סרטי הקולנוע של וודי אלן: 20- "אליס" (1990)

"אליס". מיה פארו.

"אליס". מיה פארו

"אליס" היא דרמה בת 106 דקות עם אלמנטים של פנטזיה שמתרחשת במנהטן (כמובן). זהו הסרט האחרון של וודי אלן שבו כיכבה מיה פארו. הוא לא משחק ב"אליס" ובשני סרטיה הבאים והאחרונים יש לה תפקיד משני יותר (לצדו).

הסרט מעניין אך לוקח זמן עד שדברים קורים והסוף מקסים.

הסרט מתחיל בנשיקה. לאליס (מיה פארו בקארֶה), עקרת בית, אם לשני ילדים עם מטפלת צמודה, יש טבחית (סרטה הראשון של ג'ון סקוויב, "נברסקה"), מאמן אישי, מעצבת פנים (ג'וליה קבנר בקטע אחד קצרצר), נהג פרטי ומעיל פרווה. היא מרבה ללבוש אדום ובעבר עבדה במחלקת תלבושות בתאטרון. היא רוצה לחזור לעבוד, לעצב בגדים או לנסות לכתוב תסריטים לטלוויזיה. דאג (ויליאם הארט), בעלה מזה 15 שנה, שבא ממשפחה עשירה, אוהב לצפות בכדורסל בטלוויזיה ומשחק טניס, מעדיף שאליס לא תצא לעבוד.

"אליס". ג'ו מנטייה, מיה פארו.

"אליס". ג'ו מנטייה, מיה פארו

היא מפנטזת על ג'ו (ג'ו מנטייה), סקסופוניסט אוהב ג'ז שעובד גם בנגינה בפרסומות, שילדו לומד באותו בית ספר עם ילדיה של אליס. הם הולכים יחד עם הילדים לקרקס.
אליס הולכת לדוקטור יאנג בשל בעיות גב, וכך אזור צ'יינהטאון מקבל את החשיפה הגדולה ביותר בסרט של אלן עד היום. אליס מפחדת ממחטים ואומרת שקשה להפנט אותה. ד"ר יאנג נותן לה צמחי מרפא מעוררי קסם. (קסמים והיפנוזה בסקירה על "קומדיה סקסית של ליל קיץ".) בשלב כלשהו נכנסים לחנות של ראלף לורן, שעיצב את הבגדים של קיטון ב"אנני הול" ואת של אלן ב"מנהטן".

גם פה מוזכרים: אמונה באלוהים, כיב קיבה, דיוק אלינגטון, הניו-יורקר, ושומעים מספר פעמים את הטנגו המפורסם La Cumparsita. אמא של אליס היתה שחקנית קולנוע לא מצליחה. כמו מריאן ב"אשה אחרת", ג'ודה ב"פשעים ועבירות קלות" ואלווי ב"אנני הול", אליס חוזרת גם היא לבית ילדותה.

"אליס". וויליאם הארט, מיה פארו.

"אליס". ויליאם הארט, מיה פארו

עוד משחקים, בקטע אחד עד ארבעה: אלק בולדווין (שנתיים אחרי שנת הפריצה שלו עם "ביטלג'וס", "נערה עובדת", "נשואה למאפיה", "צירי לידה" ו"שיחות חצות"!; ובשנות העשרה יחזור לעוד שני סרטים של אלן) כרוחו של אדי, צייר שנהרג בתאונת דרכים, חבר של אליס שמלווה אותה במשך 24 שעות; בליית' דאנר ("יומן חוף ברייטון") כדורות'י, אחותה עורכת הדין של אליס, שבביתה יש פסנתר. הן לא בקשר טוב; גוון ורדון (סרטי "קוקון" ואשתו של בוב פוסי) שמגלמת את אמא של אליס. אחרי מות בעלה היתה אלכוהוליסטית (בדומה לאמא של "חנה ואחיותיה"); אל מקפירסון; ברנדט פיטרס כמוזה; רובין ברטלט ("משתגעים מאהבה") כחברתה נינה; קרוליין ארון (סרט שני ברציפות של אלן, מתוך ארבעה בסך הכול) כאמא של ילדים באותו בית ספר, בעלה בעולם הקולנוע; ג'ודית אייבי ("יומן חוף ברייטון"); ג'ודי דיויס ("בעלים ונשים") כוויקי, אשתו לשעבר של ג'ו, שעובדת במשרד פרסום והולכת לפסיכולוג; סיביל שפרד כננסי, שעובדת בחברת הפקות; הולנד טיילור ("שני גברים וחצי", "הפרקליטים"); בוב בלאבן; וג'יימס מקדניאל (המפקד ב-"NYPD").

ננסי שואלת את אליס: .What’s the matter? You look pale [מה קרה? את נראית חיוורת.] זהה בדיוק לדבריו של אייזק למרי ב"מנהטן". (ראו רשימה מלאה בסקירה על "רגשות".)

"אליס". סיביל שפרד.

"אליס". סיביל שפרד

הסרט היה מעומד לאוסקר לתסריט (והפסיד ל"רוח רפאים").

 

"גאון"
לא חסרות מילות תואר ודווקא "גאון" היא שחוזרת הרבה אצל אלן מפי דמויות שונות (אלן משתמש במילה הזאת רק פעמיים), ובדרך כלל לא נאמרת על הדמות שלו (פעמיים בלבד).
1979 מנהטן: אייזק (אלן) אומר שאינגמר ברגמן גאון ומקניט את מרי (דיאן קיטון) שהיא משתמשת הרבה במילה הזאת. "[בעלך לשעבר] גאון, הלן גאונה ודניס גאון. את מכירה הרבה גאונים. כדאי לך להכיר כמה אנשים מטומטמים."
1980 אבק כוכבים: במאי הקולנוע סנדי (אלן) מכונה כך מספר פעמים.
1982 קומדיה סקסית של ליל קיץ: אריאל (מיה פארו) מכנה כך את ליאופולד (חוזה פרר), ודולסי (ג'ולי הגרטי) קוראת ככה למקסוול (טוני רוברטס).
1983 זליג: יודורה (מיה פארו) מכונה כך.
1985 שושנת קהיר הסגולה: גיל (ג'ף דניאלס) מכנה את ה-dialogue coach שלו (בעצם מורה למשחק) גאון.
1986 חנה ואחיותיה: הולי (דיאן ויסט) מכנה כך את זמר הרוק שמיקי (אלן) סובל מהמוזיקה שלו.
1987 ימי הרדיו: ג'ו והוריו (סת' גרין, ג'ולי קבנר ומייקל טאקר) פוגשים גאון מתמטי בן 14, כוכב ברדיו.
1990 אליס: אליס (פארו) מכנה כך את אשתו לשעבר של ג'ו, וזה מה שאומרים על הדוקטור שאליו מפנים את אליס.
1993 תעלומת רצח במנהטן: טד (אלן אלדה) מתרשם עמוקות ממרשה (אנג'ליקה יוסטון) ומכנה אותה כך.
1994 קליעים מעל ברודווי: דיויד (ג'ון קיוזאק) מכנה כך מחזאי חבר (רוב ריינר) ואז שחקנית התאטרון הלן (ויסט) מציינת: .The word genius gets thrown around so frequently in this business [משתמשים במילה "גאון" לעתים קרובות מדי בתחום הזה.]
1995 אפרודיטה הגדולה: לינדה (מירה סורבינו) מכנה כך את המורה למשחק האלמוני שלה. וגם את אח של אביה.
1996 כולם אומרים אני אוהב אותך: וון (ג'וליה רוברטס) מכנה כך את הצייר האיטלקי שהיא אוהבת, טינטורטו.
1997 לפרק את הארי: הארי (אלן) קורא ככה לבנו ואומר שגם דילינג'ר היה גאון.
1998 סלבריטי: הדוגמנית (שרליז ת'רון) מכנה כך את הצייר ברוס בישופ (אייזק מזרחי) לפני שהם הולכים לפתיחת תערוכה שלו.
1999 מתוק ומשוגע: בלאנש (אומה ת'ורמן) קוראת ככה לאמט (שון פן).
2002 סוף הוליוודי: אלי (טיאה לאוני) קוראת לאוסטאופת שלה גאון, והכתבת (אנדריאה פורד) מכנה כך את הבמאי ואל (אלן).
2008 ויקי כריסטינה ברצלונה: מרי אלנה (פנלופה קרוז) מתגאה שבבית הספר לאמנות כינו אותה "גאונה".

2009 מה שעובד: בוריס (לארי דיויד) יורד על מלודי (אוון רייצ'ל ווד) והיא משיבה: "אתה בטח צודק כי אתה גאון." היא קוראת לו ככה עוד הרבה ובסוף הוא קורא לעצמו ככה ("גאון" היא המילה האחרונה שנאמרת בסרט).
2010 חצות בפריז: המינגווי אומר על פיקאסו שהוא גאון, וגיל (אוון וילסון) אומר שאשתו (רייצ'ל מקאדמס) נמשכת לגאונים.
2019 יום גשום בניו יורק: אשלי (אל פאנינג) קוראת ככה לתסריטאי טד (ג'וד לאו), שלא בפניו.

[…] לכם מה נעשה כדי ללכוד אותו". טד מתרשם ממנה וקורא לה גאונה. קרול פחות נלהבת. קיטון נהדרת בשלל מצבים וגוונים: […]

[…] עוד משחקים: פול ג'יאמטי, שישחק גם ב"לפרק את הארי" לפני שיתקדם ל"דרכים צדדיות" ו"משחקי שלטון" של ג'ורג' קלוני; ג'ק וורדן (ששיחק ב"ספטמבר", "קליעים מעל ברודווי" וזה סרטו האחרון עם אלן); רוזמרי מרפי, שהופיעה גם ב"ספטמבר"; טוני סירקו מ"הסופרנוס", בסרט השני ברציפות שלו; דניאל פרלנד, המגלמת את קסנדרה רואת השחורות, ששיחקה כילדה ב"ימי הרדיו" ואלו שני הסרטים הראשונים שלה. מאז שיחקה בארבעה סרטים נוספים, כולל כניצבת ב"גלגל ענק" (2017) של אלן, ובארבעה פרקים של "ג'סיקה ג'ונס"; קלייר בלום ("פשעים ועבירות קלות") כאמה של אמנדה. במקהלה היוונית: אולימפיה דוקאקס ("מגנוליות מפלדה", "מוכת ירח"), דיויד אוגדן סטיירס (סרט שני מתוך חמישה של אלן) ואף. אברהם מורי ("אמדאוס") כראש המקהלה. לינדה (סורבינו) ללני (אלן): .Are you okay? You look all white [אתה בסדר? כולך לבן.] (ראו רשימה בסקירה על "רגשות".) והיא משתמשת במילת התואר "גאון". (ראו רשימה בסקירה על "אליס".) […]

[…] מוזכרים: צ'כוב, צ'וסר, כיב קיבה. רובין מצטטת את המשפט המפורסם של בלאנש מ"חשמלית ושמה תשוקה": "תמיד הסתמכתי על טוב לבם של זרים." רואים בפלאשבקים את לי ורובין לפני הפרידה. שומעים את המחשבות של לי בקריינות. שרליז קוראת לצייר ברוס בישופ (מעצב האופנה אייזק מזרחי) "גאון". (ראו רשימה מלאה בסקירה על "אליס".) […]

[…] אותה "גאונה", לא מוכשרת, גאונה. (ראו רשימה מלאה בסקירה על "אליס".) קרוז -שמדברת הרבה בספרדית בסרט- אדירה, מדהימה, נהדרת, […]

[…] בוריס הפיזיקאי, שאביו התאבד, ניסה להתאבד בעצמו כשהיה נשוי לג'סיקה (קרוליין מקורמק, "חוק וסדר"), שבאה ממשפחה עשירה. בנם לומד בייל (לא רואים אותו בסרט) ובדירה שלהם יש מדרגות לולייניות (כמו ב"מנהטן" וב"חנה ואחיותיה"). בעבר ניהלה רומן שהוא יודע עליו. חזרה להווה: בוריס גרוש, מלמד ילדים לשחק שחמט ורואים אותו מנגן על פסנתר בבית של חבר. 11 דקות אחרי הפתיחה הוא מכניס לביתו את מלודי סלוסטין (אוון רייצ'ל ווד, Westworld) שברחה מביתה במיסיסיפי. הוא יורד על אבא שלה והיא משיבה: "אתה בטח צודק כי אתה גאון." (ראו רשימה בסקירה על "אליס".) […]

[…] על לבה של אנדריאנה. (לרשימת הגאונים המלאה קראו את הסקירה ב"אליס".) גיל ואדריאנה עוברים ברחוב שלאורכו עומדות […]

[…] הריאיון של אשלי עם רולנד, הבמאי הגרוש ש"כל השחקניות שלו מתאהבות בו", מוביל אותה לטד, התסריטאי שכתב גם את הסרט שהוא עובד עליו כרגע (עוד דמויות של במאים ותסריטאים). היא אומרת לרולנד שטד (ג'וד לאו) הוא גאון. (עוד גאונים בסקירה של "אליס".) […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?