלאנט בתפקיד האייקוני של מרי פופינס בסרט ההמשך. האנה ג'ון-קיימן שיחקה בארבעה סרטים בלבד: היה לה תפקיד קטן ב"מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר" (2015), לפני כן שיחקה בעונה השנייה של הסדרה הבריטית "השעה", והשנה הופיעה בשלושה סרטים: "שחקן מספר אחת" של ספילברג, "טומב ריידר" ו"אנט-מן והצרעה"! ג'ף גולדבלום שיחק ב"מלון ארטמיס", הופיע בתפקיד אורח בהתחלה ובסוף של "עולם היורה: נפילת הממלכה", והוא מצחיק מאוד ב"אי הכלבים". השנה נזכרו באנדי גרסיה, ששיחק בסרטים "מועדון הספר הטוב" ו"מאמא מיה 2". את רייצ'ל מקאדמס יכולתם לראות ב"לילה מטריף" וב"שאהבה נפשי". את סירשה רונאן ב"ליידי בירד" וב"על חוף צ'יסל" ובקרוב מאוד ב"מרי מלכת הסקוטים". את סאלי הוקינס ב"צורת המים", "מודי" ו"פדינגטון 2". שני סרטיה הראשונים של סינת'יה אריבו, זוכת פרס הטוני על המחזמר "הצבע ארגמן", היו "זמנים קשוחים באל רויאל" ו"אלמנות". שני סרטיו הראשונים של הנרי גולדינג היו "עשיר בהפתעה" וב"בקשה מסתורית". בשניהם יש לו טבעת נישואין שעוברת בירושה במשפחה. הוא נכנס לנישה מצומצמת מאוד של טייפקאסטינג. ניקולס קייג', שהופיע במעל 15 סרטים ב-3 שנים האחרונות, שרובם לא עניינו אף אחד ולא הוקרנו בארץ, שיחק גיבורי-על מובילים בשני סרטי אנימציה. הוא סופרמן ב"כוח הטיטאנים: חיים בסרט" המשעשע וספיידרמן האפל (noir) ב"ספיידרמן: ממד העכביש".

"חוטים נסתרים". דניאל דיי-לואיס.

"חוטים נסתרים". דניאל דיי-לואיס.

דניאל דיי-לואיס הודיע ש"חוטים נסתרים" יהיה סרטו האחרון. שחקנים ויוצרים צריכים את הפומביות והכותרות האלה במקום פשוט לצאת להפסקה לא מוכרזת, ואם יצוץ משהו מעניין לשוב ולעבוד.

בשבועות הקרובים אצפה ב"המועדפת", "סגן הנשיא", "הספר הירוק" ועוד סרטים שמתמודדים על האוסקר הקרוב ואולי ימצאו את עצמם בסיכום שנת 2019.

הסרטים שהכי אהבתי השנה:

"ג'ולייט, הגרסה העירומה" (הביקורת שלי) עם אית'ן הוק, רוז ברן, כריס או'דאוד. על פי ספר של ניק הורנבי.

וגם, היו בעיקר סרטים מבדרים, לא היו דרמות טובות:

"רפסודיה בוהמית". קטעי המוזיקה מצוינים, ועוד משהו קטן: יש לי חיבה עזה לשינויים בלוגו של חברות ההפקה, במקרה הזה המוזיקה המצוינת של "פוקס" מקבלת גרסה מתאימה. הביקורת שלי

"משודרג". ובעיקר הקרב בבית שהוא מתגנב לתוכו. הביקורת שלי

"אושן 8", מבדר, קליל, מהנה, ורגע מנצח: כשסנדרה בולוק וקייט בלנשט משגיחות דרך החלון על פגישה במסעדה של הלנה בונהם קרטר. הביקורת שלי

"אנט-מן והצרעה", מעבר לעלילה המופרכת יש אוסף של דמויות ושחקנים שכיף לראות, זה מבדר, מהנה, ובלי יותר מדי קשרים לסרטים קודמים של מארוול.

ו"חי בסרט". אחרי "כלבי מלחמה" (2016) ותוצרת אמריקה" (2017) זו השנה השלישית ברציפות שאני נהנה מסרט שמבוסס על סיפור אמיתי שנשמע מופרך ויש בו הרבה קומדיה. הביקורת שלי

"חי בסרט". ג'יימס פרנקו, סת' רוגן.

"חי בסרט". ג'יימס פרנקו, סת' רוגן.

 

סרטים, כידוע, מורכבים מהרבה קטעים, וגם בסרטים בינוניים או גרועים יש לפעמים רגעים בלתי נשכחים, דיאלוגים מצחיקים במיוחד ו/או דמויות מיוחדות, ואלה נבחרי השנה שלי:

  1. שלושה שלטים מחוץ לאבינג מיזורי הרגע המורכב והיפה בחדר החקירות שבו השוטר ולבי (וודי הרלסון) משתעל ופולט דם על פניה של מילדרד (פרנסיס מקדורמנד). וגם המוזיקה של קרטר בורוול מצוינת.
  2. העיתון הקטע שמצולם וערוך נהדר של סידור ועימוד האותיות להורדה לדפוס של פעם.
  3. קרא לי בשמך שיר מקסים.
  4. צורת המים ג'יילס (ריצ'רד ג'נקינס) מנסה להשיג עבודה והולך למשרדי חברה עם קיר מהמם.
  5. הריבוע בשעה הראשונה של הסרט השוודי, שהיה מועמד לאוסקר בקטגויית הסרט הזר, יש מלא רעיונות מדהימים ורגעים גאוניים.
  6. הפנתר השחור שני דברים באסון של סרט מארוול המצליח מאוד הזה ראויים לציון: קטע הקרב בקזינו שצולם (כדי להיראות כמו) בשוט אחד, צילום אחד ארוך; ועיצוב החלליות כך שייראו כמו מסכות אפריקאיות.
  7. לילה מטריף רייצ'ל מקאדמס מקסימה, מצחיקה, מלאת חן, שופעת כריזמה. במיוחד בקטע שהיא בודקת איך להוציא קליע מגופו של ג'ייסון בייטמן.
  8. Mute כי בזכותו גיליתי את הגרסה הזאת לשיר המעולה של נירוונה.
  9. לאהוב את וינסנט האנימציה משגעת.
  10. ליידי בירד מאמן ספורט מביים הצגה ונעזר בלוח וגיר כדי להנחות את השחקנים.
  11. להתראות שם למעלה הציור על המסכה שמכסה את החצי התחתון של הפנים של פצוע המלחמה. והכרזה-

    "להתראות שם למעלה".

    "להתראות שם למעלה".

  12. Annihilation השיחים בצורת בני אדם. זאת לא המצאה אבל עשוי מקסים.
  13. 120 פעימות בדקה כל צוות השחקנים טוב וארנו ואלווה (Valois) מעולה.
  14. חמישים אביבים בתפקידים קטנים (בקטע אחד או שניים) יש נשים במה שיכול היה להתאים למערכונים וזה מצחיק ומכניס משהו מיוחד וייחודי לסרט. גלי חום אינם דבר מצחיק לנשים שסובלות מהם אבל מהצד זה יכול להיראות מצחיק והגיע הזמן שמישהי (במקרה הזה) תציג בסרט תופעה נפוצה כל כך.
  15. מודי ברגע קצר ופשוט מאוד מראים יפה איך מודי (סאלי הוקינס) מוצאת מפלט בציור, הנחמה שזה מספק לה.
  16. ואז הגיעה טלי שני דברים מוצלחים מאוד: כדי להמחיש נסיעה ארוכה רואים את מרלו (שרליז ת'רון) נוהגת והשירים של סידני לאופר שהיא שומעת משתנים עם התקדמות המכונית בקפיצות ערוכות היטב; לקראת הסוף מרלו ובעלה (רון לווינגסטון) אומרים זה לזה: "אני אוהב אותנו", "אני אוהבת אותנו גם."
  17. דדפול 2 דדפול מקבץ סביבו חבורה (שכוללת את בילי סקרסגארד, טרי קרוז, רוב דלייני וכוכב גדול לרגע קצרצרונצ'יק) ואחרי שהם צונחים ממטוס קורה משהו מקורי, בלתי צפוי, עשוי טוב ומצחיק.
  18. המקום כשעיוור קם לצאת מבית הקפה "המקום" איש ערני שיושב בדרך מזיז את התיק שלו מהרצפה. מחווה אנושית, רגישה, פשוטה ויפה.
  19. משפחת סופר-על 2 ג'ק-ג'ק, התינוק של המשפחה, אינו שולט בכוחות העל החדשים שלו ומשתמשים בזה באופן מופלא שמצליח להיות מפתיע ומצחיק.
  20. תופסת תזכורת נוספת שגם בסרט נוראי יכול להיות משהו טוב: איילה פישר משחקת דמות מוגזמת ומצחיקה.
  21. אי הכלבים העיצוב הוא תענוג לעיניים, המוזיקה (של אלכסנדר דספלה) נפלאה, הליהוק מעולה (השחקנים מושלמים לדמויות שלהם, חלקם בתפקידים קטנים מאוד כמו טילדה סווינטון וסקרלט ג'והנסון), לייב שרייבר מושלם בתפקיד ספוטס, ג'ף גולדבלום (?You heard the rumor, right [הגיעה אליכם השמועה, נכון?]) וביל מורי מצחיקים מאוד ועם דמויות שמרגישות שלמות. ומעל הכול יש לסרט פרולוג אדיר.
  22. משימה בלתי אפשרית: התרסקות טום קרוז אוהב מאוד לרוץ בסרטיו. במקרה הזה הקטע שבו הוא רץ כדי להשיג מישהו הוא מוצלח מאוד (עם עזרה מסיימון פג בטלפון). וקטע פעולה מקורי שעשוי טוב יש לאחר מכן, בסוף המרדף האווירי של המסוקים.
  23. שחור על לבן לורה הרייר וג'ון דיויד וושינגטון (הבן של דנזל) משחקים טוב.
  24. בובה של רצח יש מספר שורות ממש ממש מצחיקות.
  25. בקשה מסתורית אנה קנדריק מזכירה כמה היא נפלאה ומצליחה להיות שילוב מנצח של רגש, דרמה והומור, לפעמים בדיאלוג אחד.
  26. כוכב נולד יש לי חיבה לכתוביות שמשקיעים בהן. זו לא חייבת להיות הוצאה גדולה ("החדר" של פינצ'ר) או מצחיק ("ברוכים הבאים לזומבילנד") אלא פשוט להראות שנעשתה מחשבה. ופה זה נכון ועובד.
  27. החיים האלה סרט נו-ר-אי לכן כל כך ניכר כמה כריזמה יש לאוסקר אייזק.
  28. ראלף שובר את האינטרנט חבל שחשפו את הקטע הזה בקדימונים כי הוא היה יכול להיות עוד יותר מוצלח כהפתעה: הקטע עם דמויות הנסיכות מסרטי אנימציה קודמים של דיסני.
  29. רומא השימוש בטייקים ארוכים עובד!
  30. ספיידרמן: מימד העכביש האנימציה משגעת לכל אורך הסרט, יוצאת דופן ומלהיבה. גם הליהוק מעולה, ממש של כולם, ובעיקר: ג'ייק ג'ונסון וניקולס קייג'.
  31. אקוומן ההורים של אקוומן מתגוררים במגדלור ומתכסים בשמיכה עם דוגמה בהשראת רשת דייגים.
תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?